عصر خودرو

چرا عملکرد فلز سرخ در نیمه نخست امسال قوی نبود؟

محرک های بازار مس در نیمه دوم ۲۰۱۶

عصر بازار- قراردادهای مس سه ماهه در بورس فلزات لندن(LME) در ۱۲ آگوست مطابق با ۲۲ مرداد امسال ۴۷۶۱ دلار در تن بسته شد. با احتساب این رقم، قیمت فلز سرخ از ابتدای ۲۰۱۶ تاکنون بازده ۲.۵ درصدی را به ثبت رسانده است، در حالی که آلومینیوم و روی طی این مدت به ترتیب بازدهی ۱۲ و ۴۴ درصدی را از آن خود کرده اند.

محرک های بازار مس در نیمه دوم ۲۰۱۶
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۲ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار»، فولاد نیز بهترین عملکرد بین این گروه داشته، به طوری که قیمت نقدی ورق گرم از ابتدای سال تاکنون بیش از 55 درصد در آمریکا رشد داشته و در چین بازدهی 35 درصدی را تجربه کرده است.
    نمودار 1: عملکرد فلزات صنعتی از ابتدای 2016


    کارکرد ضعیف مس
    قیمت مس از اوج خود در سال 2011 میلادی تاکنون در روند نزولی قرار داشته و قیمت مس LME هر سال با افت مواجه شده است. ذکر این نکته حائز اهمیت است که گرچه حرکت قیمت فلزات عموما زنجیره ای است، اما یک واگرایی مهم در حرکت قیمتی وجود دارد.

    در این گزارش، عوامل محرک قیمت مس از ابتدای 2016 تاکنون مورد بررسی قرار گرفته است. حال این پرسش مطرح می شود که چرا قیمت مس با وجود فاندامنتال های قوی در حال افت بوده است؟

    از نظر تئوری، اصول بنیادی مس در درازمدت در مقایسه با فولاد، آلومینیوم و سنگ آهن بهتر است. دو دلیل برای اثبات این موضوع وجود دارد:
    1- رشد تقاضای مس با سرعت متوسط برای چندین سال تداوم خواهد داشت. 
    2- در حالی که تقاضای فولاد چین تضعیف شده، تقاضای مس این کشور می تواند به رشد خود ادامه بدهد.

    مصرف گسترده مس در لوازم مصرفی مانند هواسازها حاکی از بهبود تقاضاست. همچنین تقاضای مس در تولید انرژی های تجدیدپذیر بالاتر از انرژی های تجدیدناپذیر است.
    در طرف عرضه، پویایی مس با برخی فلزات تفاوت دارد. مس همچون فولاد و آلومینیوم با مازاد ظرفیت مواجه نیست و هم اکنون معدن کاران نیازمند تکمیل معادن جدید برای جبران افت تولید هستند. 

    در واقع پس از آنکه معادن روباز به پایان عمر خود نزدیک می شوند، باید به فعالیت های زیرمینی تغییر شکل بدهند. این گونه فعالیت ها نیازمند نقدینگی بالاست و شرکت ها برای پیگیری پروژه های جدید اکتشاف باید از انگیزه کافی- افزایش قیمت مس- برخوردار باشند.

    داده های «وود مکنزی» حاکی است، افت عرضه مس در سال های آتی قابل مشاهده خواهد بود. عیار سنگ مس برخی از معادن بزرگ مس افت داشته است. به عنوان نمونه، افت عیار سنگ در معدن «اسکوندیدا» متعلق به BHP بر حجم تولید مس تاثیر منفی گذاشته است. همچنین معدن «گراسبرگ» متعلق به شرکت فریپورت مک موران طی چند سال آینده به معدن زیرزمینی تبدیل خواهد شد.

    نمودار 2: بازار مس-محدویت عرضه سبب حمایت از چشم انداز مثبت می شود


    افت 4 میلیون تنی عرضه معادن اصلی در 10 سال آینده. 
    تولید سالانه 5.5 میلیون تنی 10 معدن بزرگ جهان.
    قیمت انگیزشی برای تولیدات جدید 3.3 دلار در هر پوند است.
    ساخت معادن جدید هفت تا 10 سال زمان می خواهد.


    واردات و تقاصای مس

    آیا واردات مس چین تصویر درستی از تقاضای این فلز ترسیم کرده است؟ چین، بزرگ ترین مصرف کننده فلز سرخ محسوب می شود و نیازمند واردات مواد اولیه برای کارخانه های ذوب و تصفیه است.

    در حالی که معادن مس در آمریکای لاتین متمرکز شده، بیش از نیمی از مس جهان در آسیا مصرف می شود. چین، بزرگ ترین واردکننده سنگ مس، آند و مس تصفیه شده است و  شرکت های معدنی از جمله فریپورت مک موران و BHP به تقاضای فلزی چین وابسته اند.

    نمودار 3: واردات سنگ و کنسانتره مس چین


    تحلیلگران به دقت واردات مس چین را دنبال می کنند. این کشور طی هفت ماهه سال2016 (از ابتدای سال تا پایان ماه جولای) 3 میلیون و 100 هزار تن مس وارد کرده که از نظر سالانه 19 درصد رشد داشته است. واردات بر پایه آمار ماهانه در ماه جولای افت داشت، به طوری که کمترین میزان از آگوست 2015 به شمار می رفت.

    واردات سنگ و کنسانتره مس در هفت ماهه 2016 حدود 35 درصد داشته است. نگاه صرف به افزایش واردات چین، تصویر روشنی از تقاضای مس ارائه نمی کند و مهم این است که واردات با پشتوانه مصرف کننده نهایی صورت گرفته باشد.

    آیا بین تقاضا و واردات مس چین گسست وجود دارد؟  

    در ادامه بررسی می کنیم که چرا واردات مس چین نمی تواند تصویر دقیقی از تقاضای مس این کشور را ترسیم کند. بر اساس نمودار 4، ذخایر تضمین شده مس چین در سال 2016 افزایش یافته است.
    اداره دولتی ذخایر چین(SRB) کار ذخیره سازی مواد اولیه را در این کشور بر عهده دارد. نفت و مس دو کالای مهمی است که چین کمبود دارد و باید از راه واردات جبران کند.


    رویترز اوایل امسال گزارش داد که SRB، 150 هزار تن مس خریداری کرده است. همچنین اوایل امسال موجودی مس LME افت کرد، چون واردات مس تصفیه شده چین به یک رکورد بالا رسید.

    بخش مهمی از واردات مس تصفیه شده راهی بورس شانگهای شد و در نتیجه موجودی SHFE به رکورد بالایی دست یافت. از آنجا که واردات مس چین در ماه آوریل رو به کاهش گذاشت، شاهد افت قابل توجه موجودی این فلز در SHFE بودیم. موجودی مس SHFE از اواسط مارس تاکنون 230 هزار تن کاهش یافته است.

    ذخایر تضین شده مس چین که در مناطق آزاد نگهداری می شود، طی ماه های اخیر و همراه با LME رشد داشته است. هرچند این آمارها به طور رسمی منتشر نشده، اما برآوردهای بلومبرگ رقم 600 هزار تن را برآورد کرده است. ذخایر تضمین شده مس چین از فوریه 220 هزار تن رشد داشته است.

    نمودار 4: موجودی مس چین


    چه چیزی واردات مس چین در نیمه دوم 2016 را تحریک می کند؟

    باید توجه داشته باشیم که افزایش واردات مس چین در ابتدای سال پایدار نبود، چون از طرف مصرف کننده نهایی حمایت نشد.

    محرک های بازار در نیمه دوم سال

    علامت دیگر نگرانی برای تولیدکنندگان مس مانند BHP و ریوتینتو، افت نرخ رشد فعالیت های ساخت و ساز در چین بوده است. واردات مس چین می تواند در نیمه دوم امسال کاهش پیدا کند، مگر اینکه دور دیگری از شکل گیری موجودی مشاهده شود یا اینکه چین بسته محرک دیگری را معرفی کند.

    فعالیت های مربوط به ایجاد موجودی بعد از یک دوره مشخص قادر به حمایت از قیمت مس نشده و فقط در کوتاه مدت دارای تاثیر مناسب است، در حالی که در میان مدت و بلند مدت تقاضای مصرف کننده نهایی از قیمت فلز فلز سرخ حمایت می کند.


    نمودار 5: واردات تولیدات مس و مس کارنشده چین


    نمودار 6: آغار ساخت و سازهای جدید در چین(افت در سه ماهه اخیر)

    نویسنده: پرویز امانیان، هلدینگ آتیه اندیشان مس
    برچسب ها