عصر خودرو

دورخیز برای اجرای پروژه در اتحادیه اروپا;

مذاکرات ۲۰ میلیارد دلاری صانیر در نتیجه برجام

عصر بازار-مدیرعامل شرکت صادرات تجهیزات و خدمات صنایع آب و برق ایران (صانیر) به مذاکرات ۲۰ میلیارد دلاری این شرکت در ماه های گذشته در نتیجه برجام اشاره کرد و گفت: رویکرد امروز این شرکت، توسعه بازار در آمریکای شمالی و بسیاری کشورهای آسیایی، آفریقایی و حتی اروپایی است.

مذاکرات ۲۰ میلیارد دلاری صانیر در نتیجه برجام
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۵ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۷:۰۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایرنا،  بهمن صالحی  امروز (جمعه) دستاوردهای یک ساله حضور این شرکت در عرصه بین الملل را یادآور شد و افزود: اکنون بیش از 75 هزار مگاوات ظرفیت الکتریسیته (برق) در ایران وجود دارد که در کشورهای منطقه و خاورمیانه بی نظیر است.

    وی گفت: اروپا و همسایگان شمالی ایران نیازمند تجهیزات و خدمات تولیدی برق هستند و همین موضوع موجب شده تا ایران به عنوان هاب(قطب) انرژی در منطقه مطرح باشد.
    وی ادامه داد: استراتژی شرکت صانیر کمک به تقویت قطب انرژی در منطقه است و به این منظور در یک سال گذشته موفق شده 25 میلیار دلار در بخش انرژی مذاکره و نزدیک به هفت میلیارد دلار تفاهم نامه امضا کند.
    صالحی یادآور شد: صانیر به عنوان تنها شرکت بین المللی کشور، توانسته در خارج از مرزها نماینده شایسته ای برای کشور باشد و علاوه بر آن، در پیوند ظرفیت های اقتصادی ایران به کشورهای همسایه نیز نقش ویژه ای ایفا کرده است.
    وی به مذاکرات 20 میلیارد دلاری این شرکت در ماه های گذشته با توجه نتایج برجام اشاره کرد و گفت: با این حال، منازعات منطقه ای هزینه حضور صانیر در پروژه های بین المللی را افزایش داده، بطور نمونه کاهش قیمت جهانی نفت بروز مشکلاتی در فعالیت صانیر در بازار عراق را موجب شده است.
    مدیرعامل صانیر گفت: کند شدن سرعت اجرای پروژه ها، افزایش هزینه های مالی طرح ها و پروژه ها و اجبار به استفاده از فاینانس و سایر روش های مالی، از جمله این تاثیرات است.
    وی ادامه داد: شرکت صانیر از سال 1373 تاکنون نزدیک به 2 میلیارد دلار قرارداد اجرایی کرده و با بیش از 200 پیمانکار همکاری داشته است اما رویکرد امروز این شرکت، توسعه بازار در آمریکای شمالی و بسیاری کشورهای آسیایی، آفریقایی و حتی اروپایی است.
    صالحی خاطرنشان کرد: کسب رتبه نهم در بین 250 شرکت جهان در حوزه ساخت خط انتقال برق و پُست های برق و مقام های قابل توجه در بخش خدمات عمومی، این شرکت را به یکی از بزرگ ترین شرکت های پیمانکاری جهان بدل کرده است.
    به گفته وی، هرچند در اساسنامه صانیر، فعالیت در خارج از مرزهای سرزمینی ایران تعریف شده، اما با توجه به فضای باز اقتصادی و سیاسی پسابرجام، امروز بسیاری شرکت های بین المللی علاقه مند به تشکیل «جوینت ونچر» با صانیر و اجرای پروژه های مشترک هستند.
    مدیرعامل صانیر بطور نمونه به یکی از قراردادهای مشترک با اروپایی ها اشاره کرد که به امضاء رسیده و در آن، این شرکت در قالب جوینت ونچر با صانیر، سه پروژه در مکزیک، شیلی و مصر با ایرانی ها همکاری می کند و صانیر نیز متعهد به اجرای مشترک سه پروژه خود در افغانستان، پاکستان و ایران با آنها شده است.

    ** بلوغ زیرساخت های فعالیت صانیر
    وی در ادامه با اشاره به صادرات 2 میلیارد دلاری خدمات فنی و مهندسی صانیر گفت: چشم انداز ترسیم شده برای این شرکت دستیابی به فروش یک میلیارد دلاری و ارزش قراردادهای سه میلیارد دلاری تا سال 1404 است.
    صالحی اضافه کرد: این شرکت در یک سال گذشته موفق به انجام مذاکره های مختلف به ارزش نزدیک به 20 میلیارد دلار شده است؛ زیرساخت های فعالیت صانیر امروز به مرز بلوغ و نتیجه دهی رسیده و پس از سال ها می تواند نقشی تاثیرگذار در صادرات خدمات فنی و مهندسی به خارج داشته باشد.
    وی با بیان اینکه استراتژی صانیر برای نامداری هر چه بیشتر ایران اسلامی و توسعه اقتصادی متفاوت از استراتژی های عمومی کشور نیست، تصریح کرد: یکی از مسائل اساسی که از سوی این شرکت در عرصه های بین المللی پیگیری شده، توسعه برند در بازارهای بین المللی و محدود نشدن به بازارهای منطقه ای است تا با انجام مطالعه لازم، فضاها و بازارهای جدیدی برای پیمانکاران کشور فراهم کنیم.
    صالحی با تاکید بر اینکه وظیفه اصلی صانیر مطالعه بازارهای هدف و توسعه برند است، افزود: در این زمینه کمک های دولتی و حمایت های مالی و اعتباری بسیار اثرگذار خواهد بود.
    وی افزود: اولویت نخست صانیر استفاده از کارشناسان ایرانی در اجرای پروژه ها و طرح هاست.

    ** خلا بازاریابی و توسعه بازار
    این فعال اقتصادی، با اشاره به اینکه امروز از دانش فنی خوبی در کشور بهره مندیم، تاکید کرد: بهترین شبکه برق منطقه، تولید نیروگاهی، فعالیت های نفتی و... در کشور وجود دارد و علاوه بر آن، انباشت تجارب خوبی نیز در ایرانیان خارج از کشور هست و بر این اساس، خلأ و کمبودی احساس نمی شود.
    مدیرعامل صانیر تاکید کرد: مساله اصلی امروز کشور، خلأ بازاریابی و توسعه بازار است؛ مساله ای که فقط محدود و منحصر به شرکت بزرگ صانیر نبوده و از ضروریت های همه فعالان اقتصادی است که حضور در بازارهای بزرگ خارجی را در دستور کار خود قرار دهند.
    وی یادآور شد: بسیاری از خارجی ها به حضور در بازار بزرگ ایران تمایل دارند، زیرا کارفرمای بسیاری پروژه ها در کشور دولت است.

    ** اقتصاد مقاومتی
    صالحی همچنین به شعار «اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل» رهبر معظم انقلاب در سال 95 اشاره کرد و گفت: یکی از اساسی ترین برنامه ها و سیاست های شرکت صانیر در سال جدید، فعال کردن، به قرارداد رساندن و اجرایی کردن مذاکرات و توافق ها با کشورها و شرکت هایی است که صانیر در آنها پروژه داشته و یا در دستور کار دارد.
    وی ابراز امیدواری کرد مجموع فعالیت های این شرکت در سال 95 از نظر ارزش بتواند با بیش از دو دهه فعالیت آن در بازارهای بین المللی برابری کند.

    ** خلاصه فعالیت های یک سال اخیر صانیر
    مدیرعامل صانیر در ادامه به خلاصه ای از فعالیت ها، طرح ها و پروژه های صانیر در یک سال گذشته و بویژه پس از اجرایی شدن برجام اشاره کرد.
    «همکاری استراتژیک شرکت صانیر با شرکت «شاندونگ» چین و برنامه ریزی برای دستیابی به 2 میلیارد دلار فروش و پنج میلیارد دلار عقد قرارداد در مشارکت با چینی ها، صعود 18 پله ای صانیر در بین 250 شرکت پیمانکاری جهان از 194 به 176، آمادگی برای سرمایه گذاری و حضور در بازار ترکمنستان و صادرات برق این کشور به همسایگان، تاسیس موسسه همکاری های مشترک ایران- کنیا، امضای قرارداد همکاری فنی و مهندسی و پیمانکاری بخش انرژی بین با شرکت «بی ان سی الکتریکال» مالزی، درخواست همکاری وزیر انرژی قزاقستان برای همکاری های دوجانبه در بخش انرژی با شرکت صانیر و صادرات ترانس های قدرت به ارزش 65 میلیون یورو به سوریه» را از جمله این فعالیتها برشمرد.
    صالحی یادآورشد: در یک سال گذشته این شرکت آمادگی خود را برای همکاری با اسلواکی در بخش انرژی های تجدیدپذیر، حضور در پروژه های آب و انرژی های نو قبرس، اجرای طرح ها و پروژه های مشترک با چین بویژه در تامین تجهیزات برقی و انواع ترانسفورماتورهای پروژه ای و همکاری در بخش معدن قزاقستان اعلام کرده است.
    مدیرعامل صانیر بیان داشت: برق دار شدن بیش از 700 روستای سریلانکا توسط متخصصان شرکت صانیر، امضای قرارداد ساخت دو نیروگاه سیکل ترکیبی 250 مگاواتی در آلماتی قزاقستان و برق دار شدن فاز نخست پروژه خط 500 کیلوولت «شکارپور» پاکستان ، دیگر پروژه های مهمی بود که در طول یک سال گذشته توسط این شرکت اجرایی شد.
    صانیر برای اجرای 18 پروژه در 13 کشور جهان حضور دارد و تاکنون در 25 کشور جهان بیش از 200 پروژه انجام داده است.

    برچسب ها