عصر خودرو

سفته‌بازی سرمایه‌گذاران خارجی به تجربه آسیای شرقی منجر می‌شود

بازیگران حرفه‌ای و سفته‌بازان همیشه از بازار سهام سود می‌برند

عصر بازار: تا زمانی که مشکلات اقتصاد کشور مرتفع نشود نمی‌توان انتظار داشت بازار سرمایه وضعیت مناسبی پیدا کند. باید در نظر داشت که وضعیت فعلی بازار سرمایه و شاخص‌ها، بیان کننده وضعیت واقعی بازار است.

بازیگران حرفه‌ای و سفته‌بازان همیشه از بازار سهام سود می‌برند
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۳ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایلنا، روند نزولی ارزش سهام و افت شاخص‌های بازار سرمایه در ماه‌های اخیر موجب شد تا عموم بازیگران این بازار خواهان مداخله دولت در این حوزه شوند. بورس اوراق بهادار، محل کشف قیمت سهام است، ریسک نیز بخشی از ماهیت این بازار است. اما فعالان بازار سرمایه همیشه به هنگام نزول شاخص‌ها از دولت توقع دخالت مداخله برای مثبت شدن شاخص‌ها را دارند.

    غلامحسین دوانی، کارشناس بازار سرمایه و حسابرس معتمد بورس در این خصوص گفت: اساسا در ایران چون هیچ‌گاه بخش خصوصی واقعی وجود نداشته و از قدیم بخش خصوصی خود را زائده‌ای بر دولت می‌دانسته، در هنگام تلاطم و مشکلات نیز به جای آن که تدبیر و تعقل اقتصادی روی آورد به دولت چسبندگی پیدا می کند. دولت نیز از این چسبندگی استقبال می‌کند زیرا در این صورت بخش خصوصی عملا مدیون دولت می‌شود.

    وی افزود: در رابطه با بازار سرمایه از یک طرف بازیگران این بازار، اکثریت جمعیت کشور نیستند و از طرف دیگر نقش آنان در اقتصاد کشور حداکثر 20 الی 25 درصد است. بنا بر این نمی‌توانند انتظار داشته باشند دولتی که خود را نماینده کلیه شهروندان می‌داند به خاطر بازیگران بازار سرمایه، منابع عظیم ثروت را برای حمایت آنان به کار به ببرد.

    به ویژه آن که فعالان این عرصه نیز در روزهای خوش بازار، اصرار دارند که دولت نظارت و دخالت خود را رها سازد.

    دوانی ادامه داد: طبیعی است که رهاسازی یعنی همین وضعیت فعلی. چگونه می‌توان پذیرفت که بازار سرمایه، خصوصی باشد اما دولت دست آنرا بگیرد و قدم به قدم آنرا به منزل مقصود برساند؟ علاوه بر این، مشکلات فعلی بازار سرمایه اساسا تابعی از مسائل اقتصادی کشور است و تا زمانی که مشکلات اقتصاد کشور مرتفع نشود نمی‌توان انتظار داشت بازار سرمایه وضعیت مناسبی پیدا کند. باید در نظر داشت که وضعیت فعلی بازار سرمایه و شاخص‌ها، بیان کننده وضعیت واقعی بازار است.

    این کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به این پرسش که "چرا پس از توافق هسته‌ای و برخلاف انتظار، شاهد افت شاخص‌ها و ادامه روند نزولی بودیم؟" ، گفت: این یک انتظار غیر منطقی بود. زیرا اقتصاد کشور در سال‌های گذشته چنان آسیب دیده است که نمی‌توان یک شبه آنرا را درست کرد. بنابر این معمولا انتظارات آتی در بازارهای سرمایه، نقش مخربی دارند و خوشبختانه در مقطع توافق انتظارات آتی نتوانست تاثیر چندانی بگذارد. اگر این انتظارات تاثیر خود را به صورت کاذب گذاشته بود و شاخص‌ها مجددا به 80 هزار باز می‌گشت و وضعیت سهام به صورت پلکانی صعود می کرد، با توجه به سودهایی که در پایان سال 93 و 6 ماه فعلی افشا شده‌اند، سهام‌داران بیشتر متضرر می‌شدند. اما به طور طبیعی بازیگران حرفه‌ای و سفته‌بازان همیشه از بازار سهام سود می‌برند.

    این حسابرس معتمد بورس در خصوص حضور سرمایه‌گذاران خارجی در بازار سرمایه در شرایط پساتحریم گفت: حضور سرمایه‌گذاران خارجی که صرفا بازار سرمایه را به عنوان سفته بازی تلقی کنند نه تنها مثبت نیست بلکه می‌تواند منجر به فاجعه‌ای مشابه سقوط بازارهای مالی و پولی در آسیای شرقی شود.

    برچسب ها