عصر خودرو

چرا نباید درباره عملکرد فلز زرد هیجان زده بود؟

بررسی افق کوتاه مدت و بلندمدت طلا

عصر بازار- در ماه جاری میلادی که در پایان آن هستیم، قیمت طلا نوسانی محدود داشته و در مجموع کاهش یافته است. در ابتدای ماه قیمت هر اونس فلز زرد بالای ۱۳۶۰ دلار قرار داشت، اما اکنون در سطح ۱۳۲۵ دلار قرار دارد. تحلیلگران تلاش می کنند با توجه به شرایط جدیدی که در بازار این فلز گرانبها پدید آمده است آینده قیمت ها را پیش بینی کنند.

بررسی افق کوتاه مدت و بلندمدت طلا
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۹ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از بورس کالای ایران، در روزهای اخیر مهمترین عامل موثر بر قیمت طلا سخنرانی جانت یلن، رییس بانک مرکزی آمریکا در جکسون هاول ایالت وایومینگ بوده است. او در سخنان خود نسبت به وضعیت اقتصادی ابراز خوشبینی کرد و گفت شرایط برای افزایش نرخ های بهره فراهم تر شده است. سخنان او سبب شد ارزش دلار در مسیر رشد قرار گیرد و امروز ارزش دلار به بالاترین میزان در 5 هفته اخیر رسیده است.

    قیمت طلا هفته پیش 1.5 درصد کاهش یافت و امروز رشدی اندک داشته اما برای حرکت به سمت بالا با موانعی مواجه است. در حال حاضر قیمت طلا در پایین ترین میزان در یک ماه اخیر قرار دارد و سرمایه گذاران معتقدند بانک مرکزی آمریکا زودتر از آنچه انتظار می رود نرخ های بهره را بالا خواهد برد.

    نظرسنجی ها نشان می دهد فعالان بازار احتمال افزایش نرخ های بهره در نشست ماه آینده کمیته سیاستگذاری بانک مرکزی را بیش از 30 درصد می دانند. پیشتر این احتمال 18 درصد بود. همچنین احتمال افزایش نرخ های بهره در پایان سال جاری میلادی به حدود 60 درصد افزایش یافته است.

    افزایش نرخ های بهره هم بر ارزش دلار می افزاید و هم از جذابیت طلا می کاهد زیرا هزینه فرصت نگهداری این فلز را بالا می برد. تحلیلگران کارمرتس بانک آلمان معتقدند سخنان جانت یلن سرمایه گذاران را متعجب کرد و در کوتاه مدت قیمت طلا کاهش می یابد البته در بلندمدت یعنی تا پایان سال، عواملی وجود دارد که می تواند بر قیمت طلا بیافزاید.

    در کوتاه مدت یعنی چند هفته آینده و تا قبل از برگزاری نشست کمیته سیاستگذاری بانک مرکزی آمریکا، فشار بر قیمت طلا افزایش خواهد یافت زیرا سرمایه گذاران احتمال می دهند در این نشست نرخ های بهره بالا برده شود. پس از نشست، اگر نرخ های بهره بالا برده نشود قیمت طلا حمایت می شود زیرا از یک سو بعید است ضعف اقتصاد جهان رفع شده باشد و از سوی دیگر به زمان انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا نزدیک می شویم.

    انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا، صرف نظر از اینکه کدام نامزد پیروز شود، بر ابهام ها و نگرانی ها می افزاید و جذابیت طلا را بالا می رود. عامل دیگر حمایت از قیمت طلا، اجرای سیاست های حمایتی از سوی بانک های مرکزی بزرگ بویژه استفاده از نرخ های منفی بهره است.

    طی هفته های آینده داده های اقتصادی از آمریکا و اظهارنظرهای اعضاء کمیته سیاستگذاری بانک مرکزی این کشور عاملی مهم است که بر قیمت طلا تاثیر خواهد داشت. در هر حال، پیش بینی استقرار ثبات در اقتصاد آمریکا از رشد قابل ملاحظه قیمت ها جلوگیری خواهد کرد. همچنین تقاضای فیزیکی برای طلا پایین باقی خواهد ماند.

    در زیر نمودار تغییرات قیمت هر اونس طلا در یک ماه اخیر نشان داده شده است:

    برچسب ها