عصر خودرو

تحلیلگران موسسه مک‌کوئری پاسخ می‌دهند

چرا قیمت اونس طلا ۲۰۰۰ دلار نیست؟

عصر بازار- هر چند قیمت طلا در سال ۲۰۱۶ رشد خوبی داشته و تا به امروز ۲۴ درصد افزایش قیمت را تجربه کرده، تحلیلگران در موسسه مک‌کوئری اعلام کردند که این فلز هنوز با نقطه اوج سال ۲۰۱۱ خود فاصله بسیار زیادی دارد؛ قیمتی که با محاسبه تورم در حدود ۲۰۰۰ دلار برای هر اونس خواهد بود.

چرا قیمت اونس طلا ۲۰۰۰ دلار نیست؟
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۳ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۶:۳۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از اقتصادنیوز، رکوردزنی افزایش سرمایه‌گذاری در سال 2016 باعث رشد قیمت طلا شده، ولی هنوز قیمت‌ها نسبت به اوج سال 2011 خود پایین‌تر هستند.

    تحلیلگران اعلام کردند که ضعف نسبی طلا به دلیل آمار اقتصادی قدرتمند آمریکا، دلار قوی‌تر و بازده اوراق بالاتر بوده است هر چند کمبود تقاضای فیزیکی نیز به این ضعف قیمتی کمک کرده است. تحلیلگران گفتند: «از نظر ما، احتمال کاهش تدریجی ارزش طلا بیش از صعود ناگهانی این فلز گرانبهاست.»
    بر اساس قیمت‌های کنونی و با احتساب قیمت 1324 دلاری برای هر اونس، این فلز زرد همچنان 30 درصد پایین‌تر از قیمت 1900 دلاری سپتامبر 2011 است. همچنین قیمت اوج 1366 دلاری سال جاری نیز 28 درصد کمتر از اوج سال 2011 بوده است.

    تحلیگران گفتند: در حالت واقعی، با محاسبه تورم آمریکا، این کسری بیشتر نیز می‌شود. اوج سال 2011 به پول امروز بیش از 2000 دلار می‌ارزد.

    به نظر می‌رسد بهبود اقتصاد آمریکا در راه است و تحلیلگران اشاره کردند که تقویت دلار و رشد بازده واقعی اوراق قرضه آنرا ثابت می‌کند.

    هم سطح دلار امریکا و هم نرخ بهره واقعی آمریکا نشان می‌دهد که خوش‌بینی بیشتری به اقتصاد آمریکا نسبت به سال 2012-2011 وجود دارد. در حالی که بازارها همچنان نسبت به رکود آمریکا حساس باقی مانده‌اند، نسبت به حالت پایه، سرمایه‌گذاران فاصله زیادی دارند.
    در نهایت، تحلیلگران اشاره کردند که تقاضای کم طلا در بازار فیزیکی عامل دیگری برای پایین‌ نگاه داشتن قیمت طلا از مقدار اوج خود خواهد بود. همچنین کاهش خرید بانک‌های مرکزی نیز در ثبت این قیمت‌های پایین طلا موثر بوده است.

    برچسب ها