عصر خودرو

پرداخت ۱.۳ میلیارد دلار به ایران دو روز بعد از تحویل ۴۰۰ میلیون دلار پول نقد

عصر بازار- دولت آمریکا اعلام کرد که ۱.۳ میلیارد دلار به ایران در ماه ژانویه پرداخت کرده که این پول بابت حل و فصل دعوای حقوقی بر سر تجهیزات نظامی تحویل داده نشده به ایران بوده است.

پرداخت ۱.۳ میلیارد دلار به ایران دو روز بعد از تحویل ۴۰۰ میلیون دلار پول نقد
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۰۴ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از تسنیم، دولت اوباما روز چهارشنبه اعلام کرده است که در ماه ژانویه 2 روز بعد از اینکه اجازه تحویل 400 میلیون دلار پول نقد به ایران را داده است، 1.3 میلیارد دلار دیگر نیز بابت حل و فصل دعوای حقوقی در خصوص تجهیزات نظامی تحویل داده نشده، به تهران پرداخت کرده است.

    الیزابت ترودو سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفته است که واشنگتن نمی تواند به خاطر حساسیت های دیپلماتیک چیز بیشتری درباره پرداخت پول در 19 ژانویه اعلام نماید. ظاهرا این 1.3 میلیارد دلار طی 13 قسط جداگانه 99999999.99 دلاری و یک قسط نهایی 10 میلیون دلاری به ایران پرداخت شده است.

    این پول بابت 400 میلیون دلاری بوده است که ایران در دهه 1970 میلادی در زمان رژیم پهلوی برای خریداری تجهیزات نظامی به آمریکا پرداخت کرده بود. این تجهیزات نظامی به خاطر انقلاب اسلامی هیچ گاه به ایران تحویل داده نشد.

    17 ژانویه دولت آمریکا 400 میلیون دلار پول نقد با یورو، فرانک سوییس و سایر ارزهای خارجی به ایران پرداخت کرد و ابهامات زیادی در خصوص پرداخت غیر معمولی این مبلغ مطرح شده است.

    1.3 میلیارد دلار، اصل و بهره 400 میلیون دلاری است که ایران و آمریکا بر سر آن به توافق رسیده اند.

    یک مقام ارشد آمریکایی که در این مذاکرات حضور داشته، هفته گذشته گفت: پرداخت اصل و بهره پول ایران از طریق بانک مرکزی یک کشور خارجی انجام شده است.

    البته این مقام آمریکایی نگفته است که آیا بهره این پول به صورت نقدی به ایران پرداخت شده است یا از طریق سایر مکانیسم های بانکی.

    پرداخت 400 میلیون دلار پول نقد توسط آمریکا به ایران، به نزاع جدیدی بین جمهوریخواهان و دولت اوباما تبدیل شده است.

    چندی پیش روزنامه وال استریت ژورنال ادعا کرد که در ماه ژانویه یک هواپیمای باری ایران حامل پول نقد پس از آنکه آمریکایی ها از فرودگاه تهران برخاستند، ژنو را ترک کرده است.

    این گزارش نشان می دهد: زمانی که هواپیمای نیروی هوایی سوییس حامل شهروندان آمریکایی از فرودگاه تهران برخاسته، آنگاه هواپیمای باری ایران اجازه یافته است تا همان روز 400 میلیون دلار پول نقد را از فرودگاه ژنو خارج کند.

    برخی نمایندگان جمهوریخواه آمریکا دولت باراک اوباما را متهم کرده اند که در ازای آزادی 5 شهروند آمریکایی توسط ایران، 400 میلیون دلار پول نقد به عنوان باج پرداخت کرده است.

    وزارت خارجه آمریکا اخیرا اعلام کرد در پی صدور حکم دادگاه بین المللی لاهه و پس از آنکه اطمینان حاصل شد که زندانیان امریکایی آزاد شده و سوار هواپیما شدند، این پول را به ایران پرداخت کرده است.

    این اولین بار است که وزارت خارجه امریکا به صراحت اعلام کرد که از این پول به عنوان اهرمی برای تضمین آزادی زندانیان امریکایی در ایران استفاده کرده است.

    دولت آمریکا اعلام کرده است که این پول به عنوان اولین قسط از توافق 1.7 میلیارد دلاری به دست آمده میان دولت اوباما و ایران برای حل دعوای حقوقی چند ده ساله بر سر عدم انجام قرارداد نظامی میان دو کشور در سال 1979 پرداخت شد.

    این پرداخت که دادگاه بین‌المللی لاهه به آن رای داد همچنین در همان تعطیلات اجرای توافق هسته‌ای میان تهران و آمریکا و 5 قدرت جهانی دیگر انجام شد.

    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو