عصر خودرو

رویترز:

قیمت هفتگی نفت در بازارهای جهانی ۲ درصد کاهش یافت

عصر بازار- خبرگزاری رویترز انگلیس اعلام کرد، قیمت نفت در بازارهای جهانی در هفته جاری میلادی ۲ درصد کاهش یافت، زیرا اظهارات پنجشنبه گذشته وزیر انرژی عربستان سعودی، احتمال تصویب طرح محدود سازی تولید نفت را در نشست بعدی اوپک کاهش داد.

قیمت هفتگی نفت در بازارهای جهانی ۲ درصد کاهش یافت
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۶ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایرنا، «خالد الفلیح» وزیر انرژی عربستان سعودی اواخر وقت پنجشنبه گذشته گفته بود، معتقدیم نیازی به دخالت وسیع در بازار نیست و فقط باید به نیروهای عرضه و تقاضا اجازه عمل داد.
    وی افزود: بازار در حال حرکت در جهت صحیح است.

    بر اساس این گزارش، اعضای اوپک در حاشیه برگزاری گردهمایی بین المللی انرژی (آی.ایی.اف) که در روزهای 26 تا 28 سپتامبر (پنج تا هفت مهر) در الجزایر برگزار می شود، گردهم می آیند.
    «بیژن زنگنه» وزیر نفت جمهوری اسلامی ایران نیز روز جمعه(دیروز) گفت، هیات ایرانی هفتم مهرماه در سطح وزیر در نشست غیررسمی اوپک در حاشیه گردهمایی بین المللی انرژی(IEF) در الجزایر شرکت می کند.

    رویترز افزود، با این حال قیمت های نفت دیروز (جمعه) در بازارهای جهانی پس از یک نوسان شدید، سرانجام افزایش اندکی را نسبت به روز پیش از آن تجربه کرد، زیرا بازرگانان به اظهار نظر «ژانت یلن» رییس بانک مرکزی آمریکا و خبر اصابت موشک یمنی به تجهیزات عربستان سعودی واکنش نشان دادند.

    قیمت آتی نفت برنت دریای شمال در پایان معاملات دیروز بازار لندن با 25 سنت یا 0.5 درصد افزایش به 49 دلار و 92 سنت رسید.

    هر بشکه نفت خام وست تگزاس اینترمدیت آمریکا نیز در پایان معاملات دیروز بازار نایمکس نیویورک به بهای 47 دلار و 64 سنت معامله شد که نسبت به روز پیش از آن 31 سنت افزایش داشت.

    بر اساس آمار شرکت بین المللی بیکرهیوز آمریکا، تعداد دکل های شرکت های حفاری این کشور پس از هشت هفته افزایش، در هفته جاری میلادی ثابت ماند.

    بازار نفت دیروز به سخنان یلن در شهر جکسون هول ایالت وایومینگ واکنش صریح نشان داد، زیرا اظهارات رییس بانک مرکزی آمریکا موجب افزایش قابل ملاحظه شاخص دلار شد.
    یلن دیروز در مورد وضعیت اقتصادی آمریکا گفت افزایش نرخ بهره در راه است.

    افزایش نرخ بهره یا هزینه استقراض پول موجب بالا رفتن نرخ برابری دلار در مقابل سایر ارزهای اصلی می شود و با گرانتر شدن دلار، تقاضای کالاهایی مانند نفت که به دلار قیمت گذاری می شوند کاهش می یابد، زیرا خریدارانی که واحد پولی آنها ارزی به غیر از دلار است، باید پول بیشتری بابت هر بشکه نفت بپردازند و در نتیجه کمتر نفت خریداری می کنند. با کاهش تقاضای نفت نیز، قیمت آن کاهش می یابد.

    دیروز همچنین پس از خبر برخورد موشک یمنی به تجهیزات عربستان سعودی، قیمت های نفت به بالاترین سطح خود در طول روز رسید. بازرگانان گفتند: تلویزیون دولتی عربستان سعودی دیروز اعلام کرد موشکی که از یمن پرتاب شد به تجهیزات رله برق در شهر نجران واقع در جنوب این کشور برخورد کرده است.

    «سال امک» تحلیلگر ارشد مرکز تحقیقاتی مدیریت انرژی در نیویورک گفت: فکر نمی کنم خبرهای مربوط به برخورد موشک به تجهیزات عربستان سعودی تاثیر چندانی بر بازار بگذارد.

    وی افزود: در پایان معاملات دیروز، تغییرات قیمت نفت، تابع تغییرات شاخص دلار بود.

    شاخص دلار دیروز 0.5 درصد کاهش و سپس 0.8 درصد افزایش یافت.

    از سوی دیگر، معامله گران نفت و گاز همچنین از تاثیر طوفان های گرمسیری نیز غافل نیستند. احتمال می رود برخی از این طوفان ها در خلیج مکزیک به طوفان خیلی شدید تبدیل شوند و عرضه نفت این منطقه را در روزهای آینده به خطر بیاندازند.

    برچسب ها