عصر خودرو

گسترش روابط ایران و مولداوی بررسی شد

عصر بازار- ابراهیم رحیم پور معاون آسیا، اقیانوسیه و مشترک المنافع وزارت امور خارجه در ادامه مذاکرات با مقام های بلندپایه مولداوی با لیلیان دادی همتای خود در باره مسائل بین المللی و منطقه ای و همچنین افزایش روابط دو کشور در بخش های مختلف مذاکره کرد.

گسترش روابط ایران و مولداوی بررسی شد
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۷ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر بازار» به نقل از ایرنا، در دیدار معاونان وزارت خارجه دو کشور که روز شنبه در کنیشیناو پایتخت مولداوی در شرق اروپا برگزار شد، رحیم پور با اشاره به مذاکرات جداگانه خود با مقام های مختلف مولداویایی، دیدگاه های جمهوری اسلامی ایران در باره مسائل بین المللی و منطقه ای به ویژه خاورمیانه را تشریح کرد.
    معاون وزارت امور خارجه همچنین با مهم خواندن منافع همکاری های دو جانبه و منطقه ای برای ملت های ایران و مولداوی، گفت: حوزه های بسیاری برای توسعه روابط وجود دارد که می توان به بخش های کشاورزی، صنعتی و بازرگانی اشاره کرد.
    رحیم پور افزایش تبادل هیات ها، رفع موانع بانکی و علاقه شهروندان و بازرگانان دو کشور به تردد گردشگری و اقتصادی را از دیگر محورهای موجود در جهت افزایش همکاری ها برشمرد.
    لیلیان دادی معاون وزارت خارجه مولداوی نیز با تاکید بر اهمیت محورهای یاد شده برای توسعه روابط دو کشور در راهبرد سیاست خارجی این کشور، گفت: ایران همواره بازیگر مهم منطقه ای بوده و خواهد بود و از این رو برای گسترش همکاری ها تلاش می کنیم و خواستار شتاب بخشی در عرصه های مختلف با هدف ارتقای مناسبات هستیم.
    وی تاکید کرد: مولداوی تمایل دارد، روابط دو جانبه را مانند دیگر همسایگان خود با ایران ارتقا دهد و زمینه های فراوانی نیز برای رسیدن به این هدف وجود دارد که دو کشور باید از آن بهره بگیرند.
    دادی همچنین با گسترده خواندن دامنه مجموعه مذاکرات انجام شده در سفر هیات ایرانی به سرپرستی رحیم پور با مقام های بلندپایه مولداوی، گفت: محورها و چارچوب های خوبی در رایزنی ها و نشست های دو روز اخیر فراهم شده است که براساس آن پیگیری های لازم برای توسعه روابط انجام خواهد شد و از جمله با توجه به موقعیت ویژه ایران در مسیر راهگذر ترانزیتی شمال-جنوب، ضروری است مولداوی نیز در این زمینه همکاری کند.
    همچنین در دیدارهای جداگانه معاون آسیا، اقیانوسیه و مشترک المنافع وزارت امور خارجه با مقام های بلندپایه مولداوی از جمله معاون نخست وزیر و وزیر امور خارجه، رییس نهاد ریاست جمهوری، وزیران کشاورزی و امور اقتصادی این کشور ابعاد مختلف گسترش فراگیر همکاری ها در حوزه های مختلف بررسی شد.
    سفر دو روزه معاون وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی که به دعوت مقام های مولداوی در آیین بزرگداشت بیست و پنجمین سالگرد استقلال این کشور نیز شرکت کرد، امروز پایان یافت.
    کشور مولداوی از چمهوری های شوروی سابق در شرق اروپا با حدود 33 هزار و 900 کیلومتر مربع مساحت و نزدیک چهار میلیون نفر جمعیت با اوکراین همسایه است و با رومانی نیز در راستای رودهای پروت و دانوب مرز دارد.

    برچسب ها