عصر خودرو

کدام پایتخت‌ها ترمز رشد اقتصادی کشورشان را کشیده‌اند؟

عصر بازار- پژوهش‌های جدید یک موسسه تحقیقات اقتصادی در کلن نشان می‌دهد که بدون وجود برلین، سرانه درآمدی هر آلمانی ۰.۳ درصد افزایش خواهد یافت.

کدام پایتخت‌ها ترمز رشد اقتصادی کشورشان را کشیده‌اند؟
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۲ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از اقتصادنیوز، با وجود اینکه برلین از لحاظ مد و تکنولوژی شهری سرآمد محسوب می‌شود ولی تولید برلین کمتر از سرانه GDP بقیه آلمان بوده است.

    هنری گئوک، یکی از محققان این موسسه اعلام کرد: «برلین یک مورد شگفت‌انگیز است: از لحاظ اقتصادی، این پایتخت اروپایی از اهمیت پایینی برخوردار است.»

    در مقایسه با مناطق دیگر آلمان همانند راین‌لند که اغلب صنایع تولیدی کشور نظیر شرکت‌های باواریا و بی‌ام‌و در آنجا قرار دارند، برلین از قدرت کمتری برخورد است.

    برلین،‌ تنها پایتختی نیست که نسبت به رشد بقیه کشور ضعیف‌تر عمل کرده است. سرانه GDP کانادا نیز 0.2 درصد بیش از رشد اتاوا محاسبه شده است.

    گئوکه گفت: «این موضوع به دلیل قدرت اقتصادی منطقه تولیدکننده نفت آلبرتاست که با جمعیت 11 درصدی، 17 درصد از GDP کل کشور را تولید می‌کند.»

    اگر برلین و اتاوا به عنوان ترمز عمل کرده‌اند، پاریس و لندن همانند یک موتور برای رشد اقتصادی بوده‌اند.

    سرانه GDP فرانسه بدون پاریس، 17 درصد کمتر خواهد بود. این موضوع «شهر عشق» را برای فرانسه مهم‌تر از لندن برای بریتانیا جلوه می‌دهد. اما پایتخت انگلستان که مرکز تمامی بخش‌های مالی کشور است، برای رفاه این کشور بسیار حیاتی است. سرانه رشد اقتصادی بریتانیا بدون وجود لندن 13 درصد کم خواهد شد.

    گئورکه افزود: «رای به خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا، عواقبی را برای لندن به همراه خواه داشت و سوال این است که آیا این شهر همچنان خواهد توانست به صنعت خدمات مالی اتحادیه اروپا متصل باشد.»
    آمریکا نیز در صورت نبود واشنگتن دی‌سی با افت یک درصدی سرانه GDP‌ مواجه می‌شد. از نظر گئوکه چنین تعادلی برای یک اقتصاد ایده‌آل است. وی اظهار داشت: ما هیچ وقت نمی‌خواهیم تمامی تخم‌مرغ‌ها را در یک سبد قرار دهیم.

    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو