عصر خودرو

ماموریت فولادی‌ها به معادن سنگ‌آهن

عصر بازار: رییس انجمن تولید‌کنندگان و صادر‌کنندگان سنگ‌آهن تحقق تولید ۵۵ میلیون تن فولاد در افق ۱۴۰۴ را دور از انتظار عنوان و اظهار کرد: برای تولید این مقدار فولاد به استخراج ۱۶۰ میلیون تن سنگ آهن نیاز است.

ماموریت فولادی‌ها به معادن سنگ‌آهن
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۲ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۵:۴۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از اقتصادنیوز، قدیر قیافه با اشاره به این‌که میزان تولید سنگ‌آهن کشور 62 میلیون تن بوده است، گفت: برای دستیابی به تولید 160 میلیون تن سنگ‌آهن باید اقدامات گسترده‌ای در حوزه توسعه معادن و دستیابی به ذخایر جدید انجام دهیم و سرمایه‌گذاری صورت گیرد تا بتوانیم در افق 1404 سنگ‌آهن مورد نیاز را تامین کنیم.

    او با اشاره به اینکه نشانه‌هایی که در بازار سنگ‌آهن وجود دارد از نظر شرایط حاکم بر بازار جهانی، نشانه‌های مثبتی نیست، اظهار کرد: نشانه‌هایی از سوی سیاست‌گذار در بخش حقوق دولتی، جرائم افزایش تولید و محاسبه مجدد حقوق دولتی مربوط به سال‌های گذشته دیده می شود که مخالف قانون است و نشانه‌های مثبتی نیست که در بازار سنگ‌آهن دیده می‌شود.

    رییس انجمن تولید‌کنندگان و صادر‌کنندگان سنگ‌آهن افزود: نشانه‌های مذکور، علاقه‌مندان به سرمایه‌گذاری را مجبور به بررسی مجدد می‌کند؛ به گونه‌ای که در نهایت این امر باعث امتناع از سرمایه‌گذاری می‌شود.

    قیافه تصریح کرد: با این وجود اگر قرار باشد 55 میلیون تن فولاد در افق 1404 تولید شود حاکی از این است که با احتساب ظرفیت اسمی تولید 22 میلیون تن فولاد و ظرفیت عملی تولید 17 میلیون تن در سال باید سالانه 3.3 میلیون تن بر ظرفیت اسمی و 3.8 میلیون تن بر ظرفیت عملی فولاد افزوده شود که این مساله کمی دور از انتظار است.

    او تاکید کرد: برای تامین سنگ‌آهن مورد نیاز در حوزه تولید فولاد نیاز است که در حوزه اکتشاف، توسعه معادن قدیم، شناسایی معادن جدید و افزایش ذخایر، سرمایه‌گذاری انجام دهیم تا بتوانیم 90 تا 95 میلیون تن سنگ‌آهن جدید استخراج کنیم.

    تولید 55 میلیون تن فولاد منوط به سرمایه‌گذاری‌های جدید
    پیش از این نیز مهدی کرباسیان - معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت - طی مصاحبه ای با بلومبرگ در تهران با اشاره به اینکه تحریم ها روند توسعه فولاد و بخش‌های دیگر را کند کرده است، اظهار کرده بود که سرمایه‌گذاری در دوران پساتحریم، یک موقعیت برد- برد خواهد بود.

    به گفته رییس هیات عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو)، ایران 2.7 میلیارد پوند ذخایر سنگ‌آهن دارد که برای ساخت فولاد مورد استفاده قرار می‌گیرد و افزایش تولید فولاد از 22 میلیون تن در سال جاری به 55 میلیون تن تا سال 2025 هدف گذاری شده است که به سرمایه گذاری های جدید و پایان تحریم های بین المللی منوط خواهد بود.

    کرباسیان معتقد است که افزایش ظرفیت پیش بینی شده به ما کمک خواهد کرد صادرات فولاد را به حدود 12 میلیون تن در سال افزایش دهیم.

    برچسب ها