عصر خودرو

یک فعال اقتصادی;

قراردادهای جدید نفتی را از دریچه منافع کشور در میدان های مشترک ببینیم

عصر بازار- یک فعال اقتصادی گفت: فارغ از بحث های فنی در مورد مدل جدید قراردادهای نفتی، باید بیشتر به اهمیت جلوگیری از تاخیر در برداشت از میدان های مشترک و ضرورت ورود به بازارهای جهانی فکر کنیم.

قراردادهای جدید نفتی را از دریچه منافع کشور در میدان های مشترک ببینیم
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۵ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۶:۴۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت نفت،  مسعود دانشمند  با اشاره به اینکه در طول سال های گذشته و در خلاء نبود قراردادهای موثر در بخش بالادست نفت، از برداشت در میدان های مشترک عقب مانده ایم، به نظرات مخالفان الگوی جدید قراردادهای نفتی اشاره کرد و افزود: این افراد معتقدند باید الگویی موثر و مفید برای صنعت نفت ایران تدوین شود، اما سوال اینجاست که اگر کشورهای خارجی الگوی ما را نپذیرفتند که اتفاقا در این سال ها چنین بوده است، باید چه کنیم؟
    وی اضافه کرد: آیا در این شرایط سرمایه و توان و فناوری لازم برای دستیابی به منافعمان در میدان های مشترک را داریم؟
    این فعال اقتصادی با تاکید بر این که شروع هرچه سریعتر اجرای این قراردادها، تاکید کرد: در مسیر اجرا، نباید اصلاح و نظارت را از یاد ببریم؛ ضمن این که این قراردادها، راه اصلاح و نظارت را باز گذاشته اند.
    دانشمند همچنین به اهمیت سودآوری قراردادهای نفتی برای کشورهای خارجی و شرکت های بزرگ بین المللی اشاره کرد و گفت: این کشورها به هر قیمتی حاضر به همکاری نیستند و کشورهای همسایه ما با شرایط مناسب تری امکان کار را برای آنها فراهم کرده اند.
    به گفته این فعال اقتصادی، ضلع سومی در میان منافع ما و طرف های خارجی وجود دارد که همان زمان است؛ زمانی که در این سال ها از دست رفته و سهم ما از میدان های مشترک را کاهش داده است.
    دانشمند با بیان این که نحوه اجرای پروژه ها اهمیت زیادی دارد و اجرا کنندگان می توانند بهترین قرارداد را به بدترین شکل و بدترین قرارداد را به بهترین شکل ممکن اجرایی کنند، تصریح کرد: مساله مهم این است که بتوانیم در یک برنامه زمانبندی مشخص و با نظارت درست، قرارداد و منافعمان را پیش برده و زمینه های خطا و اتلاف زمان را از بین ببریم.

    برچسب ها