عصر خودرو

اکونومیک تایمز:

بروز نشانه‌های مثبت در بازار جهانی نفت

عصر بازار- طی روزهای گذشته بازار جهانی نفت در حال نشان دادن سیگنال‌های مثبتی نسبت به برگزاری نشست فریز نفتی طی ماه آینده است، اما اجرای این طرح احتمالاً برخلاف برنامه‌های ایران و عراق در توسعه تولید نفت باشد.

بروز نشانه‌های مثبت در بازار جهانی نفت
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۷ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر بازار» به نقل از فارس، طی روزهای گذشته نفت برنت دریای شمال و وست‌تگزاس اینترمدینت آمریکا، علائم مثبتی را با افزایش قیمت در بازار جهانی نسبت به برگزاری نشست فریز نفتی طی ماه آینده در الجزایر نشان داده‌اند.

    سخنان وزیر انرژی عربستان از احتمال همکاری این نشست در تقویت قیمت نفت در بازار جهانی با محدود کردن عرضه خبر می‌دهد.

    از سوی دیگر، آژانس بین‌المللی انرژی پیش‌بینی کرده است که قیمت نفت در نیمه دوم سال 2016 روندی افزایشی را در پیش گیرد.

    خالد الفلیح اعلام کرد: اعضای اوپک و دیگر کشورهای نفتی در اواخر ماه سپتامبر در الجزایر برای تصمیم‌گیری نسبت به هر اقدامی در راستای تکلیف قیمت نفت در بازارهای جهانی دور هم جمع خواهند شد.

    از زمان اعلام این تصمیم کشورهای نفتی، روند نزولی قیمت نفت کاهش یافته و نفت افزایش قیمت را تجربه می‌کند.

    ایران پیشتر و در نشست مشابه قبلی، از مشارکت در چنین طرح‌هایی خودداری کرده است و از آن زمان تاکنون تولید نفت این کشور به شدت افزایش یافته است، اما اخیراً مقامات ایرانی از احتمال حضور در نشست ماه آتی الجزایر برای محدود کردن عرضه نفت به بازار جهانی خبر دادند.

    از سوی دیگر، عراق نیز در تلاش است تا تولید خود را افزایش داده و به همین دلیل به نظر می‌رسد این طرح برخلاف برنامه‌ها و نقشه راه صنعت نفت عراق می‌باشد، چرا که این کشور به شدت به درآمدهای نفتی خود وابسته بوده و به دو دلیل کاهش قیمت نفت و جنگ با داعش به شدت نیاز به افزایش درآمدهای نفتی دارد.

    علی‌رغم بهبود قیمت نفت در بازار جهانی نفت طی سال جاری، قیمت نفت همچنان در محدوده کمتر از نصف سال 2014 قرار دارد، چرا که بازار عرضه نفت به بازار جهانی همچنان اصلی‌ترین دلیل پایین ماندن قیمت نفت است.

    عوامل افزایش و عرضه نفت به بازار جهانی تا حدودی پابرجا هستند، چرا که عراق قصد دارد تولید نفت از منطقه کرکوک را 150 هزار بشکه در روز افزایش داده و شورشیان نیجریه‌ای نیز که پیشتر با حمله به تأسیسات نفتی، تولید نفت این کشور را به شدت کاهش داده بودند، از آمادگی خود برای آتش‌بس خبر داده‌اند. با توجه به نزدیک شدن قیمت نفت به محدوده 50 دلار در هر بشکه، در کنار موارد فوق، تعداد سکوهای نفتی آمریکا نیز در هفته منتهی به 19 آگوست 10 سکو افزایش یافت که این هشتمین هفته متوالی افزایش تعداد سکوهای آمریکا محسوب می‌شود.

    برچسب ها