عصر خودرو

نقش فراموش شده سهام عدالت در توزیع ثروت جامعه

عصر بازار: مطابق قوانین خصوصی سازی تا پایان سال جاری باید سهام عدالت ۴۵ میلیون ایرانی آزاد و در اختیار مشمولان آن قرار گیرد. نقش مهم و فراموش شده این سهام، توزیع عادلانه ثروت بین مردم است.

نقش فراموش شده سهام عدالت در توزیع ثروت جامعه
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۴ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۴:۲۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از فارس، سهام عدالت با هدف توزیع عادلانه ثروت و افزایش قدرت خرید دهک‌های پایین درآمدی جامعه در دولت نهم منتشر و میان اقشار مختلف جامعه توزیع شد.

    سهام عدالت مجموعه ای از سهام شرکت های ممتاز دولتی و غیر دولتی بود که همزمان با اوج گرفتن واگذاری‌ها و خصوصی سازی شرکت های دولتی به بخش خصوصی تحت این عنوان میان دهک های درآمدی ضعیف جامعه توزیع شد. اما در ادامه به دلیل لزوم تسویه اقساط دولت شرط آزاد سازی سهام عدالت پرداخت این بدهی پس از یک دوره 10 ساله شد.

    بر همین اساس تاکید بر اجرای طرح سهام عدالت بدون افزایش یا تداوم تصدی‌گری‌ دولت در شرکت‌های مشمول واگذاری باعث شد تا یک میلیون تومان (500 هزار تومان از سوی دولت در قالب تخفیف و 500 هزار تومان از محل سود آتی سهام در 10 سال پرداخت می‌شود) از سهام شرکت‌های سودآور بورسی به مشمولان به این شرط داده شود که در مدت 10 سال از سود این سهام، اقساط آن پرداخت شود و پس از تسویه کامل، این سهام قابلیت خرید و فروش پیدا کند.

    براساس این گزارش در حالی با فروش اقساطی تا 50 درصد از سهام قابل واگذاری ابلاغی در بند ج سیاست‌های کلی اصل 44 و در قالب شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی متشکل از تعاونی‌های شهرستانی موافقت شد که قرار شد قیمت این سهام از طریق بورس تعیین شود.

    هر چند که متولیان بازار سرمایه، واگذاری سهام عدالت از طریق صندوق های سرمایه گذاری قابل معامله (ETF) را بهترین گزینه برای اجرای این طرح عنوان کرده اند.

    همچنین در مورد دو دهک پایین درآمدی 50 درصد تخفیف در قیمت سهام واگذاری با دوره اقساط 10 ساله مجاز و قرار شد شرکت های سرمایه‌گذاری استانی با کمک دولت در بورس پذیرفته شوند . هر چند که این رقم بعد ها به یک میلیون تومان افزایش پیدا کرد.

    حالا اجرای طرح سهام عدالت در آستانه 10 ساله شدن قرار گرفته و قرار شده دارندگان این سهام از ابتدای سال 95 امکان خرید و فروش این دارایی ها را داشته باشند. اما واقعیت ها نشان می دهند که طرح سهام عدالت بیش از آنکه موضوعی اقتصادی باشد ابزاری سیاسی است.

    همان طور که گفته شد مطابق با قانون می بایست تا پایان امسال با پایان پذیرفتن اقساط 10 ساله سهام عدالت این دارایی برای مشمولان آن ازاد شود.

    این در حالی است که متولیان سازمان خصوصی سازی عنوان می کنند که برای آزاد سازی سهام عدالت تا نیمه اول سال مالی 95 منتظر می مانند، تا همزمان با برگزاری مجامع سالیانه شرکت ها و مشخصص شدن سود تقسیمی شرکت ها امکان تسویه اقساط دولت مهیا و بر اساس آن سهام عدالت از شهریور ماه 1395 آزاد شود. از سوی دیگر دولت قصد دارد تا با مهلت دادن به آن دسته از مشمولان سهام عدالت که اقساط خود را پرداخت نکرده اند بتوانند از محل آورده نقدی نسبت به تسویه اقساط خود اقدام و پس از آن  سهام عدالت آزاد شود.

    به این ترتیب می توان تصور کرد که آزاد سازی سهام عدالت در عمل به بهار سال 96 خواهد کشید . دوره ای که مصادف خواهد بود با آغاز دوره دوازدهم انتخابات ریاست جمهوری و لابد سهام عدالت ابزاری برای بهره برداری سیاسی و یا شاید اهرمی برای به رخ کشیدن توانایی های حزبی شود.

    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو