عصر خودرو

موسسه تحقیقاتی وود مکنزی:

قراردادهای جدید با شرکت‌های نفتی نیمه دوم سال آینده به امضا می‌رسد

عصر بازار- موسسه تحقیقاتی وود مکنزی اعلام کرد ایران در نیمه دوم سال آینده، قراردادهای بزرگ نفت و گاز با شرکت‌های خارجی را طبق «قرارداد جدید نفتی» به امضا می‌رساند اما به نظر نمی‌رسد شرکت‌های زیادی از آن استقبال کنند.

قراردادهای جدید با شرکت‌های نفتی نیمه دوم سال آینده به امضا می‌رسد
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۳ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از فارس، گروه مشاوراتی و تحقیقاتی وود مکنزی اعلام کرد ایران در نیمه دوم سال آینده، قراردادهای بزرگ نفت و گاز با شرکت‌های خارجی را به امضا می‌رساند.

    همایون فلک‌شاهی ، تحلیلگر تحقیقاتی این موسسه مشاوراتی در زمینه انرژی، فلزات و معادن در این رابطه گفت نخستین نفت تولیدی تحت این توافق ها در سال 2020 عرضه خواهد شد. ایران طی 3 سال گذشته بر روی شرایط قراردادهای نفتی ایران موسوم به آی‌پی‌سی کار کرده است و باید آنها را تا پایان سال 2016 تکمیل کند.

    به گفته شرکت ملی نفت ایران، قراردادهای آی‌پی‌سی به شرکت‌های نفی اجازه می‌دهد تا پس از سال‌ها تحریم‌هایی که تولید نفت و گاز را محدود کرده است به ایران بازگردند. ایران نیازمند100 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی در این صنعت است. فلک‌شاهی افزود انتظار می رود تحت قرارداد پروژه‌هایی که بر اساس این شرایط جدید منعقد می‌شوند، ایران روزانه  500 هزار بشکه نفت بیشتر تا سال 2025 تولید کند.

    وی افزود: « این به اینکه چه میزان قراردادهای جدید خوب باشد، بستگی به خیلی گزینه‌ها دارد به احتمال زیاد آنها هنوز بسیار سخت هستند؛ ما احتمالا شاهد معدود قراردادهایی هستیم اما من فکر نمی کنم شاهد ورود عظیم شرکت‌ها باشیم.

    به اعتقاد این تحلیلگر، درحالی‌که قراردادهای آی‌پی‌سی جدید به اندکی قراردادهای قبلی موسوم به بیع متقابل نخواهند بود، اما احتمالا هنوز در میان سخت‌ترین‌ها (قراردادها) در جهان خواهند بود.

    بر اساس نظرسنجی بلومبرگ، ایران ماه گذشته 3.55 میلیون بشکه نفت خام تولید کرد که تقریبا یک چهارم بیش از ماه ژانویه است. فلک‌شاهی بر اساس آمار شرکت ملی نفت ایران گفت ایران تولید روزانه 4.8 میلیون بشکه تا سال 2021 را هدف گرفته است.

    بر اساس تحلیل وود مکنزی، این سطح تولید بهترین سناریو است که بعید است اتفاق بیفتد و به میزان جذابیت شرایط قراردادهای جدید بستگی دارد.

    برچسب ها