عصر خودرو

قیمت دلار، یورو و درهم افزایش یافت

مسابقه سه‌جانبه در بازار ارز

عصر بازار: تلاطم و نوسانات بازارهای جهانی موجب شده یک مسابقه سه‌جانبه در بازار ارز داخلی شکل بگیرد؛ درحالی‌که قیمت درهم و دلار به‌طور سنتی در بازار ارز تحت‌تاثیر هم قرار دارند و معامله‌گران دو ارز، نگاه ویژه‌ای به تغییرات قیمتی آنها دارند، در هفته جاری تغییرات یورو در بازارهای جهانی نیز بازار داخلی را تحت‌تاثیر قرار داد و به دو ارز دیگر اضافه شد تا مسابقه سه‌جانبه‌ای در بازار تهران قابل ردیابی شود.

مسابقه سه‌جانبه در بازار ارز
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۴ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از دنیای اقتصاد، در واقع در روزهای اخیر، نگاه معامله‌گران سه ارز یاد شده به هم گره خورده و موجب شده تغییرات قیمتی هر کدام بر دیگری تا حدی تاثیر بگذارد.

    در روزهای گذشته، کاهش بهای نفت و تغییر و تحولات منطقه‌ای تا حدی منجر به تقویت قیمت درهم شد؛ نتیجه بالا رفتن نرخ حواله درهم در بازار دبی، رشد دلار در بازار داخلی بود. در این شرایط، تقویت ارزش یورو در بازارهای جهانی نیز منجر به بالا رفتن قیمت این ارز در بازار تهران شد. در سومین روز هفته، هر سه ارز همسو با یکدیگر حرکت کردند، با این حال رشد ارز اروپایی به واسطه تقویت زیاد ارزش آن در بازارهای جهانی بیشتر از دلار و درهم بود. روز سه‌شنبه، دلار با 5 تومان افزایش به قیمت 3365 تومان رسید. فعالان، یکی از دلایل افزایش قیمت دلار را به بالا رفتن ارزش درهم در بازار دبی نسبت دادند. به گفته فعالان، روز سه‌شنبه عرضه درهم در بازار کشور همسایه کم شد و افزایش نرخ این ارز موجب شد تا خریدهای آتی معامله‌گران دلار در بازار داخلی بالا رود. دلاربازان به‌طور سنتی انتظار دارند که با بالا رفتن قیمت حواله درهم، دلار نیز رشد کند. روز گذشته درهم در بازار تهران با 4 تومان افزایش با قیمت 916 تومان معامله شد.

    حواله درهم هم حدود 925 تومان قیمت خورد. برخی کارشناسان چنان که اشاره شد تقویت قیمت درهم را به تغییر و تحولات منطقه‌ای و کاهش قیمت نفت نسبت داده‌اند. اما بیشترین هیجان روز سه‌شنبه مربوط به یورو بود. نوسانات بازارهای جهانی در روزهای گذشته با آثار متفاوتی در بازار داخلی منعکس شده است که یکی از بیشترین اثرهای آن در ارز اروپایی قابل مشاهده بود. در چهارمین روز هفته، بهای این ارز اروپایی 75 تومان بالا رفت و به قیمت 3975 تومان رسید. اثرات تقویت یورو در مرکز مبادلات ارزی نیز قابل ردیابی بود. در چهارمین روز هفته یورو مبادله‌ای با 14 تومان افزایش به قیمت 3445 تومان رسید.

    اثر نوسانات جهانی در بازار تهران
    آثار نوسانات بازارهای جهانی به گونه‌های متفاوتی در بازار داخلی منعکس شده است: 1- بالا رفتن قیمت یورو در بازار آزاد و مرکز مبادلات ارزی. 2- بالا رفتن قیمت پوند در بازار آزاد و مرکز مبادلات ارزی. 3- کاهش ارزش یوآن در مرکز مبادلات و واکنش جزئی بازار تهران. 4- افزایش جزئی دلار در بازار آزاد و کاهش جزیی آن در مرکز مبادلات ارزی و 5- واکنش همسوی لیر در بازار و مرکز مبادلات.

    از انتهای هفته جاری، قیمت یورو در بازار تهران تحت‌تاثیر تضعیف شاخص دلار و تقویت ارزش ارز اروپایی در بازارهای جهانی در مسیر افزایشی قرار گرفت. یورو از پنج‌شنبه گذشته تا روز گذشته230 تومان (معادل 1/ 6 درصد) افزایش یافته و از قیمت 3745 تومان به قیمت 3975 تومان رسیده است. در همین بازه زمانی، ارزش این ارز در بازارهای جهانی حدود 4/ 4 درصد در برابر دلار تقویت شده است. نرخ رسمی یورو نیز در همین بازه زمانی 4/ 4 درصد بالا رفته است.  روز سه‌شنبه نرخ مبادله‌ای این ارز با 14 تومان رشد به 3445 تومان رسید. البته با توجه به افت یورو در بازارهای جهانی در ساعات انتهای روز ممکن است قیمت این ارز چهارشنبه کاهش یابد. پوند دیگر ارز اروپایی نیز این روزها در بازارهای جهانی تقویت شده و اثر آن در هر دو بازار آزاد و مرکز مبادلات ارزی، بالا رفتن قیمت بوده است. روز گذشته پوند در بازار تهران با 40 تومان افزایش به 5340 تومان رسید. نرخ رسمی این ارز نیز با 24 تومان رشد به 4706تومان رسید.

    اما کاهش ارزش یوآن در بازارهای جهانی در بازار آزاد داخلی با واکنش چندانی روبه‌رو نشده است. یوآن روز گذشته با تنها یک تومان کاهش به 535 تومان رسید؛ این در حالی است که تضعیف ارزش این ارز در مرکز مبادلات ارزی نمود بیشتری داشت. سه‌شنبه نرخ رسمی یوآن با 5 تومان کاهش به 466 تومان رسید. البته دو هفته گذشته یوآن در بازار آزاد، زمانی که بانک مرکزی چین ارزش پول این کشور را کاهش داد، با افت 15 تومانی مواجه شده بود.  همسو با یوآن شاخص بازار ارز نیز در بازار داخلی با وجود افت شاخص دلار در بازارهای جهانی واکنش چندانی به این تغییر و تحولات نداشته است.

    در 4 روز ابتدایی هفته جاری دلار در بازار داخلی افتی را تجربه نکرد و حتی در روزهای دوشنبه و سه‌شنبه با رشد جزیی 5 تومانی مواجه شد. این در حالی است که در مرکز مبادلات ارزی تغییرات بازارهای جهانی نمود بیشتری داشته است. نرخ رسمی دلار از ابتدای هفته جاری افزایشی را تجربه نکرده است، آخرین بار که دلار مبادله‌ای بالا رفت به تاریخ 28 مرداد بازمی‌گردد.البته با توجه به تقویت شاخص دلار در روز سه‌شنبه احتمال افزایش نرخ رسمی این ارز در روز جاری وجود دارد.  لیر ترکیه نیز در روزهای جاری در مرکز مبادلات و بازار آزاد واکنشی همسو با ارزش آن در بازارهای جهانی داشته ‌است. لیر که در روزهای گذشته در مسیر کاهشی قرار داشت روز سه‌شنبه با تقویت جزئی در بازار‌های جهانی مسیر قیمتی خود را در بازار داخلی تغییر داد و با 15تومان رشد به 1165تومان رسید.

    عوامل رشد یورو
    بخشی از رشد ارز اروپایی، مربوط به بالا رفتن نرخ برابری آن در برابر دلار در بازارهای جهانی بود، ولی بخش دیگری که به افزایش بیشتر کمک کرد، «انتظار افزایش بیشتر معامله‌گران» و «کاهش حجم عرضه یورو» بود. به اعتقاد برخی فعالان، معامله‌گران ارز اروپایی در روزهای اخیر جدا از تغییرات یورو در بازارهای جهانی، به نوسانات قیمتی دلار در بازار داخلی نیز توجه زیادی دارند. به باور برخی از آنها، فاصله گرفتن دلار از سطح قیمتی فعلی توانایی این را دارد که به رشد قیمتی یورو کمک بیشتری کند. آنها با توجه به افزایش سفرهای مسافرتی در آخرین ماه تابستان، آغاز اعزام زائران حج تمتع از تاریخ اول شهریور و کاهش قیمت نفت انتظار دارند که دلار با افزایش بیشتری مواجه شود. تحت‌تاثیر این انتظارات افزایشی در ساعاتی از روز در بازار غیررسمی دلار با قیمت‌های بالای 3380 تومان هم معامله شد، هرچند قیمت عرضه و تقاضای عمده همان 3365 تومان بود. خبر دیگر اینکه، روز سه‌شنبه سکه همسو با کاهش قیمت اونس در بازارهای جهانی 3 هزار تومان از ارزش خود را از دست داد و به قیمت 930 هزار تومان رسید.

    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو