عصر خودرو

شرایط حضور پایدار شرکتهای ایرانی در روسیه

عصر بازار- رئیس شورای سیاستگذاری همایش حضور پایدار در بازار روسیه گفت: برای حضور پایدار در بازار این کشور نیاز به ایجاد شرکتهای بزرگ و کنسرسیومها داریم و از اهرمهایی برای نظارت بر این امر استفاده می‌کنیم.

شرایط حضور پایدار شرکتهای ایرانی در روسیه
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۲ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از تسنیم، نگار کبیری امروز سه‌شنبه (دوم شهریور) در همایش حضور پایدار در بازار روسیه در محل سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران در جمع خبرنگاران اظهار کرد: روسیه با توجه به مصرف بالا و خریدی که بر اساس هماهنگی با تولیدات ما دارد شرایط مناسبی برای صادرات کالاهای تولید ایران را فراهم کرده است.

    وی افزود: در دو سال گذشته تحقیقات گسترده‌ای برای حضور پایدار در بازار روسیه انجام شده است که بر اساس شرایط سیاسی مناسب دو کشور امکان توسعه روابط اقتصادی میان دو کشور فراهم است.

    رئیس شورای سیاستگذاری همایش حضور پایدار در بازار روسیه گفت: حضور در این بازار سختیهای خاص خود را دارد اما باید اذعان داشت که بازار مصرف این کشور بازار سیاه و سردی نیست که امکان حضور در آن را نداشته باشیم.

    وی تصریح کرد: ایران در سالهای گذشته محصولات خود را به صورت غیرمستقیم در بازار روسیه حضور داشته و محصولات و تولیدات خود را از طریق کشورهایی نظیر آذربایجان به روسیه ارسال کرده است که در این همایش به دنبال رفع این واسطه‌ها از بازار روسیه هستیم.

    کبیری با اشاره به اینکه برای صادرات به کشور روسیه موانع داخلی نیز وجود دارد گفت: تولیدکنندگان داخلی دید صادراتی ندارند و تنها هدفشان از صادرات را خالی کردن انبارهایی می‌دانند که محصولات آنها در بازار داخلی به فروش نرفته است.

    رئیس شورای سیاستگذاری همایش حضور پایدار در بازار روسیه گفت: هر چند که این تفکر در بازار عراق موفق بوده است اما باید اذعان داشت که روسیه شرایط خاص خود را دارد و امکان عرضه محصولات مازاد ما در این بازار وجود ندارد و باید انحصارا برای این کشور تولید داشته باشیم.

    وی گفت: شرکتهای کوچک نمی‌توانند در بازار روسیه حضور داشته باشند زیرا خریداران روسیه بزرگ بوده و سفارشهای بزرگ می‌دهند. بنابراین شرکتها در ایران باید با هم متحد و تحت نظر یک برند محصولات خود را به بازار روسیه صادر کنند.

    کبیری اضافه کرد: در صورتی که بتوانیم تحت یک برند و کنسرسیوم محصولات خود را به این بازار صادر کنیم و دید مناسبی نسبت به محصولات ایرانی در این کشور ایجاد شود در سالهای آینده امکان حضور پایدار و بهتری در این بازار خواهیم داشت.

    رئیس شورای سیاستگذاری همایش حضور پایدار در بازار روسیه با اشاره به بازگشت ترکیه به بازار روسیه، گفت: آمدن یا رفتن یک کشور رقیب در بازار روسیه باعث حذف ما از این بازار نمی‌شود اما ما باید تلاش بیشتری داشته باشیم.

    وی گفت: بر اساس تعاملات انجام شده بخش خصوصی افکار هماهنگتری نسبت به گذشته دارد و حاضر است برای حضور در بازار روسیه ابتدا بازارسازیهای لازم را انجام دهد تا در آینده بتوانیم به شکل مناسبی در این بازار حضور یابیم.

    کبیری با اشاره به حضور موفق چین و ترکیه در بازار روسیه تصریح کرد: بر اساس مطالعاتی که در بازار روسیه انجام داده‌ایم شواهد نشان می‌دهد که ترکیه بر اساس برند و کشور چین بر اساس ارزان‌فروشی توانسته است در این بازار حضور پیدا کند که ایران نیز برای حضور در بازار روسیه باید به یکی از این دو امر توجه کند یا راهکار متفاوت‌تری داشته باشد.

    رئیس شورای سیاستگذاری همایش حضور پایدار در بازار روسیه گفت: تفاهمنامه‌هایی برای ایجاد شرکتهای بزرگ صادراتی و کنسرسیومها در حال تشکیل است تا از این طریق با سفارش‌گیری از بازار روسیه بتوانیم محصولات خود را توسط صنایع کوچک داخلی اما تحت عنوان یک کنسرسیوم به این کشور صادر کنیم.

    وی افزود: برای این امر بر اساس تعاملاتی که با وزارت صنعت و سازمان توسعه تجارت داریم به دنبال ایجاد اهرم و نظارتهایی برای جلوگیری از رهاسازی شرکتهای کوچک در بازار این کشور هستیم تا تنها بتوانیم تحت لوای یک یا چند برند محصولات خود را به روسیه ارسال کنیم.

    کبیری در پایان گفت: در این همایش شرایط گشایش ال سی و توسعه روابط بانکی میان یک بانک ایرانی و یک بانک روس بررسی می‌شود.

    بنابراین گزارش، این همایش هشتم تا دهم شهریورماه در تهران برگزار می‌شود.

    برچسب ها