عصر خودرو

بررسی اثرات ناشی از کاهش قیمت نفت و سیاست‌های پولی چین بر دو بازار داخلی و جهانی مس و آلومینیوم

دو ضد محرک قوی در بازار مس و آلومینیوم

عصر بازار: قیمت مس و آلومینیوم طی امسال و سال گذشته با افت و خیزهای زیادی همراه بود. بررسی‌ها نشان می‌دهد که بهای این دو فلز طی یک سال اخیر در کنار بحران اقتصادی جهان و شرایط رکودی به شدت تحت تاثیر کاهش ۶۰ درصدی بهای نفت جهانی قرار گرفته که این امر موجب افت ۷/ ۲۹ و ۲۷ درصدی برای فلز سرخ و فلز نقره‌ای شده است.

دو ضد محرک قوی در بازار مس و آلومینیوم
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۴ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از دنیای اقتصاد، کاهش قیمت نفت را می‌توان عامل مهمی بر روند نزولی فلزات اساسی به ویژه مس و آلومینیوم عنوان کرد، چراکه طلای سیاه درصد زیادی از سوخت مصرفی تولید فلزات پایه را تشکیل می‌دهد. بر همین اساس کاهش قیمت نفت را می‌توان عامل اصلی افت قیمت تمام شده این محصولات دانست، زیرا هزینه استخراج و فرآوری و مخصوصا هزینه حمل‌و‌نقل زمینی و دریایی را شدیدا کاهش می‌دهد. بر‌اساس اطلاعات موجود افت بهای نفت در یک سال گذشته 2 اثر مهم بر روند قیمتی مس و آلومینیوم داشته است که یکی تاثیر زیاد طلای سیاه بر قیمت تمام شده این دو فلز بوده و دیگری اثر روانی و انتظاری بوده که کاهش سطح تقاضا را در این بازارها به دنبال داشته است. از سوی دیگر انتشار اخباری مبنی بر کاهش رشد اقتصادی در ژاپن و چین و افت فعالیت‌های صنعتی در این دو کشور در کنار برخی نگرانی‌ها در کشورهای حوزه یورو نگرانی‌های بسیاری را نسبت به کاهش تولیدات صنعتی در بخش عمده‌ای از کشورهای بزرگ ایجاد کرده است. این موضوع طی یک ماه اخیر با افت ارزش سهام در بازار چین، کاهش مصنوعی ارزش یوآن در برابر دلار و افت سطح تقاضا در این کشور تشدید شده است. در حال حاضر بنا به تعریف، عملا بازارهای دو فلز آلومینیوم و مس در هر دو بخش داخلی و جهانی در شرایط رکود رسمی قرار دارد.

    در این بین تحلیلگران اکنون در حال بررسی دو اثر بازار فلزات پایه هستند که اثر اول رکود چین و تداوم تاثیر آن در بازارهای کالایی و اثر دوم افت مداوم قیمت نفت است، بر اساس پیش‌بینی‌ها بهای طلای سیاه احتمالا تا مرز 30 دلار نیز پیش خواهد رفت، بنابراین انتظار می‌رود فلز سرخ و فلز نقره‌ای همچنان به روند نزولی خود ادامه دهند. برخی تحلیلگران، اما از اثر دیگری نیز سخن می‌گویند؛ به عقیده آنها کاهش قیمت بیش از حد این دو فلز با توجه به اشتهای بالای چین برای خرید‌های انباری در قیمت‌های پایین می‌تواند انگیزه خریداران را در میان مدت افزایش دهد. به این ترتیب گزینه افزایش قیمت در میان مدت منتفی نیست. یکی از کارشناسان بازارهای جهانی در رابطه با این موضوع معتقد است حتی اگر در میان مدت رشد اقتصادی در چین یک واحد درصد دیگر کاهش یابد و به 6 درصد برسد همچنان این کشور پیشران مصرف در بازارهای کالایی محسوب می‌شود و نباید از یاد ببریم که لنگر اقتصاد چین است. وال استریت ژورنال اخیرا در گزارشی با اشاره به این نکته که مرز 5 هزار دلاری برای مس و بهای یک هزار و 500 دلاری برای آلومینیوم یک مرز روانی مهم به حساب می‌آید که البته از ثبات بالایی نیز برخوردار نبوده، اعلام کرد شکست این مرزهای روانی با توجه به مازاد عرضه‌ای که در شرایط کنونی افزون بر تقاضای بازار دیده می‌شود افق‌های جدید را فرا روی این بازار قرار می‌دهد. از طرفی بانک بی‌ان‌پی پاریباس در این زمینه معتقد است این موضوع می‌تواند کف قیمتی جدیدی را برای این دو فلز مورد بررسی ایجاد کند، این در حالی است که افت شاخص تولیدات کارخانه‌ای در چین یک داده مهم و موثر بر افت بیشتر قیمت‌ها در آینده است که این نظریه را تایید می‌کند. همچنین یک کارشناس ارشد بازارهای کالایی در این زمینه معتقد است با توجه به افت بهای نفت و کاهش تقاضا در چین بازار فلزات پایه می‌تواند تا 10 درصد دیگر نسبت به قیمت‌های کنونی افت کند. این در حالی است که در برابر 60 درصد قیمت نفت حدود 30 درصد بهای مس و آلومینیوم کاهش یافته است. این به آن معنا است که افت 10 درصد دیگر از بهای نفت می‌تواند حدود 5 واحد درصد از این پیش‌بینی را محقق سازد.

    مرز قیمتی مس شکسته شد/ آلومینیوم در انتظار ریزش بیشتر

    روز گذشته قیمت اکثر فلزات پایه از جمله مس و آلومینیوم در بورس فلزات لندن با روند نزولی رو‌به‌رو شد. این در حالی است که بهای فلز سرخ طی یک ماه اخیر در بازارهای جهانی نیز کاهشی بوده و اکثر کارشناسان را برای کاهش تقاضا و افت تولیدات صنعتی در جهان نگران کرده است، اما آلومینیوم با نوسان‌های پی‌در‌پی خریدارهای خود را حفظ کرده است. در هفته‌های گذشته کاهش شدید قیمت جهانی نفت از یکسو و انتشار اخبار چالش‌های اقتصاد ژاپن و چین از سوی دیگر تاثیرات بسیار زیادی را بر بازار این دو فلز گذاشته و موجب افت قیمت شده است، به‌طوری که روز گذشته مس در بازارهای جهانی مرز 5 دلاری خود را شکسته و با 4هزار و 888 دلار در هر تن معامله شد که نسبت به شروع معاملات 13/ 3 درصد کاهش داشته، البته این در شرایطی است که نرخ آلومینیوم نیز به یک هزار و 485 دلار رسید که نسبت به‌روز قبل از آن حدود 49/ 2 دلار کاهش نرخ را تجربه کرد.


    چشم‌انداز بلندمدت برای دو فلز اساسی

    طی سال‌های 2014 و هشت ماه سال 2015 موجودی مس و آلومینیوم از تقاضای آن فراتر رفته و احتمالا این وضعیت برای سال‌های 2016 و 2017 باقی بماند که در این صورت رشد ایده‌آلی برای قیمت مس وجود نخواهد داشت.

    از طرفی نیز هزینه فعالیت‌های این بخش افزایش پیدا کرده و‌ عیار معدنی رو به کاهش بوده و همچنان نیز خواهد بود و افت موجودی مس و فلز نقره‌ای در شرایطی که به رکورد تاریخی خود نزدیک شده، از بازگشت قیمت‌ها به کاهش‌هایی مانند سال 2004 جلوگیری می‌کند. همچنین بنابر بررسی‌های وال استریت ژورنال، اتفاقاتی که در این بین در عرصه جهانی فلزات پایه رقم می‌خورد می‌تواند با تضعیف سود شرکت‌های معدنی، اقتصاد بسیاری از کشورهای مبتنی بر تولید و صادرات مواد معدنی را تحت تاثیر خود قرار دهد.

    در کشور ما نیز سهام شرکت‌های مسی روند کاهشی را در بازار سهام تجربه می‌کنند.

    دو عامل تاثیر‌گذار بر روند قیمت مس و آلومینیوم داخلی

    در بازار داخل نیز معاملات بازارهای مس و آلومینیوم در شرایط متعادلی قرار ندارد. قیمت مس در بورس کالای ایران حدود یک سال گذشته افتی معادل 19 درصد را تجربه کرده است. در بازار آزاد نیز تقریبا شاهد ریزشی به همین میزان هستیم. بهای آلومینیوم نیز در بورس کالا طی این مدت 21درصد افت را تجربه کرده است که این موضوع در بازار داخل نیز تحت تاثیر دو موضوع بوده و هست، موضوع اول افت تقاضا است که به دلیل رکود بر بخش‌های تولیدی در بیش از دو سال اخیر بازارهای کالایی را متاثر ساخته است و مساله دوم افت ذاتی ارزش این کالا‌ها بوده که دلیل آن ریزش قیمت‌های جهانی در کنار ثبات نسبی نرخ ارز است.

    به اعتقاد کارشناسان با توجه به اینکه ایران یکی از بزرگ‌ترین‌ فروشندگان فلزاتی مانند مس و آلومینیوم در جهان است اگر روند کاهش قیمت این فلزات ادامه داشته باشد، تاثیرات منفی خود را در اقتصاد کشور و درآمدهای دولت خواهد گذاشت که این موضوع بعد از کاهش درآمدهای نفتی در ماه‌های آتی اقتصاد کشور را بیش از پیش تحت فشار قرار خواهد داد.

     

    برچسب ها