عصر خودرو

روندهای جهانی چشم‌انداز واضحی ندارند

گره فدرال در کلاف بازارها

عصر بازار- وضعیت بازارهای جهانی بیش از پیش پیچیده شده است. با آنکه مقام‌های فدرال رزرو هفته گذشته از تقویت احتمال افزایش نرخ‌های بهره در آمریکا گفتند، هنوز درباره زمان انقباض بیشتر پولی در بزرگ‌ترین اقتصاد جهان ابهام وجود دارد. این ابهام باعث می‌شود روند بازارهای جهانی نه پیوسته و نه یکپارچه باشد.

گره فدرال در کلاف بازارها
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۰ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۰:۳۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از دنیای اقتصاد،  موضع‌گیری‌های روز جمعه جنت یلن، رئیس بانک مرکزی آمریکا به رشد دلار و افت طلا و بورس انجامید، اما روز دوشنبه، دلار رشد بسیار اندکی را تجربه کرد تا اونس در مقابل فشار نسبی پول آمریکا، با مقاومت فنی روی مرز 1320 دلار،‌ رشد اندکی را تجربه کند.

    شاخص‌های سهام نیز در این روز وضعیت یکپارچه‌ای نداشتند. صبح سه‌شنبه شاخص دلار بار دیگر رشد کرد تا طلا نیز افت را تجربه کند. البته سطح حمایتی 1320 دلار، روز گذشته نیز فعال بود. تعدیل دلار باعث رشد بهای نفت خام شد تا فلز زرد اندکی نیز از رشد طلای سیاه بهره ببرد، با این همه رشد بازارهای سهام باعث شد خرید طلا کاهش پیدا کند. صبح روز گذشته، فعالان بورس‌های آسیایی با توجه به رشد اندک شاخص دلار در هفته جدید این تصور را داشتند که افزایش نرخ‌های بهره آمریکا در آینده نزدیک ممکن نخواهد بود.

    حمایت 1320

    در نخستین روز کاری هفته، اونس با 3 دلار رشد به قیمت 1323 دلار رسید. این در حالی بود که اونس در این روز تحت ادامه فشار عوامل روز جمعه تا بهای 1316 دلار که کف 5 هفته‌ای بود هم پایین رفته بود. روز دوشنبه دلار با رشد اندک خود فشار بر طلا را حفظ کرد، اما وقتی سطح حمایتی 1320 دلار شکسته شد، مقاومت طلا افزایش یافت و اونس به محدوده 1320 دلار بازگشت. تا پایان روز، همان مرز به‌عنوان سد مقابل افت عمل کرد تا صبح سه‌شنبه هم اهمیت آن به چشم بیاید. البته حجم معاملات هم در این روز کم بود. بازار لندن که یکی از مهم‌ترین بازارهای طلای جهان است در این روز به‌دلیل تعطیلی ملی غیرفعال بود و در آمریکای شمالی هم بسیاری از معامله‌گران در تعطیلات تابستانی بودند. علاوه‌بر اینها، انتظار برای انتشار گزارش مهم اشتغالزایی آمریکا هم حجم معاملات را کمتر می‌کرد. جمعه این هفته میزان اشتغالزایی بزرگ‌ترین اقتصاد جهان در ماه آگوست و نرخ بیکاری ایالات‌متحده منتشر می‌شود که تاثیر زیادی بر سیاستگذاری کمیته بازار آزاد فدرال رزرو خواهد داشت.

     

    تکرار پشتیبانی

    اونس روز سه‌شنبه را با قیمت 1323 دلار که همان قیمت نهایی روز دوشنبه بود، آغاز کرد،‌ اما بعد تحت فشار رشد دوباره شاخص دلار قرار گرفت. شاخص دلار که هفته گذشته روی عدد 56/ 95 واحد ایستاده بود، روز سه‌شنبه به سوی مرز 96 واحد حرکت کرد. اونس تا ساعت 7 عصر روز گذشته به قیمت 1318 دلار رسید، گرچه هم‌اکنون که شما این گزارش را می‌خوانید ممکن است قیمت متفاوتی به‌عنوان قیمت نهایی دومین روز کاری هفته رقم خورده باشد. مرز حمایتی 1320 دلار روز سه‌شنبه نیز به اونس طلا کمک کرد، اما چشم‌انداز افزایش نرخ‌های بهره آمریکا همچنان مهم‌ترین عامل فشار بر فلز زرد است. از آن سو، سیاست‌های انبساطی بانک‌های مرکزی عمده مهم‌ترین عامل کمک به طلا است. گزارش روز جمعه از همین رو مهم است که بر یکی از کفه‌های موثر بازار طلا، اثرگذار است.

    تازه‌ترین تحلیل تکنیکال «دیلی اف ایکس» که صبح سه‌شنبه منتشر شد نشان می‌داد قیمت جهانی هر اونس طلا در کوتاه‌مدت در دامنه 20 دلاری در نوسان خواهد بود. به گزارش سایت طلا به نقل از این پایگاه اینترنتی، سطح مقاومتی قیمت طلا در کوتاه مدت در صبح سه‌شنبه 1333 دلار بود، سطحی که اگر شکسته می‌شد، قیمت فلز زرد تا 1350 دلار افزایش می‌یافت. از سوی دیگر سطح حمایتی قیمت طلا نیز در آن شرایط 1313 دلار بود، سطحی که اگر شکسته می‌شد، قیمت طلا تا 1306 دلار کاهش می‌یافت.

     

    روند درازمدت

    تحلیل‌های اقتصادی نشان می‌دهد اگر فدرال رزرو آمریکا در ماه‌های آینده نرخ بهره را افزایش دهد، قیمت جهانی طلا احتمالا تا 1270 دلار در هر اونس کاهش خواهد یافت. قیمت طلا از 1930 دلار در سپتامبر 2011 میلادی تا 1050 دلار کاهش یافت، ولی بار دیگر از ابتدای سال 2016 تاکنون با رشد 24 درصدی روبه‌رو شده و به بالاتر از سطح 1300 دلاری رسیده است.

    اظهارات اخیر جنت یلن، رئیس فدرال رزرو آمریکا نشان می‌دهد که احتمال افزایش نرخ بهره تا پایان امسال همچنان وجود دارد و این مساله می‌تواند فشار زیادی را بر قیمت جهانی طلا و سایر کالاهای راهبردی وارد کند. البته یلن بر این مساله تاکید کرده است که هرگونه افزایش نرخ بهره طی ماه‌های آینده بستگی به آمارهای اقتصادی آمریکا خواهد داشت. تحلیلگران اقتصادی بر این باورند که اگر فدرال رزرو نرخ بهره را در شرایط کنونی افزایش دهد این مساله می‌تواند قیمت طلا را تا سطح 1270 دلاری کاهش دهد.

    اگر فدرال رزرو آمریکا طی ماه‌های آینده نرخ بهره را افزایش ندهد، دلیلی برای عدم‌افزایش قیمت طلا وجود ندارد و قیمت این فلز زرد همچنان به روند صعودی ادامه می‌دهد. برخی تحلیلگران بر این باورند که مصرف‌کنندگان آمریکایی دیگر مانند گذشته مثل موتور محرک رشد اقتصادی جهان عمل نمی‌کنند؛ چراکه شرایط اقتصادی ژاپن و اروپا نیز دیگر مانند گذشته امیدوار‌کننده نیست. بانک‌های مرکزی اروپا و ژاپن نرخ بهره منفی را در دستور قرار داده‌اند تا با رکود اقتصادی مقابله کنند. کاهش شدید خرده‌فروشی در آمریکا طی سال‌های اخیر و کاهش رشد اقتصادی چین در ماه‌های گذشته نیز موجب افزایش نگرانی‌ها نسبت به اوضاع اقتصادی جهان شده است. بحران بدهی آمریکا و سایر اقتصادهای توسعه یافته و نوظهور نیز نگرانی‌ها نسبت به وقوع بحران مالی دیگر در اقتصاد جهانی را به شدت افزایش داده است. خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا نیز موجب شده سرمایه‌گذاران زیادی برای حفظ ارزش دارایی و سرمایه خود به بازار طلا روی آورند.

    بانک‌های مرکزی اروپا، ژاپن، بریتانیا، چین و روسیه طی ماه‌های گذشته نرخ بهره را کاهش داده‌اند و سیاست‌های انبساطی پولی جدیدی را اجرا کرده‌اند. ادامه تنش‌های سیاسی و جنگ داخلی در یمن و سوریه و سایر مناطق جهان نیز می‌تواند عامل مهم و تعیین‌کننده‌ای برای نوسانات قیمت طلا در ماه‌های آینده باشد.

    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو