عصر خودرو

گزارشی از تحولات بازار نفت؛

رونق بازار دکل‌های حفاری با گرانی نفت

۶۴۱دکل نفتی همچنان بیکارند

عصر بازار- افزایش چند دلاری قیمت نفت و احتمال اجرای طرح فریز نفتی با مشارکت ایران، عربستان و روسیه، منجر به شتاب بازگشت دکل‌های حفاری بیکار به صنایع نفت و گاز جهان شد.

رونق بازار دکل‌های حفاری با گرانی نفت
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۲ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۴:۲۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از مهر، همزمان با آغاز اوج‌گیری دوباره قیمت نفت خام و ثبت جهش بیش از چهار دلاری قیمت این حامل انرژی، اکثر شاخص‌های معتبر نفت جهان در معاملات منتهی به 19 اوت سال جاری میلادی دچار تغییر شده و این امر، منجر به بازگشت دکل‌های حفاری بیکار به صنایع نفت و گاز جهان شده است. بر این اساس، در طول دو سال گذشته و همزمان با سقوط آزاد قیمت طلای سیاه از بشکه‌ای 100 به کمتر از 30 دلار در طول ماه‌های گذشته، در مجموع بیش از 750 دستگاه دکل حفاری در نقاط نفت و گازخیز جهان، به دلیل توقف اجرای پروژه‌های جدید و سرمایه‌گذاری‌ها در صنایع نفت و گاز جهت، از کار بی‌کار شدند.

    بر این اساس با آغاز جهش دوباره قیمت اکثر شاخص‌های معتبر نفت خام جهان در طول چند هفته گذشته تاکنون و قوت گرفتن احتمال اجرای فریز نفتی با مشارکت و همکاری ایران، روسیه، عربستان سعودی و عراق، روند بازگشت دکل‌های حفاری بیکار به صنایع نفت و گاز جهان شتاب گرفته است.

    بر اساس گزارش مدیریت امور اوپک و ارتباط با مجامع انرژی ایران، رصد بازار دکل‌های حفاری نفت و گاز جهان تا 19 اوت سال 2016 میلادی نشان می‌دهد در ایالات متحده آمریکا 10 دکل بیکار به پروژه‌های نفت و گاز بازگشته‌اند و هم‌اکنون 491 دستگاه دکل حفاری در آمریکا مشغول به کار است.

    از سوی دیگر با وجود فعال شدن دکل‌های بی‌کار در آمریکا، اما در مقایسه با مدت زمان مشابه سال گذشته کماکان 394 دکل حفاری در این کشور بدون پروژه و بی‌کار باقی مانده است که پیش‌بینی می‌شود در صورت افزایش قیمت نفت به بشکه‌ای بیش از 50 دلار، روند بازگشت دکل‌های بیکار حفاری آمریکا به پروژه‌های نفتی و گازی شتاب گیرد.

    در کانادا هم برخلاف آمریکا و با وجود افزایش قیمت نفت، نه تنها تعداد دکل‌های حفاری بیکار افزایش پیدا نکرده‌اند؛ بلکه تا 19 اوت سال جاری میلادی 5 دکل دیگر حفاری در صنایع نفت و گاز کانادا بیکار شده‌اند. هم‌اکنون در مجموع 121 دستگاه دکل حفاری در کانادا مشغول به فعالیت هستند که در مقایسه با مدت زمان مشابه سال گذشته، کماکان 87 دستگاه دکل حفاری در صنایع نفت و گاز این کشور بی‌کار مانده‌اند.

    در سایر نقاط جهان هم به استثنای آمریکا و کانادا تا 19 اوت سال جاری میلادی، 11 دستگاه دکل حفاری بیکار در پروژه‌های نفتی و گازی مشغول به کار شده‌اند و هم‌اکنون در کل نقاط جهان به استثنای آمریکا و کانادا 938 دستگاه مشغول به کار هستند؛ اما در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته کماکان 180 دستگاه دکل حفاری در صنایع نفت و گاز جهان بی‌کار مانده‌اند.

    در مجموع تا 19 اوت سال جاری میلادی و در مقایسه با مدت زمان سال گذشته، کماکان 641 دستگاه دکل حفاری در آمریکا، کانادا و سایر مناطق نفت و گازخیز جهان کماکان بیکار و بدون پروژه‌ مانده‌اند که به طور قطع اجرای طرح «فریز» نفتی و تقویت بهای طلای سیاه منجر به رونق بازار دکل‌های حفاری نفت و گاز در جهان خواهد شد.

    برچسب ها