عصر خودرو

یک کارشناس اقتصادی تحلیل کرد:

تجارت خارجی ایران به کدام سو می‌رود؟

عصر بازار- یک کارشناس اقتصادی تحلیل کرد که تا پایان امسال تجارت خارجی ایران به کدام سو می‌رود؟

تجارت خارجی ایران به کدام سو می‌رود؟
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۱ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از اقتصادنیوز، علی رئوفی در تحلیل وضعیت تجارت ایران تا پایان امسال ابتدا بیان کرده است: آمار صادرات و واردات کشور در چهارماهه نخست سال 1395 نشان از افزایش صادرات غیرنفتی، کاهش واردات و بهبود تراز تجاری دارد. با این حال نگرانی‌هایی از افزایش صادرات کالاهای خام و مواد معدنی تجدیدناپذیر وجود دارد که علاوه بر اثرات مخرب زیست‌محیطی می‌تواند وابستگی کشور به منابع طبیعی را حفظ کند. با تداوم افزایش قیمت جهانی نفت و کالاها و مواد معدنی انتظار می‌رود تا پایان سال روند افزایش صادرات این‌گونه مواد افزایش یابد. با این حال امید است دولت با حمایت از بخش صنعت و کمک به تامین مالی بنگاه‌ها، ارائه تسهیلات برای صادرات محصولات صنعتی، مشوق‌های صادراتی و... ارزش افزوده محصولات صادراتی را افزایش دهد تا شاهد رشد صادرات در بخش کالاهای صنعتی و فرآوری‌شده باشیم.

    وی در ادامه تحلیل خود که در شماره 190 هفته‌نامه تجارت‌فردا منتشر شده، عنوان کرده است:بنابراین انتظار بر این است که دولت به اهداف تعیین شده خود در سال 1395 که همان صادرات 50 میلیارد‌دلاری است دست یابد. همچنین در بخش واردات نیز به نظر می‌رسد به‌رغم کاهش واردات، این کاهش بیشتر معطوف به بخش واردات کالاهای واسطه‌ای مورد استفاده در فرآیندهای تولیدی باشد و واردات کالاهای مصرفی همچنان در حال رشد باشد.

    رئوفی تصریح کرده است: به نظر می‌رسد توجه صرف به بهبود تراز تجاری و عدم توجه به ترکیب کالاهای صادراتی و وارداتی می‌تواند گمراه‌کننده باشد و امید است دولتمردان برای هشت‌ماهه باقی‌مانده سال 1395 تدابیر بهتری بیندیشند تا ضمن محدود شدن واردات کالاهای مصرفی، واردات کالاهای واسطه‌ای مورد نیاز صنعتگران تامین شود. در صورتی که رشد اقتصادی مورد انتظار دولت تا انتهای سال 1395 تحقق یابد و بخش صنعت پیشران این رشد باشد، انتظار می‌رود میزان واردات افزایش یابد و سهم کالاهای واسطه‌ای مورد استفاده در فرآیند تولید نیز متناسب با آن رشد کند.

    برچسب ها