عصر خودرو

بحران در کمین است

بازار سهام دنیا در آستانه رکودی بزرگ

عصر بازار- شاید نباید این حقیقت را به سرمایه‌گذاران بازار سهام گفت اما این مسئله صحت دارد که بازارهای سهام دنیا در میانه یکی از طولانی‌ترین رکودهای اقتصادی از سال ۲۰۰۸ تاکنون قرار گرفته اند.

بازار سهام دنیا در آستانه رکودی بزرگ
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۲ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از مهر، داده‌ها و آمارهای ارائه‌شده توسط شرکت اقتصادی «فکت ست»، نشان می‌دهد که سه‌ماهه دوم سال 2016 پنجمین دوره از افت درآمد کلی در بازار سهام است. برآوردها، وضعیتی بدتر را نیز نشان می‌دهند و می‌گویند درآمدها از بازار سرمایه برای ششمین فصل متوالی، تا قبل از رسیدن به بازدهی 5.6 درصدی در سه‌ماهه چهارم سال جاری بازهم کاهش می‌یابند. جیم بیانکو، رییس شرکت «بیانکو ریسرچ» بااین‌حال معتقد است که شاید همین پیش‌بینی نیز مثبت اندیشانه باشد. او در یادداشتی تحقیقاتی که به مشتریانش داده به آمار و اطلاعاتی اشاره‌کرده که نشان می‌دهند شرکت‌ها انتظارات خود را برای درآمدهای آینده‌شان در فاصله زمانی نزدیک به سه‌ماهه پایانی سال به‌شدت پایین آورده‌اند.

    بر اساس آمار ارائه‌شده که در تصویر گرافیکی نیز مشاهده می‌شود، همه خطوط به سمت پایین درحرکت‌اند. همان‌طور که در این تصویر نشان داده‌شده، انتظارات برای رشد درآمد در سه‌ماهه چهارم سال دو برابر چیزی هستند که امروز دیده می‌شود. بر این اساس مشاهده می‌شود که اگر این برآورد بر همین مدار ادامه داشته باشد فرصت مناسبی برای رشد درآمد تا پایان سال جاری میلادی وجود نخواهد داشت.

    بیانکو می‌نویسد: «از سال 1947 هر زمان که سود به این نسبت سقوط پیداکرده است، و یا افت میزان درآمدها در چنین مدتی ادامه داشته است، یک رکود اقتصادی در حال اتفاق افتادن بوده است.» این همان اتفاق مهمی بود که در سال 1987 نیز به وقوع پیوست: سقوط عظیم در بازار سهام به وجود آمد که نزدیک به 30 درصد از ارزش شاخص سهام S&P 500 را تنها در طول مدت 5 روز به‌شدت تضعیف کرد.

    در ادامه گزارش بیانکو آمده است: «این مسئله را می‌توان این‌گونه ثابت کرد که سود شرکت‌ها در سال 1986 و 1987 به خاطر کاهش قیمت نفت و سود سهام شرکت‌های انرژی سقوط کرد. این همان چیزی است که هم‌اکنون نیز در حال رخ دادن است. باوجوداین سقوط در سود، در سال‌های 1986 و 1987 قیمت سهام به اوج خود در تمام طول این مدت رسید. این مسئله نیز در حال حاضر در حال رخ دادن است. بااین‌حال در پاییز سال 1987 بازار بالاتر از حد خود ارزش‌گذاری شد و سقوط کرد و تمامی دستاوردهای 18 ماه پیش از آن را به باد داد. این مسئله نیز گمان می‌رود در شرایط فعلی اتفاق بیفتد.»

    البته برخی تفاوت‌های مهم نیز بین چیزی که در حال حاضر در حال وقوع است با سقوط و رکود سال‌های دهه 80 وجود دارد. یکی از مهم‌ترین تفاوت‌ها نرخ بهره است که این روزها دقیقاً در جهت خلاف آنچه در سال‌های 1980 اتفاق افتاد، در حال روی دادن است و در کمترین میزان خود قرار دارد. شرکت‌های دولتی می‌توانند از نرخ بهره پایین برای پایین آوردن قیمت سهام خود استفاده کنند و از برنامه‌های بیع متقابل زیادی استفاده کنند. در همین زمان، بعید است که میزان سودها در همان زمانی که سهام در حال افزایش است، کاهش یابد. بیانکو در  ادامه می‌نویسد: «ما از همین مؤلفه برای اینکه ثابت کنیم دوران رکود درراه است استفاده می‌کنیم. بااین‌حال ازنظر تاریخی، شرایط فعلی از همان صفاتی برخوردار است که در زمان به وجود آمدن رکود در حال اتفاق بود. اما آیا می‌توان پیش‌بینی کرد که این بار رکود به شکل دیگری اتفاق می‌افتد؟ این مسئله ممکن است. درهرصورت آمار و اطلاعات نشان می‌دهد که رکود اقتصادی در بازارهای سهام درراه است و دنیا باید برای این مسئله آماده باشد.»

    برچسب ها