عصر خودرو

جهش غیرمنتظره قیمت نفت موجب می‌شود:

افزایش حجم معاملات محصولات پتروشیمی‌ در بورس کالا

عصر بازار: در بازار محصولات پتروشیمی شاهد افزایش حجم معامله هستیم که با بهبود حجم تولید در صنایع مصرف کننده می توان به بهبود بنیادین بازار امیدوار بود.

افزایش حجم معاملات محصولات پتروشیمی‌ در بورس کالا
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۷ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از اقتصادنیوز، در بازار محصولات پتروشیمی شاهد افزایش حجم معامله هستیم که با بهبود حجم تولید در صنایع مصرف کننده می توان به بهبود بنیادین بازار امیدوار بود. به نظر می رسد با کاهش جذابیت صادرات حجم عرضه ها در بازار داخلی با قیمت های پایین فعلی تقویت شود که برای کل بازار مفید خواهد بود. با توجه به جهش غیرمنتظره قیمت نفت باید انتظار داشت که حجم خرید از ترس رشد قیمت ها باز هم افزایش یابد.

    بازار محصولات پتروشیمی در هفته گذشته با افزایش حجم معامله رو به رو شد تا جایی که نزدیک به 8 هزار تن به حجم معاملات افزوده شد که نشان دهنده بازگشت خریداران در کنار افزایش حجم عرضه هاست. کاهش موجودی انبارها ، و کاهش قیمت های پایه را باید مهمترین دلیل این رشد برشمرد هرچند که افزایش حجم تولید در صنایع پایین دستی و بهبود حجم عرضه ها را نیز باید در این بین دخیل دانست. این مطلب می تواند تزریق کالا از بورس به بازار را تسری بخشد ولی وقفه در تحویل برخی کالاها باعث شده تا احتمال جهش قیمتی بسیاری از کالاها در هفته پیش رو وجود داشته باشد.

    در هفته گذشته در ابتدای هفته قیمت اغلب گریدها با کاهش رو به رو شد ولی با اعلام نرخ های پایه و خودنمایی مجدد تقاضا باز هم قیمت ها افزایش یافت زیرا پایین بودن موجودی انبارها و ضعف عرضه ها خودنمایی کرد تا جایی که رشدهای محسوسی در بازار تجربه شد. در پایان هفته گذشته EX5 پتروشیمی مارون ، F7000 پتروشیمی مهر ، 5110 ، 2420h ، 0075 و در نهایت 0209 اراک با کاهش قیمت و همچنین 0190 ، 0209 پتروشیمی امیرکبیر ، 2100 ، BL3 و 0035 افزایش قیمت داشتند.

    در بازارهای جهانی هنوز هم قیمت محصولات پتروشیمی در مسیر کاهش قرار دارد ولی جهش شدید قیمت نفت خام می تواند این روند نزولی را محدود کند هر چند که کاهش قیمت ها هنوز ادامه دارد تا جایی که قیمت اتیلن به عنوان مهمترین ماده اولیه تمامی پلی اتیلن ها در بازارهای آسیایی به کمترین حد در 5 سال اخیر کاهش یافت. به نظر می رسد اولین سیگنال برای ورود بازار جهانی پلیمرها به یک فاز ثبات به ثبت رسیده ولی هنوز کافی نیست.

    برچسب ها