عصر خودرو

حمید میرمعینی پیش بینی کرد:

انتظار رشد ۱۰تا ۱۵درصدی بازار بورس

عصر بازار: میر معینی با تأکید بر اینکه میزان رشد مورد انتظار حدود ده تا پانزده درصد است و حتماً به سیاست‌های اقتصاد دولت نیز بستگی دارد، گفت: در تحلیل بازار سرمایه نباید از قیمت‌های جهانی و تغییرات آن غافل شد زیرا اقتصاد ما وابستگی شدید به نفت دارد و تحت تأثیر قیمت‌های جهانی است

انتظار رشد ۱۰تا ۱۵درصدی بازار بورس
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۴ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۶:۴۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از سنا، حمید میر معینی کارشناس بازاربورس به تحلیل وضعیت بازار پرداخت و گفت: بعد از اینکه توافق هسته‌ای میان ایران و اعضای 1+5 حاصل شد شاهد بودیم که بازار مطابق انتظارات شکل‌گرفته در یک سال پیش از آن حرکت نکرد و برخلاف آنچه تصور می‌شد، شاخص رشد چندانی نکرد.

    وی افزود: این موضوع دلایل مختلفی مانند عملکرد حقوقی‌ها در بازار، عدم‌حمایت دولت از بازار سرمایه، کاهش نقدینگی و ... داشت.

    این کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به اینکه چرا بازاری که برخلاف تصور رشد نکرد، حتی روند کاهشی در پیش گرفت، گفت: بر اساس نظریات عقلایی زمانی که بازار خلاف انتظارات موجود حرکت می‌کند باید منتظر واکنش متفاوت بود. این واکنش می‌تواند مثبت یا منفی باشد. در بازار ما که انتظار افزایش وجود داشت واکنشی بازار در پیش گرفت روند کاهشی بود.

    میر معینی ادامه داد: بعد از این مسئله با کاهش قیمت در بازارهای جهانی مواجه شدیم. در یک ماه و نیم گذشته از سویی افت قیمت نفت را داشته‌ایم و از سویی توقف روند رو به رشد شاخص‌های اقتصادی چین را؛ این تغییر در شاخص‌های اقتصادی چین در بازارهای جهانی خصوصاً بازارهای کالایی و سپس قیمت نفت و بازارهای سرمایه اثرگذار بوده است زیرا عمده شرکت‌هایی که انتظار داشیم در بازار سرمایه رشد کنند شرکت‌های صادراتی مانند پتروشیمی‌ها، معدنی‌ها، فولادی‌ها و ... هستند که تحت تأثیر قیمت جهانی نفت قرار می‌گیرند.

    وی با تأکید بر اینکه در نظر داشته باشید اقتصاد ما به نفت وابسته است، گفت: در این شرایط انتظار رونق اقتصادی نیز وجود ندارد و به همین خاطر بازارها ازجمله بازار بورس وارد فازی شدند که انتظار رشد نداشته و سرمایه جدید جذب آنها نشود.

    این کارشناس بازار بورس در پاسخ به این پرسش که آیا سرمایه‌گذاران در بازار سرمایه امیدواری به ایجاد تغییر در این وضعیت دارند یا خیر، گفت: بازار اکنون منتظر دو عامل اثرگذار است. نخست موضوع تصویب توافق در کنگره آمریکا است که حتماً در اقتصاد جهانی اثرگذار خواهد بود و دوم بحث سیاست‌های اقتصادی دولت که در قالب برنامه ششم توسعه و بودجه سال آتی معین خواهد شد.

    وی همچنین پیش‌بینی کرد که در هفته پیش رو کفه تقاضا نسبت به کفه عرضه در بازار سرمایه سنگین‌تر شود و گفت: نزدیک شدن به تاریخ تصویب توافق در آمریکا و جذاب شدن نسبی قیمت‌ها موجب این مسئله است.

    میر معینی با تأکید بر اینکه میزان رشد مورد انتظار حدود ده تا پانزده درصد است و حتماً به سیاست‌های اقتصاد دولت نیز بستگی دارد، گفت: در تحلیل بازار سرمایه نباید از قیمت‌های جهانی و تغییرات آن غافل شد زیرا اقتصاد ما وابستگی شدید به نفت دارد و تحت تأثیر قیمت‌های جهانی است.

    همچنین گفته می‌شود که شرایط مساعد سیاسی حاکم بر روابط خارجی و رفت‌وآمدهای هیئت‌های اقتصادی کشورهای مختلف به روزنه امیدی برای سرمایه‎گذاری بدل شده است.

    برچسب ها