عصر خودرو

کشت ماش به جای ذرت درخوزستان

پیش‌بینی کاهش تولید ذرت دانه‌ای

عصر بازار- یک مقام مسئول در وزارت جهاد با بیان اینکه سطح زیرکشت برنج در استان‌های غیرشمالی افزایش یافته است، گفت: براساس پیش بینی‌ها تولید ذرت دانه‌ای حدود ۲۰۰ هزارتن کاهش دارد.

پیش‌بینی کاهش تولید ذرت دانه‌ای
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۰ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از مهر، مدیر کل دفتر غلات و محصولات اساسی وزارت جهادکشاورزی با بیان اینکه سطح زیرکشت برنج در استان‌های غیرشمالی نسبت به سال گذشته مقداری افزایش یافته است، اظهارداشت: با توجه به بالا رفتن قیمت برنج در بازار این مساله طبیعی است.

    کاوه خاکسار همچنین با اشاره به اینکه پیش بینی می‌شود امسال بین 2 میلیون و 100 تا 2 میلیون و 200 هزارتن برنج سفید در کشور تولید شود، گفت: براساس پیش بینی‌های انجام شده میزان تولید شلتوک نیز بین 3 میلیون و 300 تا 3 میلیون و 400 هزار تن است.

    مدیر کل دفتر غلات و محصولات اساسی وزارت جهادکشاورزی اضافه کرد: 65 درصد میزان شلتوک به برنج سفید تشکیل می‌شود.

    خاکسار با بیان اینکه کشت مجدد برنج هم در کشور داریم، افزود: بنابراین برداشت برنج همچنان ادامه دارد.

    به گفته وی، تا هفته گذشته؛ حدود 35 هزار هکتار کشت مجدد برنج در مازندران انجام شد که احتمالا تاکنون میزان آن افزایش یافته است ضمن اینکه حدود 45 هزارتن نیز کشت رتون در این استان انجام شده بود.

    این مقام مسئول در وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه در استان گیلان با توجه به شرایط آب و هوایی امکان کشت مجدد برنج وجود ندارد، ادامه داد: در استان گیلان کشت رتون انجام می‌شود.

    کاهش تولید ذرت دانه‌ای در سالجاری

    خاکسار همچنین درباره پیش بینی‌های انجام شده برای تولید ذرت طی سال‌جاری نیز اظهارداشت: امسال تولید ذرت دانه‌ای در کشور با کاهش همراه است چرا که سطح زیر کشت آن کم شده است.

    وی با بیان اینکه سال گذشته سطح زیرکشت ذرت دانه‌ای حدود 190 هزارهکتار بوده است، ادامه داد: امسال سطح زیر کشت این محصول تقریبا 135 هزار هکتار است.

    مدیر کل دفتر غلات و محصولات اساسی وزارت جهادکشاورزی درباره دلیل کاهش سطح زیر کشت ذرت دانه‌ای، اظهارداشت: یکی از این دلایل، مسائل بازرگانی بود که خرید تضمینی این محصول به درستی انجام نشد و مطالبات کشاورزان را به موقع پرداخت نکردند بنابراین کشاورزان هم اقدام به کشت نکردند.

    وی گفت: علاوه بر این ما با مشکل آب در این زمینه مواجه هستیم و بسیاری از کشاورزان که قبلا ذرت کشت می‌کردند به دلیل مساله کمبود آب، محصول دیگری را جایگزین آن کرده‌اند.

    مدیر کل دفتر غلات و محصولات اساسی وزارت جهادکشاورزی افزود: به عنوان مثال کشاورزان خوزستانی به جای ذرت اقدام به کشت ماش کرده‌اند چراکه به آب کمتری نیاز دارد، طول دوره رشد آن نیز کوتاه‌تر و قیمتش نیز بسیار مطلوب است.

    خاکسار با اشاره به اینکه اجرای طرح اقتصاد مقاومتی ذرت از سال زراعی جاری در کشور آغاز خواهد شد، اضافه کرد: ما قصد داریم سطح زیرکشت ذرت علوفه‌ای را کاهش و ذرت دانه‌ای را افزایش دهیم.

    وی ادامه داد: نیاز ما به ذرت علوفه‌ای 9 میلیون و 800 هزارتن است درحالی که میزان تولید آن بیش از این عدد است. 

    به گفته خاکسار ذرت محصولی دو منظوره است که وقتی کشت می‌شود هم می‌توان آن را به صورت دانه‌ای برداشت کرد و هم به صورت علوفه‌ای.

    این مقام مسئول در وزارت جهاد کشاورزی اضافه کرد: برخی کشاورزان به دلیل اینکه با مشکل آب مواجه هستند، ذرت را به شکل علوفه‌ای برداشت می‌کنند و اجازه نمی‌دهند به مرحله دانه برسد.

    مدیر کل دفتر غلات و محصولات اساسی وزارت جهادکشاورزی با بیان اینکه پیش بینی می‌شود امسال حدود یک میلیون و 200 هزارتن ذرت دانه‌ای در کشور تولید شود، ادامه داد: براساس پیش‌بینی‌ها میزان تولید ذرت علوفه‌ای در سالجاری نیز حداقل 10 میلیون تن خواهد بود ضمن اینکه حدود 195 هزارهکتار سطح زیرکشت ذرت علوفه‌ای در کشور است.

    به گفته خاکسار بنابراین میزان تولید ذرت دانه‌ای در سالجاری حدود 200 هزارتن کاهش دارد.

    وی با بیان اینکه وزارت جهاد کشاورزی برای تمام مشکلات موجود در این زمینه تمهیداتی در نظر گرفته است، افزود: در حال حاضر ما تمام سطح زیرکشت ذرت را در طرح آبیاری میکرو قرار داده‌ایم و در همه این مزارع آبیاری تیپ انجام می‌دهیم بنابراین بسیاری از کشاورزانی که به دلیل مشکل کم آبی قادر به کشت ذرت نبودند مجددا می‌توانند اقدام به این کار کنند.

    برچسب ها