عصر خودرو

جریان شناسی طلا از برگزیت تاکنون

عصر بازار- بعد از نگرانی هایی که قضیه برگزیت (خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا) برای سرمایه‌داران به وجود آورد، تمایل برای سرمایه گذاری در طلا به شدت افزایش یافت. به طوری که بلافاصله پس از اعلام نتایج رفراندوم به نفع خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا هر اونس طلا بیش از ۱۰۰ دلار افزایش قیمت داشت و به مرز ۱۳۵۰ دلاری رسید. این قیمت آخرین بار در اوایل سال ۲۰۱۴ دیده شده بود و بعد از کمی اصلاح، قیمت‌ ۱۳۷۵ دلار به ازای هر اونس هم دیده شد.

جریان شناسی طلا از برگزیت تاکنون
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۰۴ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار»، اصولا بخش عمده‌ای از خریداران طلا گروهی هستند که صرفا مقاصد سرمایه‌‌گذاری در محلی امن با انتظارات سودآوری بالاتر نسبت به لایبور و بهره های اوراق قرضه در بلندمدت را دارند. به همین دلیل با کوچکترین نا امنی سیاسی و اقتصادی به فلز زرد رنگ پناه می برند. بنابراین تا زمانی که این بحران و مخصوصا عواقب آن تعیین تکلیف نشده باشد، همچنان چشم سرمایه‌گذاران به طلا خواهد بود تا جایی که گفته می شود بسیاری از صندوق¬های سرمایه‌گذاری هم در هفته های گذشته به خرید طلا و نقره رو آوردند. در این باره دارایی صندوق SPDR بزرگترین صندوق حمایتی طلا بعد از برگزیت تا روز 12 مرداد ماه 95 یک درصد رشد کرده و به بیش از 964 تن رسیده است. تحلیلگران اهداف 1400 دلاری را برای آن در نظر گرفته¬اند.

    از طرف دیگر ضعف دلار همیشه باعث رشد طلا خواهد شد. آمارهای اقتصادی ضعیف آمریکا همچون کاهش تولیدات صنعتی و هزینه های بخش مسکن که منجر به کاهش رشد اقتصادی این کشور در سه ماه دوم سال میلادی جاری شد، باعث شد تا ویلیام دادلی، رئیس فدرال رزرو نیویورک در کنار رابرت کاپلان رئیس فدرال رزرو دالاس درباره عدم افزایش نرخ بهره بانکی آمریکا هشدار دهند که از احتمال افزایش این پارامتر مهم اقتصادی به شدت کاسته شد. این افراد اعتقاد دارند، با توجه به کاهش رشد اقتصادی آمریکا برای افزایش نرخ بهره باید محتاطانه عمل کرد. در ماه¬های آینده انتخابات ریاست جمهوری آمریکا نیز می¬تواند معادلات سیاسی جهان را تغییر دهد؛ به ویژه اگر در آمریکا تغییر حزب حاکم صورت بگیرد بازهم این خریداران طلا هستند که پیروز خواهند شد.
    آنچه که مشخص است، آمار و اطلاعات اقتصادی آمریکا در ماه های آینده بیش از هر زمانی تعیین کننده روند طلا خواهد بود، خصوصا اطلاعاتی که درباره بیکاری و رشد اقتصادی ایالات متحده منتشر خواهد شد، چرا که در صورت بهبود رشد اقتصادی دوباره گمانه زنی های افزایش نرخ بهره باعث ناپایداری قیمت جهانی طلا خواهد شد. بانک مرکزی انگلیس نیز سیاست های پولی خود را در همین روزها اعلام خواهد کرد که می-تواند بحران برگزیت را تشدید یا تلطیف کند. البته گفته می‌شود انگلستان هم در تصمیم-گیری های جدید خود پس از 7 سال نرخ بهره را کاهش خواهد داد تا ضربه دیگری بر پوند بزند و دلار یک پیروزی دیگر را از عواقب برگزیت به دست آورد. در کنار این موضوعات ناامیدی از رشد اقتصادی آسیا با سردمداری چین نیز می تواند بر روند رو به رشد طلا تاثیر مثبت بگذارد. ضمن اینکه به نظر می رسد برای برون رفت از این موضوع سیاست هایی پیاده خواهد شد که در  سال 2017 کالاهای اساسی رشد خوبی را تجربه کنند و به تبع آن طلا هم به مسیر رو به رشد خود ادامه دهد.
    در حال حاضر این داده ها به طور دسته جمعی در یک راستا نشان می‌دهند که این فلز گرانبها در میان مدت رشد خواهد داشت. هر چند پارامترهای فراوانی در تابع تغییر قیمت طلا وجود دارد و شاید در طول تاریخ کمتر زمانی این تعداد متغیر در این تابع دخیل بوده  است و این موضوع آینده این کالا را کمی مبهم کرده است، زیرا این متغیر ها به خودی خود هر کدام توانایی های نهفته بسیاری دارند و ابهام سیاسی- اقتصادی گسترده ای که در کل جهان وجود دارد (مثل سایه تروریسم و نا امنی‌های موجود) بر ابهام رشد یا افت طلا افزوده است.

    نویسنده: ابراهیم قزل گل – سرپرست مشاوره سرمایه گذاری سهم آشنا
    برچسب ها