عصر خودرو

افق ۳ برابری توسعه روابط اقتصادی با بلاروس در دولت یازدهم

عصر بازار- ایران و بلاروس با برگزاری دو نشست در سطح وزیران به میزبانی مینسک افزون بر نهایی کردن نقشه راه توسعه همکاری ها در بخش های مختلف، قراردادهای متعددی را امضا کرده اند که اجرای آنها در برگیرنده سه برابر شدن ارزش مبادلات بازرگانی و روابط اقتصادی تا پایان سال ۲۰۱۷ است.

افق ۳ برابری توسعه روابط اقتصادی با بلاروس در دولت یازدهم
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۳ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۶:۱۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایرنا،  اکنون بخش های زیادی از قراردادهای دو کشور در جریان نشست هیات های کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی به سرپرستی محمدرضا نعمت زاده وزیر صنعت و معدن و رییس ایرانی و ویتالی واووک وزیر صنایع و رییس بلاروسی این کمیسیون که اردیبهشت ماه 95 برگزار شد در حال اجرا شدن است.

    ** نشست اول و زمینه های گسترش همکاری ها:
    در نقشه راه امضا شده توسعه روابط، افزایش روابط اقتصادی از سالانه 75 میلیون دلار کنونی به 250 میلیون دلار در پایان سال 2017 هدف گذاری شده است.
    تکمیل چندین پروژه نیمه تمام در بلاروس توسط شرکت های ایرانی، سرمایه گذاری، تجارت متقابل کالا، انتقال فناوری پیشرفته، برگزاری نمایشگاه اختصاصی در دو کشور، صادرات خشکبار و محصولات غذایی از ایران، امضای سند همکاری سازمان استاندارد ایران با دو موسسه مرتبط بلاروسی و همکاری بورس های کالایی دو کشور بخشی از دستاوردهای نشست مینسک بود.
    همچنین در مجموعه نقشه راه امضا شده، طرح های راه اندازی خطوط تولید کامیون و اتوبوس دیزلی و گازی در ایران با تسهیلات در فروش، ساخت مشترک ماشین آلات سنگین معدنی در ایران، تولید بیوسنسور برمبنای نانو تکنولوژی و میکرو پرسسورهای مورد نیاز در صنایع پزشکی، ساخت مشترک تراکتور، همکاری های پتروشیمی، شیلات و کشاورزی در نظر گرفته شده است.
    حمل و نقل، بهداشت و درمان، مالی و بانکی، گردشگری، آموزش و آموزش عالی، علمی و فناوری، ورزشی،حقوقی، گمرکی،حقوقی و همکاری های بین استانی نیز از دیگر طرح های مورد توافق در نقشه راه توسعه روابط دو کشور می باشد که بخشی از آنها در مسیر اجرایی شدن قرار گرفته است.
    نعمت زاده در گفت وگو با خبرنگار ایرنا در مینسک ضمن عالی خواندن روابط سیاسی دو کشور، اظهار کرد: همکاری های اقتصادی هم ردیف مناسبات خوب سیاسی نیست و از این رو در نقشه راه توسعه روابط، ارتقای سه برابری آن برنامه ریزی شده است.

    ** نشست دوم با محور فناوری ها و دانش های نو :
    از سوی دیگر، 23 مرداد ماه 1395در چارچوب اجرای بخشی از توافق های نقشه راه توسعه روابط، اسناد گسترش مناسبات آموزشی، علمی و فناوری در ششمین نشست کمیسیون همکاری ها در این عرصه به ریاست مشترک محمد فرهادی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و الکساندر شومیلین رییس کمیته دولتی علمی و فناوری بلاروس در شهر مینسک پایتخت این کشور امضا شد.
    ایجاد ساختارهای تامین مالی پروژه های علمی و فناوری دو کشور، همکاری های دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی و پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی ایران با دانشگاه دولتی فناوری بلاروس، افزایش روابط دو جانبه در حوزه های مختلف آموزشی،
    برگزاری نشست های کاربردی علمی، فناوری و آموزشی و حمایت از برنامه های مشترک فناورانه از مصوبه های این نشست است که زمینه های اجرای آن نیز فراهم شده است.
    همچنین برای نشست سال 2017 این کمیسیون در تهران محورهای مختلف از جمله بررسی زمینه های اجرای پروژه های مشترک در حوزه های مختلف، استفاده از فناوری های پیشرفته در کشاورزی، صنعت، پزشکی و درمان، داروسازی، ساختمان سازی و مصالح نو، توسعه علم و فناوری، تربیت ساختارهای علمی و دانشگاهی، تبادل استاد و دانشجو در نظر گرفته شد.
    وزیر علوم در گفت وگو با خبرنگار ایرنا درباره چشم انداز اجرای این برنامه ها گفت: زمینه های فراوانی برای همکاری وجود دارد و ایران متکی به توانمندی های پیشرفته علمی با دانش های نو بومی شده و بلاروس نیز که در عرصه های مختلف علمی و فناوری از کشورهای پیشرو منطقه بشمار می رود، می توانند همکاری های گسترده و هم افزایی داشته باشند.
    فرهادی همچنین با اشاره به فعالیت بیش از 120 انستیتوی تحقیقاتی و دانش آفرین به عنوان زیر مجموعه آکادمی علوم دولتی بلاروس، به فرصت های همکاری طرف های ایرانی با این بخش ها و از جمله دانشگاه فناوری این کشور اشاره کرد که یکی از معتبرترین دانشگاه های منطقه به شمار می رود.
    براساس گزارش ها بیش از 1600 دانشجوی ایرانی در حال تحصیل در رشته های مختلف پزشکی در بلاروس هستند.

    ** توسعه روابط با ایران اولویت کاری سران بلاروس:
    توسعه فراگیر همکاری ها با ایران در اولویت برنامه های الکساندر لوکاشنکو رییس جمهوری و آندری کابیکف نخست وزیر بلاروس است که به یوری لازارچیک سفیر این کشور در تهران ماموریت دادند، توجه ویژه ای به این هدف داشته باشد.
    لوکاشنکو اواخر خرداد ماه پیش از اعزام لازارچیک به تهران، تاکید کرد که توسعه روابط از جمله اقتصادی با ایران باید در کانون تلاش سفارت بلاروس قرار گیرد.
    آندری کابیکف نخست وزیر بلاروس نیز ضمن اشاره به اینکه فرصت های بزرگی برای افزایش همکاری های اقتصادی تهران و مینسک فراهم شده است از اعضای هیات وزیران این کشور خواست پیشنهادهای خود را برای عملی کردن همکاری های بیشتر اقتصادی بین ایران و بلاروس ارائه کنند.

    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو