عصر خودرو

نعمت زاده:

رشد چهار درصدی صنعت در پنج ماهه اول

عصر بازار- وزیر صنعت، معدن و تجارت با تاکید بر آهنگ رو به رشد تولید و صنعت در کشور، گفت: در مورد تعطیلی واحدهای صنعتی کشور بزرگ نمایی و اغراق صورت می گیرد.

رشد چهار درصدی صنعت در پنج ماهه اول
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۷ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر بازار» به نقل از ایرنا، محمد رضا نعمت زاده شامگاه شنبه در دیدار با آیت الله موسوی اردبیلی از مراجع تقلید اظهار داشت: شرایط اقتصادی کشور پس از برجام خیلی بهتر شده ولی هنوز نیاز به کارهای بیشتری داریم.
    وی در پاسخ به سوال آیت الله اردبیلی مبنی بر اینکه یک سری کارخانه ها تعطیل است، گفت: یک تعداد بله، ولی این موضوع را بزرگ جلوه می دهند، اغلب واحدهایی که مشکل دارند هم توانایی مالی محدودی داشتند و هم یک مقدار کالاهای آنها رقابتی نیست که در شرایط رکود و مشکلات تحریم زمین خوردند و تعداد بیشتر آنها مشکلات مالی دارند.
    وی با بیان اینکه یک سری، از بانک ها پول گرفتند و نتوانستند پرداخت کنند، گفت: اخیرا دولت مقرراتی گذاشته که واحدهای کوچک و متوسط بتوانند با شرایط سهل و آسان به رغم اینکه به بانک ها بدهکارند و چک برگشتی دارند تسهیلات دریافت کنند.
    وی با بیان اینکه واحدهای اصلی فعال هستند، ناامنی های بوجود آمده در کشورهای همسایه از جمله عراق و افغانستان و در نتیجه رکود اقتصادی پیش آمده در این کشورها را باعث کاهش میزان صادرات کشور بیان کرد و افزود: البته مقدار آن خیلی هم کم نشده ولی برنامه داشتیم افزایش بدهیم که نتوانستیم این کار را انجام دهیم.
    وزیر صنعت، معدن و تجارت خاطر نشان کرد: کاهش قیمت نفت نه تنها در ایران موثر بوده بلکه در همسایگان ما نیز که عمده درآمدهای آنها از محل فروش نفت تامین می شود نیز تاثیر گذاشته که رکود اقتصادی ایجاد شده در این کشورها بر صنایع و واحدهای تولیدی ما نیز اثر گذاشته است.
    وی با تاکید بر اینکه دولت به دنبال رفع رکود اقتصادی در داخل کشور است و قطعا تا پایان
    سال شرایط بهتر می شود، افزود: در پنج ماهه نخست سال جاری صنعت با رشد 4 درصدی مواجه بوده است.
    وی همچنین اذعان داشت: در برخی زمینه ها مانند اشتغال باید بیشتر کار کنیم که جزء از طریق سرمایه گذاری امکان پذیر نیست.
    وزیر صنعت همچنین با بیان اینکه فضای اقتصادی کشور پس از برجام روند رو به رشدی را در پیش گرفته است، افزود: ما باید روابط بین المللی خود را خیلی زود فعال کنیم که البته در مسائل سیاسی و گفتمان بسیار خوب شده و در مسائل اقتصادی نیز تاثیرهای آن کاملا مشهود است ولی باید بیش از این رشد پیدا کند، هنوز یک مقداری از روابط بانکی کشور با بانک های خارجی مشکلاتی دارد.
    وزیر صنعت همچنین در پاسخ به سوال دیگر آیت الله اردبیلی مبنی بر اینکه در خصوص دعواهای ایجاد شده بر سر مساله برجام چه کارکردید؟ گفت: این دعواها را خودمان راه می اندازیم باید عاقل باشیم واقعا نعمت بزرگی به دست این ملت رسیده این را خودمان ضایع نکنیم و این حرف هایی که خودمان می زنیم مورد سوء استفاده دشمن قرار می گیرد.
    این عضو کابینه دولت تدبیر و امید با انتقاد از برخی بهانه جویی ها در مورد مساله برجام گفت: واقعا بی انصافی است که بگوییم برجام بی اثر بوده، در شرایطی که یک مدیرکل در یکی از کشورهای خارجی حاضر به پذیرش ما نبود، حالا وزیران این کشورها به ما التماس می کنند، و همین فردا 2 وزیر وارد ایران می شوند، و آخر هفته نیز 2 وزیر دیگر وارد کشور خواهند شد.
    وی با تاکید بر اینکه دیدگاه و رویکرد کشورهای جهان نسبت به ایران پس از برجام تغییر و دگرگونی اساسی پیدا کرده است.
    نعمت زاده با بیان اینکه یک کشور خارجی که 6 ماه پیش با آن قرار داد بستیم در حال حاضر در ایران سرمایه گذاری می کند، افزود: ما هفته آینده طرح هایی را برای بهره برداری داریم که سرمایه گذاری خارجی در آن مشارکت داشته و در آخر سال نیز بیش از 8 طرح دیگر به بهره برداری خواهد رسید که همه آنها به کمک سرمایه گذاری خارجی به بهره برداری می رسند.
    وزیر صنعت، معدن و تجارت با تاکید بر اینکه باید قدر فضای بوجود آمده پس از برجام را بدانیم، تصریح کرد: حرف هایی که در مورد برجام گفته می شود کف روی آب است همان طور که تجربه انقلاب اسلامی به ما ثابت کرده همیشه حرف حق پیروز است.
    نعمت زاده با اشاره به هیاهوی رسانه ای ایجاد شده در قبال قضیه برجام گفت: حوزه های علمیه باید روی اخلاقیات مردم کار کنند، تهمت، افترا و دروغ هایی که در جامعه مطرح می شود حاکی از آن است که حرف های ما خیلی موثر واقع نشده است ما هیچ وقت تا این اندازه تهمت و دروغ در جامعه نداشتیم حالا یک عده برای مسائل سیاسی و رقابتی این حرف ها را مطرح می کنند.
    وی افزود: به طور حتم دست های اجانب هم در این مسائل دخالت دارد، و به آن دامن می زنند چون می دانند که از راه جنگ به چایی نمی رسند از این رو بدنبال ایجاد تنش و اختلاف در جامعه هستند.
    نعمت زاده با تاکید بر اینکه مردم کماکان به روحانیت و مراجع اعتقاد دارند، گفت: باید به گونه ای رفتار کنیم که گرایش جوانان نیز به سمت روحانیت بیشتر شود که البته این مسئله جز با صداقت و مهربانی امکانپذیر نیست.
    وی تصریح کرد: ما برخی از کارهای خشن را انجام می دهیم، که جوانان نیز زود آزرده می شوند تبلیغات دشمن نیز که زیاد است.
    وزیر صنعت همچنین یارانه ها را درد سر بزرگی برای دولت توصیف کرد و گفت: دولت سالانه حدود 40 هزار میلیارد تومان پرداخت می کند، و تمام اهتمام و تلاش مجموعه دولت فراهم کردن این پول است.
    وی افزود: اگر این مبلغ به مسیر توسعه اقتصاد هدایت شود، قطعا تاثیر گذارتر خواهد بود ولی این کار جسارت می خواهد چرا که افرادی که به دریافت این مبلغ عادت کردند به راحتی راضی به قطع شدن آن نیستند.
    نعمت زاده گفت: به دنبال این هستیم که در چند استان به صورت آزمایشی اختیارهای را به استانداران بدهیم، تا بررسی کنند و بخشی از این پول را به سمت تولید هدایت کنند.
    وی اظهار کرد: عده ای از مردم واقعا خیلی نیاز به دریافت یارانه ندارند، ولی دولت به 75 میلیون نفر یارانه می دهد.
    این مقام عالی دولت تدبیر و امید افزود: هر چند طبق مصوبه مجلس شورای اسلامی امکان حذف تعدادی از دهک های جامعه وجود دارد، ولی این کار خیلی سخت و دشوار است چرا که زیاد ضابطه مند نیست.
    وی با بیان اینکه طبق قانون افرادی که بیش از 30 میلیون ریال درآمد دارند یارانه آنها باید قطع شود، اضافه کرد: دولت یک بار این موضوع را اعلام کرد ولی همه گفتند درآمد ما پایین است و شاید تنها یکی 2 میلیون نفر حذف شدند.
    وی گفت: دولت آن تعداد از دریافت کنندگان یارانه را که می تواند حذف کند از فهرست کم می کند.
    نعمت زاده افزود: سال گذشته حدود 3 میلیون نفر کم شد و امسال نیز با پیگیری های وزیر تعاون احتمال حذف 4 تا 5 میلیون نفر دیگر وجود دارد.
    وزیر صنعت در ادامه با بیان اینکه سیاست صدا و سیما با مدیریت جدید خیلی فرق کرده است، افزود: البته در این سازمان هنوز تفکرهای گذشته وجود دارد، ولی شخص رئیس جدید با دولت همراه است و ما این موضوع را در دولت می بینیم و جلسه های مشترکی را نیز با ما در راستای کمک به دولت برگزار کرده که انصافا اگر مدیر فعلی صدا و سیما از ابتدای دولت بود، شرایط به گونه دیگری رقم می خورد.
    وی افزود: صدا و سیما در دوره مدیریت قبلی خود نه اینکه نخواهد با دولت همراهی کند بلکه ضد دولت بود و همه کارهای دولت را وارونه منعکس می کرد.
    نعمت زاده ادامه داد: در حال حاضر هم اثرات آن دوره در صدا و سیما است ولی دیدگاه مدیریت جدید نسبت به دولت مثبت است.
    نعمت زاده در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر صلاحیت ویژه حجت الاسلام و المسلمین روحانی برای منصب ریاست جمهوری تصریح کرد: من در انتخابات ریاست جمهوری یازدهم در ابتدا قصد پذیرش ریاست ستاد انتخاباتی ایشان را نداشتم ولی بعد متوجه شدم در بین 8 کاندیدای تایید صلاحیت شده از همه ذی صلاح تر شخص رئیس جمهوری است.
    وی با بیان اینکه رئیس جمهوری توانمندترین فرد برای پست ریاست جمهوری بوده و خوشبختانه عملکرد وی نیز این را به خوبی ثابت کرد و باید از او حمایت شود.
    نعمت زاده با اشاره به حمایت مراجع تقلید از دولت تدبیر و امید، افزود: رهبر معظم انقلاب در دیدار اخیر خود با هیات دولت نسبت به جلسه های قبل خیلی اظهار امیدواری و رضایت داشتند که این بسیار ارزشمند است.
    وزیر صنعت با تاکید بر اینکه مهمترین هدف دولت خدمت به مردم است، گفت: این هدف مهم و کلی با اهتمام خاصی از سوی همه مسئولان دولتی با گرایش ها و سلایق گوناگون دنبال می شود.
    نعمت زاده همچنین اصلاح یک سری از قوانین و مقررات را نیز ضروری بیان کرد و افزود: مجلس فعلی نسبت به مجلس گذشته خیلی بهتر عمل کرده و برخی از موارد را که در مجلس قبل رای ندادند همین چهارشنبه گذشته توافق کردند و به آن رای دادند که ظرفیت بانک های کشور بیشتر افزایش پیدا کند تا آنها بتوانند تسهیلات بیشتری به مردم بدهند تا به تدریج شاهد رونق اقتصادی کشور باشیم.

    برچسب ها