عصر خودرو

احتمال ایجاد اثرات تورمی در جامعه;

کارت‌های ۵۰میلیونی در بلندمدت جوابگو نیستند

عصر بازار- یک کارشناس پولی و بانکی گفت: ارائه کارت‌های اعتباری ۵۰ میلیون‌تومانی برای خروج از رکود و ایجاد رونق سیاست بلندمدت و ماندگاری نمی‌تواند باشد. البته با این حال تغییری مثبت در وضعیت بازار را در کوتاه‌مدت شاهد خواهیم بود.

کارت‌های ۵۰میلیونی در بلندمدت جوابگو نیستند
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۱ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۵:۳۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از اقتصادنیوز، کاظم دوست‌حسینی  در پاسخ به این سوال که هدف بانک مرکزی از ارائه کارت‌های اعتباری 50 میلیون تومانی چیست؟ گفت: در گذشته هم به صورت محدود برخی از بانک‌ها تا سقف حتی 10 میلیون تومان این کارت‌های اعتباری را داشتند که به افراد خاصی داده می‌شد و بیشتر بعنوان یک جایگزین برای وام کم بهره استفاده می‌شد. اما شرایط اقتصادی اکنون مقداری تفاوت پیدا کرده و به طور کلی می‌توان گفت که بانک مرکزی با تعریف این کارت‌های اعتباری دو هدف را دنبال می‌کند.

    او افزود: اولین موضوع بحث اضافه‌برداشت بانکی است که به مشتری‌های دارای اعتبار بر حسب گردش حساب بانکی ایشان برمی‌گردد. این موضوع در بسیاری از کشورها وجود دارد و در ایران هم در سال‌های دور قبل وجود داشت که از طریق آن به برخی از مشتری‌ها اجازه می‌دادند که با توجه به گردش حساب و رسوب پولی که داشتند تا اندازه‌ای بتوانند به صورت مازاد بر موجودی حساب خود، پولی برداشت کنند و در فاصله‌ای چندماهه آن را باز پرداخت و تسویه کنند.

    این کارشناس پولی و بانکی در ادامه بیان کرد: سیستم بانکی در گذشته بهره صفر یا خیلی کم برای این اضافه‌برداشت یا اعتبار در نظر گرفته داشت و اکنون در واقع بانک‌ مرکزی قصد دارد فضای بانکداری کشور را باز هم به سمت موضوع اضافه‌‌برداشت و اعتبار در حساب جاری هدایت کند.

    دوست‌حسینی گفت: این کارت‌های اعتباری نوعی تسهیلات محسوب می‌شوند اما فرآیند دشوار دریافت و تسویه را ندارند و مشتری که اعتبار داشته باشد می‌تواند از این کارت‌‌ها استفاده کند.

    او افزود: دومین نکته‌ای که اکنون نیز در فضای اقتصادی ما بسیار مورد توجه واقع شده، بحث تحریک تقاضاست و با ارائه این کارت‌ها به دنبال این هستند که از این طریق مقداری رونق را برای خرید و فروش کالاهای داخلی در بازار ایجاد کنند. این موضوع شکل جدیدی از وام‌های اعطایی برای خرید کالاست. نمونه اخیر اینگونه وام‌ها در مورد وام‌هایی بود که برای خرید خودرو تعریف کردند و به نوعی جواب داد و خودروسازان توانستند تولیدات انبار شده خود را بفروشند.

    او در رابطه با محدودیت‌ها و ریسک‌هایی که این قضیه را تهدید می‌کند، گفت: مشکلاتی در مورد این کارت‌های اعتباری 50 میلیون تومانی ممکن است به وجود بیاید. مثلاً اهداف اصلی ارائه این کارت‌ها ممکن است تحقق نیابد چرا که ممکن است از این کارت‌ها برای خریدن کالا استفاده نشود و از طریق هماهنگی با دارنده دستگاه پوز، با چند درصد کمتر نقداً وصول شود.

    دوست‌حسینی گفت: بنابراین فکر می‌کنم اگر هدف از ارائه این کارت‌ها ایجاد رونق در بازار کالاست، باید در کنار آن مکانیزم‌های کنترلی دیگری نیز دیده شود. مثلاً پرداخت از طریق این کارت‌ها همراه با ثبت مورد خریداری شده در یک سامانه اطلاعاتی باشد.

    او افزود: موضوع مهم دیگر، تعریف این است که آیا همه می‌توانند از این کارت‌ها استفاده کنند یا تنها افراد خاصی که در سیستم بانکی اعتبار دارند می‌توانند از این کارت‌ها بهره ببرند.

    این کارشناس پولی و بانکی ضمن بیان اینکه مردم قطعاً از این کارت‌های اعتباری استقبال خواهند کرد، گفت: در واقع این کارت‌ها نوعی وام است که افراد به راحتی تا سقف 50 میلیون تومان و با فرآیندی کمتر و با شرایط آسان‌تر دریافت‌ می‌کنند.

    او افزود: لذا بانک مرکزی باید پیش‌بینی کند، در صورتی که از این کارت‌ها استقبال شد، آیا منابع کافی دارد یا خیر. ضمناً باید همانند وضعیتی که در خودرو اتفاق افتاد، مکانیزمی را تعریف کند که این مبالغ حتماً برای خرید کالا مصرف شود و در جای دیگر از آن استفاده نشود.

    دوست‌حسینی در پاسخ به این سوال که آیا به طور کلی ارائه کارت‌های اعتباری مثبت تلقی می‌شود؟ گفت: اینکه وارد فضای اعتباری شویم بسیار خوب و مثبت است، اما در اینکه این کارت‌ها باعث رونق در خرید و فروش کالاهای داخلی شود هنوز ابهام وجود دارد. از طرف دیگر صدور این کارت‌ها در حجم زیاد، نظیر افزایش حجم پول در جامعه، اثرات تورمی نیز ممکن است داشته باشد.

    او افزود: در خصوص ایجاد رونق از طریق تحریک تقاضا هم باید بدانیم این کار یک درمان موقتی است. واقعیت این است که ایجاد رونق بلندمدت و ماندگار در اقتصاد باید از طریق افزایش بهره‌وری در تولید واستفاده از حداکثر ظرفیت تولیدی، کاهش قیمت تمام شده و قیمت فروش محصولات و افزایش عرضه محصولات با‌کیفیت‌‌تر و ارزان‌تر محقق شود.

    او در ادامه بیان کرد: ایجاد رونق با استفاده از این کارت‌ها به صورت مقطعی و موقتی خواهد بود، زیرا وجوه این کارت‌ها در مقطعی نقدینگی افراد را تقویت می‌کند ولی به بودجه درآمدی آنها چیزی اضافه و یا از بودجه هزینه‌ای ایشان چیزی کم نمی‌شود. لذا افراد با دریافت این کارت‌ها به خرید کالا می‌پردازند و بعد باید بدهی خود را به بانک بازپرداخت کنند.

    دوست‌حسینی در ادامه بیان کرد: از نظر من راه جایگزین این است که همین تسهیلات ارزانی که اکنون به این شکل بین خریداران توزیع می‌شود، به تولیدکنندگان داده شود تا قیمت کالاهای خود را پایین بیاورند و حجم تولیدشان بالاتر رود. زیرا زمانی که حجم تولید بالا می‌رود، هزینه‌های ثابت سرشکن شده و قیمت تمام‌شده را نیز پایین می‌آورد و همین باعث می‌شود که تولیدکنندگان قیمت کالاهای خود را پایین بیاورند. در این صورت فضا برای صادرات و همچنین برای خریداران داخلی توجیه‌پذیرتر می‌شود و در واقع رونقی اساسی و بلندمدت به وجود خواهد آمد.

    او در پایان گفت: به طور کلی می‌توان عنوان کرد که ارائه این کارت‌های اعتباری برای خروج از رکود و ایجاد رونق سیاست بلندمدت و ماندگاری نمی‌تواند باشد. البته با این حال تغییری مثبت در وضعیت بازار را در کوتاه مدت شاهد خواهیم بود.

    برچسب ها