عصر خودرو

رییس سازمان توسعه تجارت پاکستان:

سهم ناچیزی از مبادلات تجاری ایران داریم

عصر بازار- رییس سازمان توسعه تجارت پاکستان برخی راه های افزایش سهم این کشور از مبادلات تجاری ۵۰ میلیارد دلاری ایران با جهان را تقویت مبادلات مالی با ایجاد شعبه های بانکی و برقراری پروازهای مستقیم برای حذف امارات از رویه تعاملات دو کشور اعلام کرد.

سهم ناچیزی از مبادلات تجاری ایران داریم
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۳ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران، سیدمحمد منیر در نشست اقتصادی ایران و پاکستان گفت: ایران از حجم 50 میلیارد دلاری مبادلات تجاری با جهان برخوردار است که متاسفانه پاکستان سهم ناچیزی از آن را دارد و باید تلاش بسیار بیشتری صورت بگیرد که این سهم ارتقا داده شود و در اندازه ظرفیت ها و قرابت های دو کشور همسایه باشد.
    منیر حجم مبادلات تجاری دو کشور را اندک عنوان کرد و گفت: در زمان اعمال تحریم ها، شاهد کاهش حجم مبادلات تجاری میان ایران و پاکستان بودیم، در حالی که پاکستان در سال 2009 از ایران یک میلیارد دلار واردات نفت وگاز داشت.
    وی یادآوری کرد اکنون 60 درصد نفت و گاز پاکستان از ایران تامین می شود.
    وی جدی ترین مانع بر سر راه توسعه مناسبات را تضعیف مبادلات پولی و مالی عنوان کرد و افزود: با ایجاد شعبه های بانکی در هر دو کشور می توانیم این مشکل را برطرف کنیم.
    رئیس سازمان توسعه تجارت پاکستان برقراری پروازهای مستقیم میان تهران و کراچی را یکی از زمینه های ارتقای سطح همکاری های اقتصادی برشمرد.
    سرپرست هیات تجاری پاکستان یادآوری کرد عمده مبادلات دو کشور تا پیش از تحریم ها، از طرف امارات صورت می گرفت و افزود: به دنبال توافق برجام و رفع تحریم، امیدواریم هر چه زودتر روابط مستقیم تجاری میان دو کشور برقرار شود.
    منیر گفت: با ایجاد روابط بنیادی، می توانیم حجم روابط را برای سال آینده افزایش داد.

    ** نایب رییس اتاق تهران: ارتقای همکاری ایران- پاکستان به برنامه ریزی راهبردی تجاری نیاز دارد
    نایب رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران حجم روابط تجاری ایران و پاکستان را 830 میلیون دلار ذکر کرد و گفت: این سطح از روابط با توجه به ارتباطات سیاسی و فرهنگی دو کشور ناچیز است که برای جبران آن و ارتقای سطح همکاری ها، به تدوین برنامه راهبردی تجاری میان دو کشور نیاز داریم.
    «مهدی جهانگیری» افزود: زمینه برنامه ریزی راهبردی به دنبال سفر چندی پیش رییس جمهوری اسلامی ایران به پاکستان و انجام مذاکرات سازنده میان مقام های بلندپایه دو کشور فراهم شده است.
    ششم فروردین ماه امسال «حسن روحانی» سفری دو روزه به پاکستان داشت. در این سفر ٦ سند و توافقنامه همکاری میان جمهوری اسلامی ایران و پاکستان به امضای مسوولان دو کشور رسید.
    این سندها شامل سند همکاری راهبردی تجاری پنج ساله، یادداشت های تفاهم میان اتاق های بازرگانی و صنایع پاکستان و اتاق بازرگانی و صنایع و معادن و کشاورزی ایران، دفتر مطالعات سیاسی و بین المللی ایران و شورای روابط خارجی کراچی، بیمه مرکزی ایران و کمیسیون اوراق بهادار پاکستان، همکاری فرهنگی و دانشگاهی میان آکادمی وزارت خارجه پاکستان و دانشکده روابط بین الملل وزارت امورخارجه جمهوری اسلامی ایران و همکاری متقابل بهداشتی و آموزشی بود.
    نایب رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران یادآوری کرد در سفر رییس جمهوری به پاکستان، مقام های هر دو کشور بر رساندن حجم مناسبات اقتصادی به پنج میلیارد دلار در سال تاکید کردند.
    وی یکی از زمینه های همکاری اقتصادی دو کشور را توسعه بخش حمل ونقل و ترانزیت عنوان کرد و صادرات برق از ایران به پاکستان را جزو سیاست ها و برنامه های بلندمدت اقتصادی کشور دانست.
    جهانگیری وجود قاچاق میان دو کشور را مانعی جدی بر سر راه گسترش مناسبات رسمی دو طرف بیان کرد.
    نایب رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران بر توسعه مناطق ویژه اقتصادی میان دو کشور تاکید کرد و افزود: دولت های دو طرف در این زمینه برنامه های مناسبی در دست اجرا دارند و اتاق بازرگانی به عنوان بازوی قدرتمند بخش خصوصی آمادگی دارد شرایط سرمایه ‎گذاری های لازم برای این بخش را فراهم کند.
    جهانگیری برگزاری نمایشگاه اختصاصی ایران در پاکستان و نیز تبادل هیات های تجاری میان دو کشور را گامی جدی در مسیر گسترش مناسبات اقتصادی دانست.
    هیات تجاری پاکستان متشکل از 30 نماینده از 25 شرکت در این نشست حضور داشت. اعضای این هیات در بخش های پوشاک و نساجی، مواد غذایی، برنج، میوه و سبزی، تجهیزات پزشکی، صنایع دستی، جواهرآلات و سنگ های قیمتی فعالیت دارند.

    برچسب ها