عصر خودرو

تلاش بانک مرکزی چین برای مهار آشفتگی‌های بازار

دومین کاهش نرخ‌بهره چین در ۳ ماه

عصر بازار: با افزایش نگرانی‌های دولت چین از سقوط بازار سهام و کندی رشد اقتصادی، بانک مرکزی این کشور روز گذشته و برای دومین بار در سه‌ماه اخیر، نرخ بهره بانکی را کاهش داد.

دومین کاهش نرخ‌بهره چین در ۳ ماه
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۴ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۴:۰۰

    به‌گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از اقتصادنیوز، بانک مرکزی چین در تازه ترین تلاش خود برای مهار روند نزولی رشد اقتصادی این کشور و جلوگیری از سقوط بیشتر بازار سهام، روز گذشته نرخ بهره را بازهم کاهش داد. این د.مین بار طی سه‌ماه گذشته و پنجمین‌بار طی 9 ماه اخیر است که بانک مرکزی چین به کاهش نرخ بهره دست می‌زند.

    به‌گزارش نیویورک‌تایمز، بنابر این تصمیم، بانک مرکزی چین نرخ بهره پایه را کاهش داده و به بانک‌ها آزادی عمل بیشتری برای اعطای وام بیشتر می‌دهد که این مساله نشان از افزایش نگرانی‌های دولت از کندی اقتصاد این کشور دارد.

    شاخص اصلی سهام شانگهای روز گذشته 7.6 درصد دیگر سقوط کرد و بدین‌ترتیب به پایین‌ترین سطح خود در سال جاری رسید که این مساله به روشنی نشان می‌دهد تلاش‌های دوماهه دولت برای حفظ بازار سهام از سقوط اثر موقتی داشته است.

    «لی که چیانگ»، نخست‌وزیر چین روز گذشته تصریح کرد که کشورش تحت تاثیر تلاطم‌های بازار قرار گرفته است. وی درعین‌حال تاکید کرد که اقتصاد چین همچنان استوار است. «لی که چیانگ» گفت: روند کنونی اقتصاد جهان تار و گیج‌کننده و نوسانات بازار بسیار زیاد است که این مساله تاثیراتی را بر اقتصاد چین داشته است. لی افزود: بنابر اخبار منتشر شده، ثبات کلی اقتصاد چین دستخوش تاخیر نشده و عوامل مثبت همچنان شرایط را برای ثبات اقتصاد واقعی بهبود می‌بخشند.

    بانک مرکزی چین طی اطلاعیه ای که روز گذشته (سه‌شنبه) منتشر کرد، نرخ بهره وام‌های یک‌ساله را با 0.25 درصد کاهش، 4.6 درصد تعیین کرد. این اطلاعیه بانک مرکزی چین در حالی منتشر شد که شاخص بازار بورس شانگهای در چین روز سه شنبه 7.5 درصد دیگر کاهش یافته بود. بانک مرکزی چین اعلام کرد: کاهش نرخ بهره با هدف کاهش هزینه‌های استقراض و حمایت از توسعه پایدار و سالم اقتصاد واقعی این کشور صورت گرفته است. این اقدام همچنین با کاهش میزان نقدینگی که بانکها می توانند در حساب های ذخیره خود نگه دارند به طور مؤثر موجب افزایش جریان پول در اقتصاد و ترغیب بانکها به افزایش وام دهی خواهد شد.

    برچسب ها