عصر خودرو

در رینگ بین الملل بورس انرژی؛

دقایقی پیش ۳۵ هزار تن نفت کوره به فروش رفت

عصر بازار: ۳۵ هزار تن نفت کوره برای نخستین بار در رینگ بین الملل بورس انرژی به ارزش ۲۶۶ میلیارد ریال به صورت یکجا به فروش رفت.

دقایقی پیش ۳۵ هزار تن نفت کوره به فروش رفت
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۴ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۶:۴۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از سنا، دقایقی پیش 35 هزار تن نفت کوره به فروش رفتنفت کوره 380 شرکت ملی نفت ایران به میزان 35000 تن در قالب قرارداد کشف پریمیوم در رینگ بین الملل بورس انرژی ایران عرضه شد.

    بابک باقری رییس اداره نظارت بر بازار بورس انرژی با بیان خبر فوق گفت: دقایقی پیش کل محموله نفت کوره عرضه شده در رینگ بین الملل بورس انرژی به ارزش 266 میلیارد ریال معامله شد.

    این مقام مسوول درباره چگونگی عرضه این محصول استراتژیک در بورس انرژی گفت: در ابتدا زمینه عرضه اوراق سلف موازی استاندارد نفت کوره در سه مرحله فراهم شد که هر سه مرحله با استقبال خوب سهامداران حقیقی و حقوقی به صورت موفقیت آمیز انجام گرفت و امروز عرضه فیزیکی نفت کوره پس از ماهها تلاش مشترک بورس انرژی ایران و شرکت ملی نفت ایران در تهیه مدل عملیاتی عرضه و همچنین تصویب مقررات مربوطه در سازمان بورس و اوراق بهادار امکان پذیر شد.

    وی درباره شیوه تعیین قیمت پایه این محصول گفت: نفت کوره با قیمت پایه 20- دلار بر هر تن نسبت به قیمت مبنا (متوسط آخرین 3 مظنّه­ ی قیمتی (Quotation) موجود و متوالی پیش از تاریخ بارنامه منتشره برای فرآوردهHSFO 180 CST تحت عنوان بندی FOB Persian Gulf (So called Arab Gulf) در نشریه European Marketscan موسسه قیمت گذاری Platts) تعیین و عرضه شد.

    رییس اداره نظارت بر بازار بورس انرژی اظهار داشت: خریداران قبل از انجام معامله بر اساس شرایط مندرج در اطلاعیه عرضه با واریز 10 درصد ارزش تقریبی معامله به حساب شرکت سپرده گذاری مرکزی سفارش­های خرید خود را وارد سامانه معاملات کردند.

    باقری با بیان اینکه اطلاعیه عرضه این محموله در تاریخ 31 مرداد 94 در سایت بورس انرژی ایران منتشر شد، گفت: تمامی اشخاصی که توان صادرات این محموله را داشتند می توانستند با واریز پیش پرداخت در این عرضه شرکت کنند.

    نفت کوره یا مازوت یکی از هیدروکربن‌های نفتی است که در مراحل تصفیه نفت خام پس از اتر و بنزین و نفت چراغ بدست می‌آید و چون سیاه رنگ است به نام نفت سیاه نیز خوانده می‌شود. این ماده ارزان‌ترین ماده سوختنی برای کوره حمام‌ها، تنور نانوایی‌ها، موتورهای دیزل، قیر و ایزگام سازها و برخی نیروگاه‌ها است.

    برچسب ها