عصر خودرو

۴ دلیل برتری استقراض پول به افزایش سرمایه

عصر بازار- داستانی قدیمی وجود دارد که می‌گوید، هیچ بدهی، بدهی خوبی نیست. وقتی درباره‌ی استقراض پول صحبت به میان می‌آید، همیشه ذهنیتی منفی ایجاد می‌شود.

۴ دلیل برتری استقراض پول به افزایش سرمایه
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۸ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۷:۰۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از بازده، هر روز عبارت‌هایی این چنین به گوش می‌رسد: صاحب‌خانه‌ها به خاطر اقساط وام زیر فشار هستند، کسری بودجه‌ی دولت در حال افزایش است، مصرف‌کنندگان به دلیل خرج کردن با کارت‌های اعتباری با مشکل مواجه شده‌اند، فارغ‌التحصیلان در زیر فشار بدهی‌های تحصیلات خود، کمر خم کرده‌اند. برای کسب و کارها، حقیقت مربوط به بدهی‌ها، بار منفی بسیار کم‌تری دارد. همان‌طور که در علم تامین مالی بحث می‌شود، همه‌ی استقراض‌ها بد نیستند. برای مالکان کسب و کارهای کوچک که مدرک کارشناسی ارشد مالی ندارند، در نظر داشتن 4 نکته‌ی زیر به آن‌ها کمک می‌کند تا به جای داشتن ذهنیت بد از بدهی‌ها، از آن‌ها برای کسب مزیت اهرمی استفاده کنند.

    1. بدهی معمولاً ارزان‌تر از سرمایه است.

    این مورد، مهم‌ترین نکته‌ی مقایسه‌ با نکات بعدی است. وقتی برای کسب و کار خود، تامین وجه یا تامین مالی می‌کنید، یادتان باشد در بلندمدت، افزایش سرمایه تقریباً همیشه گران‌تر از تامین مالی از محل بدهی خواهد بود.

    سرمایه، به بهای از دست دادن بخشی از کسب و کار شما برای همیشه تمام می‌شود. به این شکل به قضیه نگاه کنید: وقتی تازه شروع به کار کرده‌اید، کسب و کار شما به کالا و تجهیزات نیاز دارد و باید حقوق پرداخت کند. سرمایه‌گذاران تمایل دارند در تامین سرمایه به شما کمک کنند، اما شما برای جبران نیاز کوتاه‌مدت، منافع بلندمدت را واگذار می‌کنید. با تامین مالی از طریق بدهی، متحمل هزینه‌ی بهره می‌شوید، اما این امر موقت و سطحی است. وقتی بدهی را بازپرداخت می‌کنید، سرمایه‌ی شما دست نخورده باقی می‌ماند.

    وضعیت‌های بسیار نادری وجود دارند که در آن‌ها صرف نظر کردن از بخشی از منافع کسب و کار، برای شما ارزان‌تر تمام می‌شود. از کجا می‌توان فهمید چه وقت؟ اگر مجموع جریان نقدی مورد انتظار (به صورت تنزیل شده) که حاضرید بابت تامین مالی از محل سرمایه پرداخت کنید بزرگ تر از هزینه‌ی بدهی باشد، تامین مالی از محل بدهی بهتر خواهد بود.

    2. بدهی می‌تواند، ارزان‌تر از هزینه‌ی فرصت باشد.

    فرض کنید فروشگاهی افتتاح کرده‌اید و باید اولین سفارش خود را تحویل دهید، اما با کمبود سرمایه برای خرید کالا روبرو هستید. هزینه‌ی خرید کلی کالا، 10 میلیون ریال است و می‌توانید محصول خریداری شده را به قیمت 30 میلیون ریال بفروشید. آیا بهتر نیست 30 میلیون ریال را با صرف هزینه‌ی 2 میلیون ریالی، تامین مالی کنید؟ اندکی بابت محاسبه‌ی نرخ درصد سالانه‌ تأمل کنید؛ خواهید فهمید که اگر یک وام یک‌ساله بگیرد، نرخ بهره یا بازدهی سالانه‌ی 20% را به شما تحمیل خواهد کرد، ولی اگر این وام دو هفته‌ای بود، نرخ بهره یا بازده‌ی سالانه‌ی آن، 520 درصد می‌شد.

    به عنوان یک فرد باهوش در کسب و کار، درک خواهید کرد که حتما پرداخت بازده‌ی نامتعارف سالانه‌ی 520 درصد (با فرض عدم وجود گزینه‌ی دیگر برای تأمین مالی) نیز کسب و کار خوبی است، چرا که نرخ بازده‌ی سرمایه‌گذاری فوق، بسیار بالا است. به عبارت دیگر، شما 64 میلیون ریال سود خواهید کرد. در این حالت، هزینه‌ی فرصت صرف نظر کردن از هزینه‌ی 2 میلیون ریالی، برابر با 18 میلیون ریال خواهد بود. چه کسی حاضر نخواهد شد تا 2 میلیون ریال بابت کسب سود 18 میلیون ریالی هزینه کند. محاسبات فوق کاملاً واقعی است. اگر هزینه‌ی فرصت بالا باشد، بدهی انتخاب راهبردی بهتری خواهد بود. می‌توانید از بدهی متنفع شوید و مسیرهای رشد جدیدی را خلق کنید. سوال کلیدی این است: ”آیا بازده‌ی ناشی از سرمایه‌گذاری، بزرگ‌تر از هزینه‌ی بدهی در دسترس برای کسب و کار خواهد بود؟ ” وقتی بازدهی بالاتر باشد، تامین مالی از محل بدهی توجیه خواهد داشت.

    مطالب مرتبط: نگاهی به افزایش سرمایه و انتشار اوراق بدهی در بازار سرمایه

    3. پرداخت بهره بابت بدهی، باعث صرفه‌جویی مالیاتی می‌شود

    بسیاری از کارآفرینان، از این مزیت شگفت‌انگیز استقراض آگاه نیستند. هزینه‌ی بدهی، سود مشمول مالیات شما را می‌کاهد و در نتیجه، هزینه‌ی مالیات شما را کاهش می‌دهد. به همین دلیل، بهره‌ی موثری که پرداخت خواهید کرد، پایین‌تر از نرخ بهره‌ی اسمی خواهد بود. این هزینه‌ی سرمایه‌ی پایین‌تر است که در زمان محاسبه‌ی بازده‌ی تامین مالی از محل بدهی در نظر گرفته می‌شود. شرکت‌های خریداری شده به شکل اهرمی، از این راهبرد برای سال‌های متمادی استفاده کرده‌اند تا از آب، کره بگیرند. کسب و کارهای کوچک نیز می‌توانند از این امر برای بهبود تامین مالی شرکت خود استفاده‌ کنند. این امر، استقراض را به شدت از افزایش سرمایه برای رشد کسب و کار متمایز می‌کند. اگر نقد از محل سرمایه دریافت کنید، باید بدون کسب مزیت برای کسب و کار، جریان‌های نقدی شرکت را به دارندگان سهام انتقال دهید، در حالی که بدهی، مزیت مالیات کم‌تر را برای شما به ارمغان می‌آورد.

    4 . بدهی، انضباط مالی را تشویق می‌کند.

    این امر کاملاً در میان شرکت‌های سهامی خاص شناخته شده است، اما کسب و کارهای کوچک از آن غافل‌اند. بدهی، انضباطی در خرج کردن و سرمایه‌گذاری کردن همراه با خود می‌آورد که می‌تواند به شرکت شما، خصوصاً در سال‌های تاسیس و رشد کمک‌کند. در حالی که صرفاً برای افزایش انضباط مالی خود، استقراض نمی‌کنید، می‌توانید این امر را اثر جنبی استقراض در نظر بگیرید. دلیل این است که وقتی پول زیادی داشته باشید، انگیزه برای بهینه‌سازی هر ریال کاهش خواهد‌ یافت. روانشناسی پول زیاد تهدیدی برای شرکت‌های رشدیابنده است که به بهبود تمرکز و بقاء نیاز دارند. اگر نقد به سهولت در اختیار باشد، خرج کردن آن بابت مخارج ضروری کاهش می‌یابد و در امور غیرضروری خرج خواهد شد. به هر حال، وقتی با محدودیت نقدینگی روبرو باشید، مانع بزرگ‌تری برای خرج کردن خواهید داشت، چون هر تصمیم و معامله باید از نظر مالی موجه باشد. تقریباً در تمام موارد، این امر انتظاری فرهنگی از صرفه‌جویی را در سراسر سازمان ایجاد می‌کند. چون تمام کارکنان، مالکان و مسئولان ایجاد ارزش از مراحل تولید را از آن خود می‌دانند، انضباط ایجاد شده بابت بدهی می‌تواند به شرکت کمک ‌کند تا حاشیه‌ی سود بالاتری کسب‌کند.

    وضعیت‌های زیادی وجود دارند که در آن‌ها به نظر می‌رسد تامین مالی از محل بدهی توجیه نخواهد داشت. به هر حال، اگر مسیر درست را انتخاب کنید، نباید از چیزی بهراسید. از طرف دیگر، می‌توان از بدهی به عنوان ابزاری برای رشد کسب و کار استفاده کرد و اغلب ابزار ارزان‌تری در مقایسه با افزایش سرمایه پیش پای سازمان قرار می‌دهد. به دلیل محیط رقابتی عصر حاضر بیش از هر زمانی، باید درباره‌ی استفاده از ابزارهای موجود در زمینه‌ی خود با صرفه‌جویی استفاده کنید تا به کسب و کار کمک کنید، توان بالقوه‌ی خود را کاملاً بالفعل کند.

    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو