عصر خودرو

دیروز در تالار حافظ:

چهارمین نشست هم اندیشی با صندوق های سرمایه گذاری برگزار شد

عصر بازار: چهارمین نشست هم اندیشی با صندوق های سرمایه گذاری، با موضوع بررسی مشکلات و چالشهای" صندوق های سرمایه گذاری قابل معامله در بورس" با حضور مدیرعامل بورس تهران، مدیران بورس، مدیران سازمان بورس و مدیران صندوق های سرمایه گذاری مورخ ۲ شهریور۹۴ برگزار شد.

چهارمین نشست هم اندیشی با صندوق های سرمایه گذاری برگزار شد
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۳ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از بورس تهران، دکتر حسن قالیباف اصل مدیرعامل بورس تهران در چهارمین نشست هم اندیشی با صندوق های سرمایه گذاری، صندوق های سرمایه گذاری را ابزارهای معاملاتی نوین و مهمی دانست و گفت: صندوق های سرمایه گذاری به خصوص صندوق های قابل معامله(ETF)، ابزار مهم و به روزی هستند و با همفکری و آسیب شناسی هر جا احساس کردیم که  کمبودهایی  دارد آن را برطرف کنیم تا در بازار سرمایه نهادینه شود.

    مدیرعامل بورس تهران افزود: در این جلسه مشکلات طرح می شود و پس از بررسی و جمع بندی به عنوان یک پیشنهاد به سازمان بورس ارایه می شود تا اصلاحات مدنظر را سازمان بررسی و تصویب کند.

    وی به جایگاه صندوق های قابل معامله در بورس تهران اشاره کرد و افزود: صندوق های قابل معامله در همه بورس ها جایگاه قابل ملاحظه ای دارند، اما در کشور ما جایگاه مناسب خود را پیدا نکرده است. با توجه به اندازه بازار انتظار می رود تعداد این صندوق ها و اندازه آنها بیشتر شود.

    سخنگوی بورس تهران ابراز امیدواری کرد صندوق های قابل معامله به عنوان یک ابزار در دسترس سرمایه گذاران قرار گیرد و اظهار داشت: بدون شک توسعه و راه اندازی این ابزار سرمایه گذاری در بازار سرمایه با چالش ها و مشکلاتی مواجه بوده است. هدف ما از برگزاری این جلسه شنیدن چالشها و مشکلات از زبان مدیران صندوق ها و دریافت راهکار و نقطه نظرات برای بهبودی اوضاع است.

    وی تاکید کرد:انتظار داریم این صنعت بتواند شرایط بسیار بهتری نسبت به حال حاضر را داشته باشد.

    مدیرعامل بورس خاطرنشان کرد: سال 87 مدیرعامل بورس خارطوم به ایران آمده بود و پرتفوی بورس کشور سودان را به دلیل کوچکی پرینت گرفته بود که به جز تعداد اندکی سهام، بیشتراسامی لیست، مربوط به صندوق های قابل معامله(ETF)  بود.

    قالیباف اصل ادامه داد: صندوق های قابل معامله محدودیت ندارد و اگر بخواهیم، می توانیم 20 سهم را به روش های مختلف ترکیب کنیم. همچنین می توانیم به میزان زیادی روی سهام و شاخص ها یا سبدی از این شاخص ها، صندوق های قابل معامله(ETF) تعریف کنیم.

    وی تصریح کرد: میزان سهام شناور آزاد یکی از مشکلات بازار سرمایه است و سهامداری که کنترل مدیریتی دارد، علی رغم درخواست بورس اقدام به عرضه سهام نمی کند. راه حلی که می تواند این مشکل را حل کند پیشنهاد ETF تک سهم است. یعنی 20 درصد از سهام خود را در صندوق های قابل معامله(ETF)، قرار دهد و درحالیکه که سهم ممتاز در اختیار سهامدار عمده است، یونیت های آن را در بازار عرضه کند و انتظار عرضه سهام شناور آزاد به میزان استاندارد و درخواستی بورس برآورده می شود.

    سخنگوی بورس خاطرنشان کرد: دامنه نوسان حساسیت های خاص خودش را دارد و بر روی شاخص تاثیر می گذارد، ولی صندوق های قابل معامله(ETF) بر روی شاخص بی تاثیر است و دست نهادها باز است.

    قالیباف اصل به بازارگردانی استاندارد اشاره کرد و گفت: بازارگردانی استاندارد به دلیل محدودیت ها در بورس پیاده سازی نشد ولی روی صندوق های قابل معامله (ETF) قابلیت پیاده سازی دارد.

    لازم به ذکر است در این جلسه نقش بازارگردان ها در صندوق های قابل معامله، دستورالعمل پیشگیری از معاملات غیرمعمول صندوق های سرمایه گذاری، دوره زمانی پذیره نویسی و درج صندوق ها، حق درج و پذیرش صندوق های قابل معامله و امکان سنجی صندوق های تخصصی (sector fund ) مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

    برچسب ها