عصر خودرو

انتظار کاهش قیمت‌های پایه محقق شد

سرایت کاهش قیمت‌های جهانی به بازار داخلی

عصر بازار: پس از اعلام کاهشی قیمت‌های پایه از سوی شرکت ملی صنایع پتروشیمی، قیمت‌های بازار آزاد نیز کاهشی شد، اما پیشقدم شدن برخی از عرضه‌کنندگان نشان می‌دهد که فعالان مختلف بازار به شرایط جدید توجه کرده بنابراین می‌توان به افزایش مجدد حجم خرید امیدوار بود.

سرایت کاهش قیمت‌های جهانی به بازار داخلی
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۳ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از دنیای اقتصاد، همان گونه که پیشتر به آن اشاره کردیم قیمت محصولات پتروشیمی با کاهش نرخ اعلام شد که البته به نسبت نرخ‌های پیشین از کاهش بیشتری برخوردار بود. این در شرایطی به ثبت رسید که نرخ دلار در این مدت افزایش یافت. در نرخ‌های جدید بهای هر دلار آمریکا با نرخ 3344 تومان مورد محاسبه قرار گرفت که به نسبت مدت پیشین و نرخ 3314 تومان بود که 30 تومان یا 91/ 0 درصد رشد را نشان می‌دهد. با توجه به کاهش شدید قیمت‌های جهانی نفت خام، مواد اولیه این صنعت و همچنین افت محسوس قیمت محصولات پتروشیمی، دلیل اصلی این افت نرخ‌ها را باید در این مطلب جست‌وجو کرد که البته افزایش قیمت دلار تاثیر چندانی بر این نرخ‌ها نداشت.


    در بازار داخلی نیز به تبع این افت، قیمت‌ها با کاهش فراگیری رو‌به‌رو شدند تا جایی که می‌توان تمامی کالاها را با کاهش قیمت‌ها مورد محاسبه قرار داد. به نظر می‌رسد این روند کاهشی حداقل در کوتاه‌مدت ادامه یابد، ولی قطعا شتاب افت آنها محدود خواهد شد زیرا تا زمانی که قیمت‌های جدید در بورس کالای ایران مورد توجه قرار گرفته و پس از تحویل فیزیکی به بازار داخلی تزریق شود نمی‌توان انتظار افت واقعی قیمت‌ها را داشت هرچند که مدتی است بازار برای قیمت‌های پایه جدید آغوش گشوده است. در این بین گریدهای سبک و فیلم بیشترین افت قیمت‌ها در بازار و گریدهای پیشرفته تر و سنگین کمترین کاهش قیمت‌ها را تجربه کرده‌اند. این وضعیت دقیقا با نوسان حجم تقاضا در تناسب است که می‌توان دلایل فنی و تولیدی را برای توجیه آن به کار برد زیرا هنوز گریدهای سنگین، تزریقی، اکستروژن و لوله بیشترین کاربرد و تقاضا را دارند.


    در بورس کالای ایران در روز گذشته شاهد تبعیت عرضه‌کنندگان از واقعیت‌های بازار و نرخ‌های جدید بودیم زیرا تا پیش از اعلام نرخ‌های جدید و محاسبه آنها در اطلاعیه عرضه، بسیاری از تولیدکنندگان برتر قیمت‌های خود را در تالار کاهش دادند که داده مهمی به شمار رفته و نشانه‌ای از تبعیت از شرایط کلی بازار است. وکیوم باتوم با بیش از 10 درصد کاهش، پلی‌پروپیلن نساجی Z30S با نزدیک به 4 درصد کاهش، قیر 6070 با بیش از 11 درصد کاهش، پلی‌پروپیلن نساجی ZH552R با 42/ 4 درصد کاهش، پلی‌پروپیلن شیمیایی ZR230C با 26/ 7 درصد افت، پلی‌پروپیلن شیمیایی MR230C با 74/ 3 درصد کاهش، قیر 85100 با 43/ 11 درصد افت، پلی‌پروپیلن شیمیایی ZH515MA با 13/ 4 درصد کاهش و نهایتا قیر MC250 با 42/ 11 درصد افت مهم‌ترین‌ عقب‌نشینی قیمت‌ها را شامل شدند هرچند که قیر صادراتی 6070 با 1/ 0 درصد رشد نرخ رو به رو شد.


    شاید در نگاه اول این کاهش قیمت‌ها طبیعی جلوه کند ولی توجه به گذشته معاملاتی این گریدها و مخصوصا عقب‌نشینی خریداران و کاهش جذابیت صادرات، می‌توان این گونه نتیجه گرفت که تولیدکنندگان اصلی در تلاشند با تبعیت از مکانیزم بازار خریداران سنتی خود را حفظ کنند. این مطلب را باید به فال نیک گرفت، زیرا از حجم تولید کل در بازار داخلی حمایت کرده و همچنین بازارهای سنتی پیشین را حفظ خواهد کرد. در صورتی که این روند کلی از سوی سایر تولیدکنندگان نیز رعایت شده و اجرایی شود می‌توان به افزایش حجم معامله پلیمرها و بهبود بنیادین بازار امیدوار بود که هم برای تولیدکننده و هم برای مصرف‌کننده این کالاها مفید خواهد بود. البته ناگفته نماند که کاهش ادامه دار ارزش لیر‌ترکیه نیز در کاهش قیمت‌های پلی‌پروپیلن‌ها می‌تواند موثر باشد، زیرا به کاهش جذابیت صادرات به این کشور موثر خواهد بود.


    موارد فوق در حالی تجربه شد که همچون گذشته توجه و تمایل به خرید گریدهای OFF به نسبت در بورس کالای ایران بالا بود و باعث شد که پس از وکیوم باتوم، پلی‌پروپیلن نساجی OFF - V30S درجه یک و پلی‌اتیلن سنگین فیلم OFF - EX5 درجه یک و درجه 2 پتروشیمی مارون با رقابت معامله شود. از طرف دیگر پلی‌پروپیلن نساجی Z30S مارون و پلی‌پروپیلن شیمیایی ZR230C نوید زرشیمی نیز با رقابت معامله شود که داده مهمی در این بازار به شمار می‌رود.

    برچسب ها