عصر خودرو

همه چالش‌های ایران برای ورود به تجارت جهانی گاز

عصر بازار- بهروزی فر گفت: مسلما ورودمان به بازار گاز دنیا چه با خط لوله و چه ال ان جی بدون چالش و راحت نیست زیرا اول راه تجهیز شدن به ال ان جی هستیم و رقبای بزرگی داریم که بازار دنیا را قبضه کرده‌اند.

همه چالش‌های ایران برای ورود به تجارت جهانی گاز
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۱ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۶:۰۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایلنا، مرتضی بهروزی‌فر، کارشناس و تحلیلگر بازار انرژی درباره آینده صادرات گاز با توجه به شرایط ژئوپلیتیک و بازار محدود ایران در شرایط کنونی گفت: آنچه مسلم است عراق نمی‌تواند بازار دائمی صادراتی ما باشد زیرا برنامه گسترده‌ای برای توسعه ذخایر نفتی دارد و مسلما به این ترتیب تولید گاز این کشور نیز افزایش می‌یابد. لذا در حال حاضر فقط ترکیه و کشورهای  حاشیه جنوبی خلیج فارس می‌توانند بازار  گاز ایران باشند.

    روسیه رقیبی بزرگ و نه دوستی استراتژیک

    وی افزود: ما چه بخواهیم و چه نخواهیم روسیه رقیب بزرگی است که به بازار اروپا دسترسی دارد و نفوذ گسترده‌ای نیز در این قاره دارد. از طرفی ما هم این کشور را  به عنوان شریک استراتژیک می‌شناسیم اما در واقعیت روسیه فقط زمانی که منافعش اقتضا می‌کرد، در کنار ما بوده و در غیر این صورت در مقابل ما ایستاده است به طوری که حتی  در دهه گذشته که می‌توانست قطعنامه‌هایی را که شورای امنیت علیه ما صادر می‌کرد، وتو کند اما تمایلی به ایستادن در برابر رقیب خود نداشت.

    رقابت با روسیه آسان نیست

    بهروزی فر تاکید کرد: ما چه بخواهیم و چه نخواهیم اگر بخواهیم از طریق خط لوله و یا ال ان جی  وارد بازار اروپا شویم مجبوریم که با روسیه رقابت کنیم و این رقابت هم ساده نخواهد بود چون ما کشور تازه وارد محسوب می‌شویم و روسیه دهها سال است که در این بازار حضور دارد بنابراین مسلما دچار مشکل خواهیم شد.

    وی ادامه داد: ما اگر بخواهیم به اروپا صادرات گاز داشته باشیم یکی از بهترین راه‌ها احداث خط لوله می‌تواند باشد اما به شرطی که کشورهای مسیر ترانزیت هم قابل اعتماد باشند.

    ترکیه ما را دور می‌زند

    این کارشناس خاطرنشان کرد: کشور ترکیه برای ترانزیت گاز ایران به اروپا از طرق خط لوله نمی‌تواند قابل اتکا باشد زیرا این کشور بیشتر تمایل دارد که گاز ما را بخرد و به عنوان هاب مطرح شده و خود صادرکننده به اروپا باشد.

    وی تاکید کرد: یکی از بهترین راه‌های ما برای صادرت گاز به اروپا ال ان جی خواهد بود تا بتوانیم بازار اروپا و جنوب شرق آسیا را تحت پوشش قرار دهیم و کشورهای حاشیه خلیج فارس کشور مثل عربستان هم علیرغم ذخایر عظیم هیدروکربوری شان در نیمه دوم عمر قرار دارد و نیاز به برنامه افزایش نرخ بازیافت دارد از طرف دیگر برای مصرف داخلی هم حجم قابل توجهی گاز نیاز دارد که قرار بود در دهه گذشته قطر از مسیر شرکت دلفین تا عربستان، عراق و کویت ادامه داشته باشد که بتواند این کشورها را تامین کند و با توجه به اختلافات مرزی که این کشورها با هم داشتند خط لوله تا امارات عملا پیش نرفت و حتی کویت که در منطقه ای قرار دارد که بزرگترین ذخایر گاز دنیا در آن قرار دارد عملا بخشی از گاز مصرفی را از طریق ال ان جی تامین می‌کند.

    پیوند عمیق سیاسی از مسیر استحکام روابط اقتصادی با دنیا

    بهروزی فر خاطرنشان کرد: ما ترانسفر بزرگی در جنوب خلیج فارس داریم که با توجه به شرایط خاص سیاسی که داریم که فعلا از دسترس ما دور است ولی امیدواریم مسائل سیاسی که با دنیا داریم زودتر حل شود و بتوانیم پیوندهای اقتصادی را گستره‌تر کنیم و به تبع آن پیوندهای سیاسی هم عمیق‌تر  می‌شود.

    کشور ذره بینی جای ما را اشغال کرده است

    وی ادامه داد:  کشور ذره بینی قطر که تا 20 سال پیش هیچ اسمی از آن نبوده  به عنوان بزرگترین تولیدکننده ال ان جی، یک سوم تولید دنیا را در اختیار دارد و به عنوان بازیگر بزرگ اقتصادی و سیاسی مطرح است، اکنون کشوری که جمعیتش از یکی از محله‌های تهران هم کمتر است خودش را در حدی می‌داند که در چالش‌های منطقه دخالت می‌کند و درباره کشورهای سوریه عراق و حتی  ایران اظهار نظر کرده و خود را ذیصلاح می‌داند و مسلما با توجه به کم کاری که ما داشتیم توانسته به عنوان عنصر تاثیرگذار در بازار گاز دنیا مطرح باشد.

    وی با اشاره به اینکه ما برای صادرات گاز به اروپا از طریق خط لوله با اروپا و از طریق ال ان جی با قطر چالش داریم، افزود: اگر بخواهیم به عنوان بازیگر مطرح شویم چاره‌ای جز رقابت با قطر و روسیه نداریم، در ال ان جی با توجه به فناوری بالایی که مورد نیاز است نیازمند کمک شرکت‌های بین المللی و تراز اول دنیا هستیم تا تکنولوژی و سرمایه بگیریم و این مسئله مستلزم این است که ما روابط‌مان را با دنیا گسترش دهیم.

    حضور ایران در بازار جهانی گاز بدون چالش نیست

    بهروزی‌فر تاکید کرد: مسلما ورودمان به بازار دنیا چه با خط لوله و چه ال ان جی بدون چالش و راحت نیست یعنی اگر حتی اراده کنیم؛ فعلا نمی‌توانیم، چون برنامه‌های ال ان جی ما مربوط به  دهه های 60 و 70 میلادی است که با توجه به شرایط انقلاب و جنگ و تحریم‌ها نتوانستیم این صنعت را راه بیندازیم.

    وی اظهار داشت: در قرار داد صادرات گاز به عمان ما باید بتوانیم مقداری از ظرفیت تولید انرژی عمان که بلااستفاده مانده است را استفاده کنیم و این آزمونی خوب برای ماست که بتوانیم خودمان را دربازارهای جهانی ال ان جی محک بزنیم و مشکلات‌مان را حل کنیم.

    این کارشناس خاطرنشان کرد: ما در بخش گاز نیازمند این هستیم که مصرف داخلی مان را بهینه کرده و بخش‌های صنعتی و نیروگاهی‌مان را توسعه دهیم و مازاد را هم به بازار دنیا صادر کنیم و مسلما چاره‌ای نداریم که بخش خط لوله و ال ان جی را تجهیز کنیم.

    تجهیز شدن به ال ان جی فعلا از مسیر تعامل با امریکا

    بهروزی فر گفت: اصل تکنولوژی ال ان جی امریکایی است که برخی شرکت‌های اروپایی ادعای داشتن آن را دارند و حتی کشوری مثل روسیه و قطر نیز از تکنولوژی امریکایی بهره برده اند لذا ما نیز اگر بخواهیم وارد این بازار شویم باید بتوانیم ارزانتر این تجهیزات را تهیه کنیم که فعلا از طریق کشور امریکا امکان پذیر است.

    وی ادامه داد: اگر ما ال ان جی را  با قیمت بالا تولید کنیم با قطری که بیش از 70 میلیون تن ظرفیت تولید دارد و تکنولوژی و صنعت را توسعه داده و تجارب خوبی نیز در بازارهای بین المللی دارد و شرکت های بزرگ نفتی دنیا را هم به عنوان پشتوانه دارد قابل رقابت نیستیم لذا باید از مسیر واردات از امریکا وارد شویم.

    نمی‌توانیم دور کشورمان دیوار بکشیم

    این تحلیلگر ارشد انرژی تصریح کرد: ایران چاره‌ای جز پیوستن به جامعه جهانی و همنوایی با دنیا و انتقال سرمایه در سطح بین المللی ندارد مگر اینکه بخواهیم دور کشورمان دیوار بکشیم و بگوییم که ارتباطی با دنیا نداریم که این روش جواب نمی‌دهد زیرا حتی امریکای مهد تکنولوژی هم به دنیا و اقتصادش وابسته است و نمی تواند ادعایی غیر از این داشته باشد لذا ما نیز نمی‌توانیم خود را از جامعه جهانی جدا بدانیم.

    وی ادامه داد: اگر می‌خواهیم توسعه پیدا کنیم باید زودتر مشکلات‌مان را با دنیا حل کرده و بتوانیم زمینه جذب سرمایه گذاری و مدیریت را برای کشورمان فراهم کنیم و همچنین بتوانیم اقتصاد را توسعه داده  و تورم و سطح قیمت ها را کنترل کنیم، اشتغال ایجاد کنیم و کشور را توسعه دهیم، چاره‌ای جز تعامل سازنده با دنیا نداریم.

    برچسب ها