عصر خودرو

فدرال‌رزرو برای افزایش نرخ بهره منتظر چیست؟

عصر بازار- باز هم یک داستان تکراری در حال رخ دادن است: فدرال‌رزرو تقریبا مطمئن است که در ماه سپتامبر نرخ بهره را افزایش نخواهد داد.

فدرال‌رزرو برای افزایش نرخ بهره منتظر چیست؟
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۳ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۴:۲۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از اقتصادنیوز،  سی‌ان‌ان، گزارش اشتغال نه چندان مثبت ماه آگوست آخرین بهانه فدرال‌رزرو برای افزایش ندادن نرخ بهره در ماه آگوست بوده است. اقتصاد آمریکا 151 هزار شغل در ماه آگوست اضافه کرده است که این میزان کمتر از افزایش 200 هزار شغل جدیدی بوده که برای داشتن یک اقتصاد سالم انتظار آن کشیده می‌شد.

    اما اگر یک قدم به عقب بازگردیم، تصویری بزرگتر را مشاهده می‌کنیم: اقتصاد آمریکا بهبود یافته است. با وجود اینکه بهبود اقتصاد عالی نبوده، اما از لحاظ ملی، در یک سال اخیر، نرخ بیکاری 5 یا کمتر از 5 درصد بوده است. مصرف‌کنندگان خوشحال هستند و هزینه‌ها نیز در روند مناسبی قرار گرفته است، انتظار می‌رود اقتصاد در سال جاری 2 درصد رشد کند. رشدی که چشمگیر نبوده ولی ثابت است.

    در حالی که بانک مرکزی آمریکا نرخ بهره آمریکا در سطوح پایینی نگاه داشته است، فریاد «بحران» سر می‌دهد.

    کریس روپکی، اقتصاددان ارشد مالی بانک MUFG اعلام کرد:«ادعای عملکرد ضعیف اقتصاد، دیگر معتبر نخواهد بود.»
    فدرال‌رزرو در حین بحران مالی نرخ بهره را به نزدیک صفر درصد کاهش داد. این موضوع به این دلیل بود که شما سرمایه خود را در بانک‌ها پس‌انداز نکنید، از آن به بعد، فدرال‌رزرو تنها در سپتامبر سال گذشته نرخ بهره را به محدوده 0.25 تا 0.5 درصد افزایش داد.

    جانت یلن از این موضوع به عنوان افزایش تدریجی نرخ بهره یاد کرده است. اما یک بار افزایش نرخ بهره در سال این احساس را به وجود می‌آورد که فدرال‌رزرو ترسو است. یا بدتر از آن، از ناامید کردن بازار سهام می‌ترسد. در حال حاضر، وال‌استریت پیش‌بینی کرده که در صورت افزایش نرخ بهره، این اتفاق تنها یک بار و در ماه دسامبر رخ خواهد داد.

    روپکی گفت: «یلن نمی‌تواند هر سال نرخ بهره را تنها 0.25 درصد افزایش دهد؛ بدون اینکه نگاهی تمسخرآمیز نداشته باشد.» وی اشاره کرد که اگر وضع اقتصاد در آن زمان تضمین‌شده بود، آلن گرین‌اسپین، رئیس سابق فدرال‌رزرو با افزایش 2 درصدی نرخ بهره در سال هیچ مشکلی نداشت.
    بهانه‌های تعلل در افزایش نرخ بهره رفته رفته بیشتر می‌شود. سال گذشته، کندی رشد اقتصادی چین باعث عدم افزایش نرخ بهره شده بود و در اوایل سال 2016 نیز بازار سهام و در ادامه سال نیز برگزیت به عنوان بهانه‌های عدم افزایش نرخ بهره نام برده شدند.

    زمان فوق‌العاده‌ای برای افزایش نرخ بهره وجود ندارد. همواره برخی از آمار، بر خلاف انتظار هستند، اما سوال این نیست که چه زمانی همه‌چیز ایده‌آل خواهد بود، سوال این است که آیا اقتصاد به اندازه کافی برای یک افزایش نرخ متوسط دیگر آماده است یا خیر.
    باید توجه داشت که تقریبا تمامی مشکلاتی که فدرال‌رزرو در گذشته با آن درگیر بوده فروکش کرده است. برگزیت، اقتصاد جهانی را نابود نکرده، چین دست‌کم در حال حاضر تثبیت شده، قیمت نفت نیز ثابت باقی مانده، بازار سهام آمریکا مجددا در حال رکوردزنی است و میزان استخدام‌ هم تقریبا خوب است.

    اد یاردنی، اقتصاددان گروه تحقیقاتی یاردنی اعلام کرد: «اکنون زمان مناسبی برای هرگونه اقدامی در خصوص افزایش نرخ بهره است.»

    آیا فدرال‌رزرو مشکلات بیشتری ایجاد می‌کند؟
    بانک مرکزی آمریکا دو هدف دارد: رساندن اقتصاد به اشتغال کامل و ثابت نگهداشتن قیمت‌ها ( نرخ تورم).

    تقریبا تمامی اقتصاددانان قبول دارند که اقتصاد آمریکا به اشتغال کامل بسیار نزدیک شده است. دسته‌ای از مشکلات در بازار اشتغال وجود دارد اما بازار نیروی کار تقریبا در هیچ جا «پرچم قرمز» به دست نگرفته است.
    تنها مشکل واقعی فدرال‌رزرو تورم است. هدف، تورم سالانه 2 درصدی است، اما تورم کنونی بسیار پایین‌تر از سطح هدف است. به طور مشابه دستمزدها نیز در حال حاضر سالانه 2.4 درصد رشد می‌کند، که زیر هدف 3.5 درصدی فدرال‌رزرو بوده است.

    این موضوع ناامیدکننده است اما دلایلی وجود دارد تا باور کنیم تا زمانی که هزینه نیروی کار و اجناس پایین نیاید، تورم به اندازه گذشته بالا نخواهد رفت. مورگان استنلی اذعان کرده که این روند تورمی پایین مشابه با چیزی است که پس از دوران رکود بزرگ اتفاق افتاد. نگرانی بزرگتر فدرال رزرو باید این باشد که آیا چنین نرخ‌های پایینی به اقتصاد ضربه می‌زند یا خیر؟

    اگر فدرال‌رزرو به زودی این سد را نشکند، با خطر از دست رفتن اعتبار و حتی ایجاد مشکلات بیشتر در این راه مواجه خواهد شد.

    برچسب ها