عصر خودرو

مدیر عامل شرکت بهره برداری نفت و گاز زاگرس اعلام کرد:

تولید ۳۰ درصد گاز کشور از زاگرس جنوبی

تولید روزانه ۲۰۹ میلیون متر مکعب گاز در ۴ ماهه سرد سال

عصر بازار- منتظری گفت: ما در حال حاضر برنامه تولید روزانه ۲۰۹ میلیون متر مکعب گاز در ۴ ماه سرد زمستان و توان تولید ۲۲۵ میلیون متر مکعب گاز را داریم.

تولید ۳۰ درصد گاز کشور از زاگرس جنوبی
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۲ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایلنا، غلامحسین منتظری مدیر عامل شرکت بهره برداری نفت و گاز زاگرس جنوبی پس از بازدید خبرنگاران از پالایشگاه میدان گازی دالان در یک نشست خبری ضمن معرفی این شرکت، توضیحاتی پیرامون عملکرد و برنامه های در دست انجام در راستای اهداف اقتصاد مقاومتی ارائه داد.

    وی  گفت: این شرکت یکی از شرکت های تابعه شرکت ملی نفت زیر نظر نفت مناطق مرکزی است و 5 منطقه عملیاتی در استان های بوشهر، فارس و هرمزگان در زیر مجموعه آن واقع شده اند.

    تولید روزانه 209 میلیون متر مکعب گاز در 4 ماهه سرد سال

    منتظری افزود: ماموریت اصلی این شرکت تولید گاز و نفت و عمده محصول آن تولید گاز است و در حال حاضر برنامه تولید روزانه 209 میلیون متر مکعب گاز در 4 ماه سرد زمستان  و توان تولید 225 میلیون متر مکعب گاز که معادل 9 فاز پارس جنوبی است، را دارد.

    توان تولید 90 میلیون متر مکعب گاز در نار و کنگان

    وی با اشاره به وضعیت تولید در مناطق پنجگانه عملیاتی شرکت زاگرس جنوبی اظهار داشت: مناطق عملیاتی نار و کنگان در استان بوشهر  توان تولید 90 میلیون متر مکعب گاز در روز را دارد و گاز تولیدی از این دو میدان به پالایشگاه فجر جم ارسال  و پس از فراورش به مبادی مصرف ارسال می شود.

    ظرفیت تولید 80 میلیون متر مکعب در پارسیان

    مدیر عامل شرکت بهره برداری نفت و گاز زاگرس جنوبی ادامه داد: در منطقه پارسیان در جوار شهرهای لامرد و خنج  نیز 4 میدان گازی قرار دارد که میدان های های گازی شانول،                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                         تابناک، هما و وراوی در آن واقع است که ظرفیت تولید 80 میلیون متر مکعب گاز دارد .

    توان تولید 44 میلیون متر مکعب در آغار و دالان / ارسال 6 هزار بشکه نفت از سروستان و سعادت آباد

    وی با بیان اینکه دو میدان مهم گازی آغار و دالان نیز توان تولید 44 میلیون متر مکعب گاز را دارد، گفت: دیگر منطقه عملیاتی  سروستان و سعادت آباد است که  در حال حاضر 6 هزار بشکه نفت تولید و به پالایشگاه شیراز ارسال می کند.

    توان تولید 8.5 میلیون متر مکعب در سرخون و گشوی

    منتظری همچنین گفت: منطقه سرخون و گشوی جنوبی در هرمزگان هم در حال حاضر توان تولید 8.5 میلیون متر مکعب گاز را دارد که به پالایشگاه بندرعباس فرستاده و سپس روانه مبادی مصرف می شود.

    وی کل پرسنل شرکت بهره برداری زاگرس جنوبی را 5300 نفر اعلام کرد که در مناطق عملیاتی نار و کنگان پارسیان و آبدانان بصورت اقماری کار می کنند.

    مدیر عامل شرکت بهره برداری نفت و گاز زاگرس جنوبی درباره وضعیت عملکرد شرکت متبوعش گفت: ما سالانه برنامه پیشنهادی تولید را به شرکت نفت ارائه می کنیم و پس از تصویب برنامه تولید را مطابق آن انجام می دهیم.

    تولید یک میلیون بشکه نفت در شش ماهه سال

    وی با بیان اینکه در شش ماهه ابتدای سال یک میلیون بشکه نفت تولید کردیم، افزود: این شرکت طبق آخرین آمار 27 میلیارد متر مکعب گاز و 8.6 میلیون بشکه نیز میعانات تولید کرده که میعانات به  پالایشگاه شیراز فجر جم و پارسیان ارسال می شود.

    منتظری تصریح کرد: استان فارس با دارا بودن 29 شهرستان که 80 درصد آن گازرسانی شده و روزانه 30 میلیون متر مکعب گاز مصرف می کند در صورتی که توان تولید روزانه 225 میلیون متر مکعب را دارد، لذا از جایگاه استراتژیک بالایی برخوردار است.

    جلوگیری از سوختن 2 میلیون دلار گاز

    وی در ادامه درباره فعالیت های مربوط به اقتصاد مقاومتی گفت: در حوزه ساخت داخل و در راستای تحقق شعار اقتصاد مقاومتی گام هایی برداشتیم که تاثیر بالایی در صرفه جویی و خروج ارز از کشور داشته است به طوری که در بخش گاز بخشی از فلرها را به عنوان سوخت مصرف کنیم و سالانه 2 دلار گاز را نمی سوزانیم که میزان آن 2.1 میلیون متر مکعب در ماه بوده است و همچنین از آلودگی محیط زیست جلوگیری شده است.

    افزایش تولید 1.5 میلیون متر مکعبی با اقدامات اصلاحی

    مدیر عامل شرکت بهره برداری نفت و گاز زاگرس جنوبی با بیان اینکه زاگرس جنوبی در 8 ماهه گرم سال کار تعمیراتی و بازرسی فنی و در 4 ماهه سرد روی پیک تولید می رود، به اقدامات اصلاحی اشاره و اظهار داشت: در منطقه پارسیان 7 میلیون متر مکعب گاز در روز تولید می شود که با آرایش خطوط لوله جریانی چاه ها در منطقه وراوی باعث تولید 1.5 میلیون متر مکعب گاز در روز شد و اکنون میزان تولید  به 8.5 میلیون متر مکعب رسید.

    وی ادامه داد: در منطقه عملیاتی سرخون و گشتی جنوبی نیز با توجه به شوری آب تولیدی (200هزار ppm ) که اگر در محیط زیست رها شود منشا آلودگی می شود،  با تزریق این آب شور به چاه شماره 8 هم اقدامی تولیدی و هم از آلودگی محیط زیست جلوگیری کردیم.

    تولید 300 بشکه نفت در روز از یک چاه مرده

    منتظری همچنین گفت: در منطقه سروستان وسعادت آباد 6 هزار بشکه تولید نفت داریم و بخشی از خوراک پالایشگاه شیراز توسط این منطقه تامین می شود که با کار تعمیراتی از چاهی که تولید نداشت روزانه 300 بشکه برداشت داریم.

    تولید 8 میلیون متر مکعب گاز از 9 چاه جدید

    وی حفاری وراه اندازی 9 حلقه چاه از زمستان سال گذشته تا کنون و تولید سرجمع 8 میلیون متر مکعب گاز از این تعداد را از دیگر اقدامات تعمیراتی و اصلاحتی عنوان کرد و افزود: کار حفاری هر حلقه چاه در این منطقه 6 ماه به طول می انجامد و حفر هر حلقه چاه نیز 15 تا 20 میلیون دلار هزینه در بر دارد.

    مدیر عامل شرکت بهره برداری نفت و گاز زاگرس جنوبی همچنین گفت: نصب ایستگاه تقویت فشار در نار وکنگان به اضافه هما، وراوی و کنگان در برنامه ششم توسعه مدنظر قرار گرفت که تربیت نیروی متخصص برای این امر از اقدامات این شرکت بوده است.

    وی درباره وضعیت تولید در حوزه میدان خشت اظهار داشت: برنامه توسعه این میدان از قبل آغاز شده بود که  پیشرفت 80 درصدی دارد و ظرفیت تولید 20 هزار بشکه ای برای آن در نظر گرفته شده که نفت تولیدی نیز صادر می شود. 

    منتظری همچنین گفت: در میدان تابناک در منطقه عملیاتی پارسیان 45 حلقه چاه حفاری شده با ظرفیت تولید 35 تا 40 میلیون متر مکعب گاز شیرین که به پالایشگاه پارسیان می رود.

    وی درباره ساخت داخل نیز اظهار داشت: در زمینه این تصمیم استراتژیک گام های خوبی برداشته شده به طوری که در صنعت حفاری WELL HEADو رشته های تکمیلی خریداری نمی شود  و داخلی سازی شده و تعمیرات ابزار آلات ارزیابی را هم خودمان انجام می دهیم.

    مدیر عامل شرکت بهره برداری نفت و گاز زاگرس جنوبی درباره برنامه های ازدیاد برداشت گفت: مطالعات آن با همکاری شرکت های ایرانی و خارجی در نفت مرکزی انجام شده است.

    وی همچنین بیان داشت: در میدان سرخون که قبلا 18 میلیون متر مکعب در روز تولید داشت اکنون میزان تولید به 8 میلیون متر مکعب رسیده که با مطالعه و استفاده از تکنولوژی پیشرفته وشناخت نقاط جدید باید بتواینیم تولید را افزایش دهیم.

    بنا بر این گزارش 30 درصد گاز تولیدی کشور از سوی شرکت نفت و گاز زاگرس جنوبی زیر مجموعه نفت مناطق مرکزی تامین می شود.

    برچسب ها