عصر خودرو

معاون وزیر نفت خبر داد:

دوشنبه، دبیر کل اوپک در تهران

عصر بازار- «محمد بارکیندو» دبیرکل نیجریه‌ای سازمان اوپک دوشنبه هفته جاری به تهران می‌آید تا با بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت ایران دیدار و گفت‌و‌گو کند.

دوشنبه، دبیر کل اوپک در تهران
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۳ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایران ،  امیرحسین زمانی نیا  معاون وزیر نفت در امور بین‌الملل و بازرگانی  این خبر را تأیید کرد و گفت: دبیرکل سازمان کشورهای صادرکننده نفت خام به تازگی انتخاب شده و برای معرفی خود و برنامه‌های مدیریتی سازمان اوپک به کشورهای عضو سفر می‌کند. یکی از این کشور‌های عضو، ایران است. وی ادامه داد: البته این نشست فقط جنبه معارفه نخواهد داشت. چراکه طرح فریز نفتی (توقف افزایش تولید نفت کشورهای تولید کننده در سطح فعلی)، بررسی وضع بازار جهانی و مشورت درباره چگونگی مدیریت قیمت نفت خام، قطعاً از موضوعات مورد بحث خواهد بود.

    قرار است وزیران کشورهای عضو اوپک در حاشیه اجلاس مجمع بین‎المللی انرژی که از ٢٦ تا ٢٨ سپتامبر (پنج تا هفت مهرماه) در الجزایر برگزار می‌شود، گردهم آیند. انتظار می‌رود که هدف از برگزاری این نشست احیای طرح فریز نفتی و توافق روی تثبیت تولید جهانی نفت باشد. لذا با توجه به نزدیک بودن موعد این نشست و اهتمام اعضای اوپک برای حمایت از تثبیت قیمت نفت، به نظر می‌رسد که مهمترین موضوع بحث «محمد بارکیندو» و «بیژن زنگنه» طرح فریز نفتی و تلاش وی در جهت متقاعد کردن ایران برای شرکت در این طرح باشد.

    زمانی نیا در این رابطه تأکید کرد: ایران با حفظ منافع ملی از هر اقدامی برای احیای قیمت‌ها و برقراری ثبات در بازار نفت خام حمایت می‌کند. پیش از این وزیر نفت نیز اظهار کرده بود: ایران آمادگی دارد درباره مسأله «فریز نفتی» با دیگر تولیدکنندگان نفت جهان مذاکره کند، اما این گفت‌و‌گوها باید در چارچوب شرایط تعیین شده از سوی ایران باشد. به هر حال آنچه برای ما مهم است بازگرداندن سهم ایران در بازار نفت است. زنگنه با تأیید حضور ایران در نشست الجزایر، گفته بود: البته باید توجه داشت که تهران در برهم خوردن ثبات بازار نقشی نداشته است زیرا در زمان وقوع بی‌ثباتی، صادرات نفت ایران تنها حدود یک میلیون بشکه در روز بوده است.

    به همین خاطر انتظار داریم کشورهایی که ثبات را به هم ریخته بودند نقش و سهم خود را در برگرداندن ثبات به بازار ایفا کنند. پیش‌بینی می‌شود که روسیه نیز در اجلاس غیر رسمی اعضای اوپک در الجزایر حضور پیدا کند. روسیه یکی از طراحان «فریز نفتی» است که با بی‌نتیجه ماندن مذاکرات قبلی در مورد طرح فریز نفتی، اعلام کرده بود دیگر حاضر به شرکت در این طرح نیست. اما اکنون می‌گوید که احتمال دارد در نشست الجزایر حضور یابد و حتی ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری این کشور، از معاف شدن ایران برای اجرای فریز نفتی حمایت ضمنی می‌کند.

    حمایت پوتین از نپیوستن ایران به «فریز نفتی»

    پوتین در این باره می‌گوید: توافق بین صادر‌کنندگان نفت برای فریز تولید تصمیمی درست برای بازار جهانی خواهد بود اما فکر می‌کنم منصفانه نیست از ایران که سه سال تحت تحریم‌های مالی بوده است بخواهیم به این طرح بپیوندد. گفتنی است که تلاش‌های صادرکنندگان عضو و غیرعضو اوپک برای دستیابی به توافقی در زمینه تثبیت تولید در اوایل امسال به دلیل اصرار عربستان بر لزوم مشارکت ایران شکست خورد. پوتین  در یک مصاحبه با شبکه بلومبرگ گفته کشورها باید شرایط کشوری که تا همین چند ماه پیش در تحریم فروش نفت قرار داشت را بفهمند و به این کشور اجازه دهند به افزایش تولیدش ادامه دهد.  او  می گوید پیشنهادات تکمیلی‌اش را هفته آینده و در حاشیه اجلاس کشورهای گروه 20 در چین به اطلاع محمد بن ‌سلمان جانشین ولیعهد عربستان سعودی خواهد رساند.

    او تاکید کرده «محمد بن‌ سلمان شریک قابل‌اعتمادی است که می‌توان با او به توافق رسید و می‌توان اطمینان داشت که این توافق پابرجا بماند». در حال حاضر صادرات نفت خام ایران از مرز 2 میلیون بشکه در روز عبور کرده و تقریباً به 2 میلیون و 200 هزار بشکه در روز رسیده است. این رقم به حجم صادرات ایران در پیش از تحریم‌ها نزدیک شده است. اما ایران برنامه‌ریزی کرده که در بازه درازمدت برنامه پنج ساله ششم توسعه با جذب منابع مالی خارجی و داخلی و همچنین دعوت از سرمایه‌گذاران خارجی، تولید نفت خام را به مرز 5/4 میلیون بشکه در روز و صادرات آن را به حدود 2 میلیون و 800 هزار بشکه در روز برساند. لذا حرکت ایران در خصوص طرح فریز نفتی بسیار محتاطانه خواهد بود و انتظار می‌رود که زنگنه در دیدار با بارکیندو بر برنامه‌های توسعه‌ای کشور تأکید کند.

    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو