عصر خودرو

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت:

احیای ۱۰ هزار واحد صنعتی کوچک را در برنامه داریم

عصر بازار- معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به تکلیف ستاد اقتصاد مقاومتی مبنی بر راه اندازی هفت هزار و ۵۰۰ واحد صنایع کوچک، گفت: این دستور ستاد، در داخل وزارت خانه افزایش پیدا کرده است و به ده هزار واحد رسیده است.

احیای ۱۰ هزار واحد صنعتی کوچک را در برنامه داریم
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۲ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از تسنیم، علی یزدانی در مصاحبه با رادیو گفت و گو، با اشاره به صنایع کوچک و متوسط گفت: در کل کشورمان بالغ بر 80 هزار صنایع کوچک و بیش از چهار هزار و 300 واحد صنایع متوسط وجود دارد که در مجموع 96 درصد صنایع کشور را تشکیل می دهند.

    معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: این واحدها از مجموع اشتغال صنعتی کشور، نزدیک به 45 درصد را به خود اختصاص می دهند. این صنایع ضمن اینکه دارای مزیت هایی هستند، عیوبی را نیز با خود به همراه دارند. در داخل شهرک ها و نواحی صنعتی، نزدیک به شش هزار و 800 واحد صنعتی از 38 هزار واحد، تعطیل یا راکد هستند. از این تعداد، حدود 400 واحد تصمیم برای راه اندازی مجدد ندارند و تنها یک سوله خالی دارند. صاحبان یک هزار و 400 واحد اساساً هیچ نشانی ندارند. از این تعداد سه هزار و 500 واحد قابل احیا است.

    مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران با اشاره به تکلیف ستاد اقتصاد مقاومتی مبنی بر راه اندازی هفت هزار و 500 واحد صنایع کوچک عنوان داشت: این دستور ستاد، در داخل وزارت خانه افزایش پیدا کرده است و به ده هزار واحد رسیده است. از جمله مزیت های این واحدها، پراکندگی، زود به نتیجه رسیدن آنها، رفع محرومیت از نقاط کمتر توسعه یافته، اشتغال خوب و دانش فنی کمتر است.

    در ادامه محمد زاده معاون سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران در خصوص اقدامات انجام شده برای ایجاد زیرساخت های فنی و مهندسی برای انجام فعالیت های صنعتی گفت: یکی از وظایف اساسی معاونت فنی سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران ایجاد زیرساخت های لازم برای استقرار و ساماندهی صنایع کوچک در داخل شهرک های صنعتی است.  بر اساس مصوباتی که داشته ایم، 950 شهرک و منطقه ویژه اقتصادی مصوب داریم که 780 شهرک در حال واگذاری است.  

    وی اضافه کرد: بنگاه های کوچک و متوسط به تنهایی قادر به ایجاد زیرساخت ها نیستند و به همین جهت بر اساس تکلیف قانونی وظیفه داریم این زیرساخت ها را فراهم کنیم. در همین راستا برای این 950 شهرک و ناحیه صنعتی، 136 هزار هکتار اراضی صنعتی در اختیار قرار داده ایم که از این مقدار، 178 هزار هکتار فاز عملیاتی است و 54 هزار هکتار نیز زمین صنعتی تولید شده است. از 54 هزار زمین صنعتی 30 هزار هکتار را واگذار کرده ایم و 23 هزار هکتار نیز آماده واگذاری به سرمایه گذاران است.

    معاون فنی سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی در بیان دیگر اقدامات انجام شده، اظهار داشت: برای این شهرک ها، 707 هزار و 555 مگاوات برق تامین کرده ایم. حدود 14 هزار لیتر آب نیز برای این شهرک ها و نواحی صنعتی تامین شده است. گام مثبت دیگری که انجام شده است این بوده است که برای 117هزار هکتار از اراضی صنعتی، اسناد مالکیتی تهیه کرده ایم که از این میزان، 30 هزار هکتار تنها در طول دولت یازدهم بوده است.

    وی بیان داشت: ایجاد سیستم های تصفیه خانه مرکزی که به صورت متمرکز انجام می شود، از دیگر اقدامات ما در این واحدهای صنعتی بوده است. در همین راستا در 187 شهرک و ناحیه صنعتی، تصفیه خانه مرکزی داریم که ظرفیت پالایش روزانه آن 156 هزار متر مکعب است.

    برچسب ها