عصر خودرو

دیدگاه مریل لینچ درباره وضعیت بازار طلای سیاه در آینده؛

امسال متوسط بهای نفت چقدر خواهد بود؟

عصر بازار- قیمت نفت در دو ماه گذشته یعنی ماه های ژوئن و ژوییه کاهش یافت و از بالای ۵۲ دلار به محدوده ۴۲ دلار در هر بشکه رسید، اما در ماه جاری میلادی که در پایان آن هستیم قیمت ها رشد کرده و اکنون در نزدیکی ۵۰ دلار قرار دارد که عبور از این رقم دشوار است.

امسال متوسط بهای نفت چقدر خواهد بود؟
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۰ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از بورس کالای ایران، امروز قیمت نفت افزایش یافته اما عامل آن یک رویداد زودگذر یعنی وضعیت بد آب و هوایی در خلیج مکزیک است که سبب شده تولید نفت در این منطقه متوقف شود. بدین ترتیب تولید 169 هزار بشکه نفت در روز و 190 میلیون متر مکعب گاز طبیعی متوقف شده است.

    اما عامل رشد قیمت ها در ماه جاری میلادی، برگزاری نشست برخی تولیدکنندگان نفت در الجزایر در اواخر ماه آینده میلادی است. تحلیلگران کامرتس بانک می گویند، احتمال توافق شرکت کنندگان در این نشست بر سر تثبیت عرضه عامل حمایت از قیمت هاست اما عواملی دیگر وجود دارد که اجازه نداده قیمت نفت رشدی قابل ملاحظه و پایا داشته باشد.

    در باره تغییرات قیمت نفت در هفته های اخیر و افق بازار باید به چند نکته اشاره شود. نکته نخست آنکه احتمال توافق بر سر تثبیت عرضه نفت بسیار کم است. چهار ماه پیش نشستی برای همین منظور برگزار شد اما عربستان با برنامه تثبیت عرضه مخالفت کرد. این کشور اخیرا بر تولید نفت خود افزوده است و مقامات نفتی آن معتقدند ثابت نگهداشتن عرضه سبب افزایش سهم رقبا در بازار خواهد شد.

    نکته دیگر اینکه اکنون بازار نفت با مازاد عرضه مواجه است و حتی اگر عرضه تثبیت شود آنچه می تواند سبب رشد قیمت ها  شود افزایش تقاضاست. با توجه به ضعف اقتصاد جهان و رشد کند تقاضا بعید است مازاد عرضه از میان برود. تحلیلگران کامرتس بانک می گویند مازاد عرضه تا نیمه دوم سال آینده میلادی ادامه پیدا خواهد کرد.

    سومین نکته این است که برخی کشورها از جمله عراق قصد ندارند تولید نفت خود را ثابت نگهدارند. وزیر نفت عراق ابتدای هفته جاری اعلام کرد این کشور بر تولید خود خواهد افزود. عراق در ماه جاری میلادی نفت بیشتری نسبت به ماه قبل تولید کرده و مقامات نفتی این کشور معتقدند سهم کامل عراق از بازار نفت هنوز کسب نشده است.

    چهارمین نکته این است که اختلال در عرضه نفت برخی کشورها از جمله نیجریه در حال رفع شدن است. حملات به تاسیسات نفتی این کشور متوقف شده و انتظار می رود میزان تولید نفت به رقم قبل از اختلال یعنی بیش از 2.2 میلیون بشکه در روز افزایش یابد. این عامل نیز بر قیمت ها فشار وارد خواهد کرد.

    تحلیلگران بانک مریل لینچ معتقدند اگر در نشست ماه آینده در الجزایر توافقی بر سر تثبیت عرضه حاصل نشود، قیمت نفت تا سال آینده در محدوده 40 دلار تا 50 دلار باقی خواهد ماند. سال آینده تاثیر کاهش سرمایه گذاری ها در بخش نفت جهان سبب رشد قیمت ها به محدوده بالای 70 دلار در هر بشکه می شود.

    در زیر نمودار تغییرات قیمت هر بشکه نفت برنت در یک ماه اخیر نشان داده شده است:

    برچسب ها