عصر خودرو

پیش‌شرط‌های کاهش نرخ سود بانکی به ۱۲ درصد;

منابع بانک‌ها از سپرده به جاری تبدیل می‌شود

عصر بازار- رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه موافق کاهش نرخ سود بانکی به ۱۲ درصد هستیم اما باید نرخ تورم در دوره ۳ تا ۵ ساله در محدوده‌ای تثبیت شود، گفت: در صورت کاهش نرخ سود بانکی فقط منابع از سپرده به جاری تبدیل می‌شود.

منابع بانک‌ها از سپرده به جاری تبدیل می‌شود
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۷ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۵:۵۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر بازار» به نقل از فارس، پورابراهیمی  در پاسخ به این سوال که آیا موافق کاهش نرخ سود بانکی به میزان کاهش نرخ تورم و فاصله دو تا سه درصدی آن طبق گفته رئیس کل بانک مرکزی هستید یا خیر؟  پاسخ داد: در اقتصاد چند فاکتور و مولفه اصلی وجود دارد که متناسب با یکدیگر عمل می‌کند.

    وی افزود: در این خصوص اگر نرخ تورم که پایه اصلی سایر مولفه‌های اقتصادی در کشور است کاهش پیدا کند باید به تناسب آن نرخ سود بانکی و نرخ بازدهی بازار نیز روند نزولی داشته باشد اما هم اکنون فاصله تورم با نرخ سود بانکی دو برابر است.

    این نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه موافق کاهش نرخ سود سپرده‌های بانکی و تسهیلات به تناسب نرخ بازدهی سرمایه و همچنین تورم در کشور هستیم، تصریح کرد: زمانی که نرخ تورم به 9 درصد کاهش پیدا کرده نرخ سود سپرده‌های بانکی نیز می‌تواند تا سه درصد بیشتر 12 درصد تعیین شود و نرخ تسهیلات نیز با رقمی بیش از آن مورد استفاده قرار گیرد.

    پورابراهیمی در رابطه با دلایل کاهش نرخ تورم در کشور به رکود جهانی اشاره کرد و گفت: در کنار رکود جهانی دو دلیل عمده دیگر از جمله انضباط مالی دولت و رکود داخلی کشور وجود دارد بنابراین اگر با ایجاد رونق در بازارهای جهانی و بازار داخلی نرخ تورم به نرخ‌های سه سال گذشته بازنگردد می‌توان گفت که دولت دستاورد بزرگی در کنترل تورم کشور داشته است در غیر این صورت کاهش تورم هیچ هنری برای دولت نبوده است.

    وی گفت: اگر نرخ تورم برای یک دوره سه و یا پنج ساله کنترل شود می‌توان در موضوع برنامه‌ریزی‌های اقتصادی شاهد اتفاقات مثبتی بود و در نرخ‌های بازدهی بازار سود تسهیلات و سپرده‌ها یک تناسب ایجاد کرد.

    رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوال دیگر فارس مبنی بر اینکه آیا با کاهش نرخ سود سپرده‌های بانکی این نگرانی که منابعی از بانکها خارج شوند، به وجود نخواهد آمد، افزود: اگر تورم کنترل شود قطعا سایر بازارها نیز با یک نوع ثبات مواجه خواهند شد.

    پور ابراهیمی، افزود: اما این موضوع به وجود می آید که منابع از سپرده‌ها به سمت جاری سوق پیدا کنند و در برنامه‌ریزی‌های بلند مدت بانک محدودیت‌هایی به وجود آید که در مجموع با افرایش گردش پول در اقتصاد شاهد اتفاقات مثبتی خواهیم بود.

    برچسب ها