عصر خودرو

نائب رییس اتاق تهران با اشاره به لزوم راه اندازی بورس ارز مطرح کرد؛

بورس کالا بهترین گزینه برای راه اندازی بورس آتی و نقدی ارز

عصر بازار: میر محمد صادقی معتقد است، با وجود نبود شفافیت در بسیاری از فعالیت های اقتصادی کشور، اما بورس کالای ایران تجربه موفقی در بازار کالا و حوزه بازار مشتقه داشته و می تواند گزینه مناسبی برای راه اندازی بورس آتی و نقدی ارز در کشور باشد.

بورس کالا بهترین گزینه برای راه اندازی بورس آتی و نقدی ارز
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۴ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از سنا، نائب رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران در خصوص راه اندازی بورس ارز در کشور گفت: در اقتصاد کشوری که قیمت ارز از نرخ واحدی برخوردار نیست و سازوکار شفافی هم برای کشف این نرخ بسیار با اهمیت برای فعالیت های اقتصادی وجود ندارد، رانت و فساد مالی ایجاد می شود؛ بنابراین ایجاد بازاری متمرکزی تحت عنوان بورس ارز با توجه به شرایط فعلی اقتصادی ضروری است. 

    علاء میر محمد صادقی افزود: این طرح در بازار سرمایه سایر کشورها هم عملیاتی و اجرایی شده است و با توجه به شکل گیری فضای جدید در کشور، این امکان وجود دارد تا بازار ارز در مقایسه با گذشته شفاف تر شود.
    این فعال باسابقه بخش خصوصی به مطرح شدن راه اندازی بازار ارز در بورس کالا اشاره کرد و گفت: تشکیل سازمانی نظام یافته برای جلوگیری از ایجاد رانت، اقدامی مهم و اساسی است که معتقدم با وجود نبود شفافیت در بسیاری از فعالیت های اقتصادی کشور، اما بورس کالای ایران تجربه موفقی در بازار کالا و حوزه بازار مشتقه داشته و می تواند گزینه مناسبی برای راه اندازی بورس آتی و نقدی ارز در کشور باشد.
    میر محمد صادقی تاکید کرد: امیدوارم که در جهت شفاف سازی و تخصیص بهینه منابع ارزی، بورس ارز با برنامه ریزی دقیقی از سوی متولیان امر تاسیس شود.
    به گفته وی با راه اندازی بورس ارز در قالب بورس کالا، سه نهاد بانک مرکزی، بانک های عامل و صرافی ها با بازار سرمایه و بورس ارتباطات مشخص و تعیین شده ای خواهند داشت .
    وی لازمه این کار بزرگ و بلندمدت را تعامل و همکاری نزدیک بین بازار سرمایه، بانک مرکزی، بانک های عامل و صرافی ها دانست و عنوان کرد: اگر نهادهای متولی از بورس کالای ایران به عنوان یکی از شفاف ترین بازارهای معاملاتی حمایت کنند، بدون شک بازار ارز در میان مدت از شفافیت لازم برخوردار خواهد شد و فعالان اقتصادی نیز با آرامش بیشتری به فعالیت های خود ادامه می دهند.
    میر محمد صادقی یکی دیگر از الزامات اجرایی این طرح را برقراری نظام تک نرخی ارز دانست و گفت: اگر ما بخواهیم پس از معاملات آتی ارز برای پوشش ریسک نوسان قیمت، معاملات فیزیکی ارز را هم در بورس کالا داشته باشیم، طبیعتا نظام چند نرخی ارز کنار می رود و یک نرخ واحد در بورس کالا کشف می شود؛ آنجاست که معاملات ارز از شفافیت لازم برخوردار می شود و بسیاری از مشکلات سال های گذشته فعالان اقتصادی فراموش می شود.

    برچسب ها