عصر خودرو

سی ان بی سی پاسخگو شد:

تمایز بازارهای خرسی و فاز اصلاحی چیست؟

عصر بازار: شبکه سی ان بی سی آمریکا، در پی افت سنگین بازار این کشور در روزهای اخیر و بازگشت دوشنبه سیاه به وال استریت، مقاله ای را در خصوص شناسایی بازار خرسی منتشر کرده است.

تمایز بازارهای خرسی و فاز اصلاحی چیست؟
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۳ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۳:۳۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از سنا، به دنبال شروع سقوط شاخص ها در بازار آمریکا، این کشور بدترین هفته معاملاتی را نسبت به چهار سال اخیر تجربه کرد و دوباره وال استریت با دوشنبه سیاه جدیدی رو به رو شد اما این بار در سال 2015 میلادی.

    نگرانی سهامداران روز به روز در خصوص این که فاز اصلاحی شاخص های جهانی تا چه مدت زمان ادامه خواهد بیشتر می شود.

    شاخص داوجونز از روز جمعه تا به حال چرخش های زیادی داشته است و پس از این که در روز جمعه با افت 16 هزار واحدی برخورد کرد، روز دوشنبه نیز با افت بسیار شدیدی، مجموع سقوط خود را به 10 درصد رساند.

    در این بین، شاخص نزدک نیز از ابتدای سال میلادی با کاهش 11 درصدی رو به رو بوده است و در ماه جاری نیز بدترین عملکرد ماهانه خود را نسبت به سال 2008 میلادی تجربه کرده است.

    اما شبکه سی ان بی سی برای کمک به سهامداران بازارهای آمریکا در رویارویی با بحران مالی، به سوال های متداول آنها در خصوص بازار خرسی پاسخ داده است.

    1-     بازار خرسی چه بازاری است؟

    در تعریف عام، به بازاری بازار خرسی می گویند که شاخص ها در آن نسبت به آخرین رشد خود، ضرر 20 درصدی را متحمل شده باشند. اما در این تعریف، افت 10 درصدی شاخص ها تنها به معنای ورود به فاز اصلاحی قلمداد می شود. به طور مثال، شاخص اس اند پی نسبت به آخرین رشد خود در تاریخ 20 جولای، تا به حال افت 10.1 درصدی داشته است که این افت نشان از ورود این متغیر به فاز اصلاحی بوده و هنوز با بازار خرسی فاصله زیادی دارد.

    2-     بازار خرسی و فاز اصلاحی هر چند سال اتفاق می افتد؟

    بر اساس تحقیقات موسسه ند دیویس، از سال 1900 میلادی تا سال 2013 به طور میانگین، در حدود 123 مورد ورود به فاز اصلاحی (به طور میانگین سالیانه یک بار) و در حدود 32 مورد بازار خرسی(به طور میانگین هر 3.5 سال یک بار) گزارش شده است.

     

    3-     ورود و خروج از بازارهای خرسی و فاز اصلاحی چه مدت طول می کشد؟

     

    بر اساس آمارهای منتشر شده از موسسه مدیریت دارایی آزاد، میانگین اصلاحی بازار که از شروع فاز اصلاحی تا اتمام آن به صورت کامل به طول می انجامد در حدود 10 ماه فرصت لازم است. بر طبق تحقیقات همین موسسه،میانگین زمان مورد نیاز برای عبور از بازار خرسی نیز 15 ماه با حدود 32 درصد کاهش گزارش شده است. اما باید گفت، آخرین بازار خرسی که از اکتبر سال 2007 میلادی تا مارچ سال 2009 میلادی به طول انجامیده است در حدود 17 ماه زمان برده است که منجر به افت 54 درصدی شاخص داوجونز شده است.

    ادوارد جونز، کارگزار بورس نیویورک در مصاحبه ای در سال گذشته در این خصوص اظهار داشت: بازارهای خرسی، به طور معمول دوره کوتاه تری را نسبت به بازارهای گاوی نیاز دارند.

    شاخص اس اند پی به صورت میانگین، با وجود نوسانات مکرر، از سال 1900 تا 2013 میلادی، و بازدهی مناسب 13.7 درصدی سال گذشته، در نهایت می تواند سالانه بازدهی 9.9 درصدی داشته باشد.

    4-     چه عواملی منجر به ایجاد بازار خرسی می شود؟


    بازار خرسی در 50 سال گذشته به دلایل مختلفی ایجاد شده است.

    در سال 1973-1974 میلادی، ورود به بازار خرسی بر اثر یک شوک خارجی و سیاسی ایجاد شد و در واقع، افزایش تعداد کشورهای عضو سازمان صادرکننده نفت موجب به هم ریختن بازار آمریکا شد.

    در سال 1990 میلادی، تنش های میان کویت وعراق موجب آشفتگی بازار شد و در سال 1982 میلادی، تصمیم فدرال رزرو مبنی بر افزایش نرخ بهره موجب ایجاد یک بازار خرسی در آمریکا شد.

    اما در بیان دیگر، بازارهای خرسی زمانی اتفاق خواهد افتاد که بازار به این نتیجه برسد که به اصلاحات اقتصادی نیاز دارد و اصول سابق، نمی تواند از سهام شرکت ها حمایت کند.

    مثال مناسب برای این تفسیر، بازار خرسی سال 2000 میلادی است. وقتی که حباب قیمت سهام شرکت های اینترنتی و مخابراتی بر اثر تصمیم بازار برای ورود به اصلاحات اقتصادی ترکید.

    اما در بعضی مواقع، بازار خرسی وقتی ایجاد می شود که حقایق اقتصادی مطابق با تمایلات و راه روش زندگی سهامداران تغییر مسیر دهد. مثال واضح این تفسیر، بازار خرسی سال 2009 تا 2009 میلادی است که بازار املاک و مستغلات و ناتوانی مردم در پرداخت قسط های املاک، آمریکا را وارد بازار خرسی کرد.

    اما دلیل دیگر از ورود بازارها به محوطه خرس های وحشی، تأثیر روانی سهامداران آن بازارها است.

    وقتی اغلب سهامداران نوسان گیر، وقت خود را صرف حدس زدن واکنش دیگر سهامداران، تخمین رفتارهای آنان، گوش دادن به پچ پچ های دیگر سهامداران و تقلید از رفتارهای سرمایه گذاری آنها می کنند، سوء رفتارهایی در سرمایه گذاری ایجاد می شود که صف های فروش را طویل تر می کند. وقتی سهامداری به این دلیل وارد صف فروش می شود که فلان سهامدار وارد صف فروش شده است و باید به هر ترتیبی شده است جلوی ضرر خود را از طریق فروش سهم بگیرد، بازار با سوء رفتارهای سهامداران خود مواجه می شود و بازار خرسی از همین جا کلید می خورد.

    5-     به طور آماری، نزدیک ترین بازار خرسی چه زمانی روی می دهد؟

    بر اساس تحقیقات موسسه ادوارد جونز، آخرین بازار خرسی در هشت سال گذشته شروع شد. دو بار هم در دهه 1900 بازار نزدیک به محوطه خرسی شد. آخرین فاز اصلاحی اس اند پی هم در سال 2011 میلادی روی داد، وقتی کنگره، دولت آمریکا را برای چندین روز تعطیل کرد و بدهی اروپا نیز به بحران تبدیل شد. در آن دوره زمانی و بین ماه های می تا اکتبر، شاخص اس اند پی با افت 21.6 درصدی همراه بود.

     

    6-     چگونه در بازار خرسی از خود مراقبت کنیم؟

    محدوده زمانی بازار خرسی، یکی از آن موقعیت هایی است که باید در آن نگاه فاندامنتالی شما نسبت به گذشته قوی تر باشد.

    در وهله اول در نظر داشته باشید که سهامی که خرید و فروش می شود ، ضربه زیادی نخواهد خورد.

    روش های روان شناسی در این گونه بازارها حکایت از این دارد که قیمت سهام شرکت ها به طور حتم ریزش می کند اما عده ای از سهامداران معتقدند که رشد قیمت در انتظار شرکت های بزرگ مثل تسلاموتور و نتفیلیکس خواهد بود.

    در این بین، سهامدارانی که نیاز به نقدینگی فوری دارند باید از سهم هایی که در حال معامله هستند، حال چه در مدار منفی و چه در مدار مثبت، دوری کنند.

    زمان بندی رسیدن به کف قیمت ها در بازارهای خرسی و بازارهای اصلاحی غیر ممکن است .

    به طور مثال سرمایه گذاری بر روی حدسیات بسیار خطرناک است و تخمین این که سهام نتفیلیکس در چه زمانی به قیمت 100 دلار خواهد رسید روش عاقلانه ای نیست به این دلیل که شما از تصمیمات سایر سهامداران نتفیلیکس خبر ندارید.

     

    7-     تمام بازارهای خرسی خطرناک هستند؟

    به طور قطعی باید گفت بازارهای خرسی بعد از بازارهایی گاوی ایجاد می شوند که بدون دلیل های فاندامنتال تشکیل شده اند و برای مدت های طولانی سودرسانی های زیادی را به سرمایه گذاران پرداخت کرده اند.

    حتی در بازارهای گاوی، نوسانات می تواند به سهامداران کوتاه مدت ضرر و زیان وارد کند. به طور مثال در سال 1977 و 1998 نوسانات سهام برخی شرکت ها با وجود افزایش شاخص، بسیاری از سهامداران میان مدت و کوتاه مدت را متضرر کرد.

    پس به طور حتم، خطر تنها در بازارهای خرسی ایجاد نمی شود، شما اگر به عنوان یک سهامدار و سرمایه گذار با صنایع مختلف آشنا نبوده و آگاهی کامل به بازار نداشته باشید در بازار گاوی نیز دچار ضرر خواهید شد.

    تاجران آمریکایی معتقدند که اگر اوضاع نرخ بهره در این کشور متعادل شود و اوضاع اقتصادی رو به افزایش باشد حتی نوسانات هم نمی تواند در بازار گاوی، سرمایه گذاران را اذیت کند.

    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو