عصر خودرو

تحلیل صنعت پرداخت الکترونیک از آغاز تا امروز (۲)

عصر بازار- پیشرفت این صنعت در داخل راهی جز همراهی با شرکت های جهانی و طراحی شرکت ها در غالب جویت ونچر ندارد.

تحلیل صنعت پرداخت الکترونیک از آغاز تا امروز (۲)
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۱ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار»، اما با توجه به عدم وجود زیرساخت مناسب و تصمیم گیری های سخت گیرانه و زمان بر در این حوزه به زودی نمی توان امید به اتصال شرکت های پرداخت الکترونیک به بازارهای جهانی را داشت.

    2. پایانه های فروش و پایانه های شعب
    یکی دیگر از فاکتورهایی که در ارزیابی عملکرد این صنعت موثر است، تعداد پایانه های پرداخت (چه در بانک ها یا مراکز خرید) می باشد. همان طور که در نمودار نیز مشاهده می شود، تعداد دستگاه های پایانه های فروش طی سال های گذشته با نرخ رشد فزاینده ای در حال افزایش است. در گذشته پایانه های فروش عمدتا توسط بانک های پارسیان و سامان خریداری می شد و در اختیار فروشگاه ها قرار می گرفت، اما در حال حاضر بیش از 4.5 میلیون  عدد دستگاه پایانه فروش فعال در کشور وجود دارد .

    3 .تعداد تراکنش های بانکی
    علاوه بر این، تعداد تراکنش های بانکی از طریق درگاه های مختلف نیز یکی دیگر از معیار های تاثیرگذار بر عملکرد صنعت پرداخت است. همان طور که مشاهده می شود، تعداد تراکنش های پایانه های فروش با رشدی به مراتب بالاتر از سایر دستگاه های پرداخت افزایش داشته است. علاوه بر تراکنش¬هایی که از طریق خودپرداز و پایانه های فروش انجام می شود، ایجاد زیرساخت های مناسب،فرهنگ استفاده از اینترنت و دسترسی آسان به آن موجب شده امروزه بسیاری از پرداخت ها از طریق درگاه های اینترنتی و حتی از طریق تلفن همراه صورت گیرد . همچنین، امروزه این تراکنش ها برای خرید، مانده گیری و حتی پرداخت های قبض و خرید شارژ، مورد استفاده قرار می گیرد. به دلیل افزایش امنیت به دستور بانک مرکزی محدودیت هایی برای تراکنش های مانده گیری، پرداخت قبض و خرید لحاظ شده است که موجب شده استفاده از این درگاه کاهش یابد.

    4. مبلغ تراکنش های بانکی
    مبلغ تراکنش های انجام شده توسط دستگاه¬ها و یا درگاه¬های پرداخت با میزان درآمد شرکت های خدمات پرداخت رابطه مستقیم دارد و بخشی از درآمدهای آن را تشکیل می دهد، به طوری که از کل میزان تراکنش های انجام  شده کارمزدی برای این گونه شرکت ها در نظر گرفته می شود..
    *همانطور که در قسمت های قبل نیر مشاهده شد، میزان این مبالغ نیز با سیر صعودی در حال افزایش است.

    *مبالغ به میلیون ریال
    افزون بر این، همان طور که در شکل زیر مشاهده می کنید، میزان تراکنش های صورت گرفته از طریق خودپرداز و پایانه¬های شعب بانک های صادرات، ملی و ملت بیشترین میزان این مبالغ تراکنش های انجام شده را به خود اختصاص داده است .
    *در شکل زیر می توان میزان تراکنش های صورت گرفته از طریق پایانه های شعب و خودپردازهای بانکی را مشاهده کرد.

    به عنوان جمع بندی این قسمت می توان بیان کرد که در سال های اخیر، بهره گیری از فناوری اطلاعات، به صورت چشمگیری در صنایع خدماتی ایران بویژه در صنعت بانکداری و پرداخت الکترونیک افزایش یافته است. با استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات شرایط بانکداری اینترنتی، پرداخت الکترونیکی، امنیت سرمایه گذاری و تبادل اطلاعات در کشور فراهم شده است  و موجب شده گرایش افراد جامعه به سوی استفاده هر چه بیشتر از ابزار پرداخت، برای انجام فعالیت های روزانه از قبیل برداشت وجه نقد، انتقال، مانده گیری، پرداخت قبوض و بسیاری از خدمات دیگر افزایش یابد. با این وجود زیرساخت های مناسب برای اجرا و پیاده سازی آن چندسالی است که در کشور اجرا شده و به نظر می رسد صنعت پرداخت الکترونیک با وجود رشد فراوان در طی این سال ها، راه طولانی برای رسیدن به جایگاه قابل قبول در میان کشورهای دنیا در پیش دارد .

    معضلات صنعت پرداخت الکترونیک:
    با اینکه فرهنگ استفاده از ابزارهای پرداخت الکترونیک در جامعه ریشه دواند است و شرکت ها را با تراکنش های بیشتری رو به رو ساخته، اما همچنان این صنعت درگیر مشکلاتی است که از توان سودآوری بالای آن با توجه به پتانسیل های موجود می کاهد.  اول این¬که فعالیت شرکت های پرداخت در ابتدا تنها در سرویس دهی به بانک ها محدود می شد و این موضوع تا جایی پیش رفت  که این شرکت هابه دفاتری برای بانک ها تبدیل شده بودند. در حالی که نظام پرداخت بیش از هر چیز به استقلال شرکت‌های پرداخت نیاز داشته تا بتوانند خدمات را متناسب با نیاز جامعه و در محیطی رقابتی ارائه کنند.
    نکته دیگر امنیت ابزارهای پرداخت الکترونیک برای استفاده کنندگان از این خدمات است. خرید شارژ و پرداخت قبض از طریق تلفن همراه چند سباهی است جای خود را پیدا کرده و به سرعت فرآگیر شده است، اما به نظر می رسد امنیت استفاده از خدمات ussd در طی این سال ها تغییری نکرده و بهبودی در آن مشاهده نشده است و در ادامه افشای 3 میلیون رمز بانکی در سال های گذشته موجب شد استفاده از این خدمات به شدت محدود شود.
    بر این اساس، فعالیت شرکت های psp را می توان به مانند پرستاری تشبیه کرد که پوزها را می کارد و یا به آن ها کاغذ می رساند و در برخی مواقع فعالیت های سوئچینگ را هم انجام نمی دهد و هیچ گونه فعالیت جانبی از قبیل ساخت دستگاه های پوز یا حتی برنامه نویسی توسط خود شرکت برای دستگاه ها از سوی بسیاری از آن ها صورت نمی گیرد و در نتیجه اجرای فعالیت های پرداخت الکترونیک به این شیوه ارزبری زیادی را برای کشور به همراه خواهد داشت .
    در انتها، عدم پرداخت مطالبات شرکت های psp هم از سوی شاپرک و هم از سوی بانک هایی که عمده فعالیت شرکت ها در راستای خدمات رسانی به آن ها صورت می گیرد، یکی از معضلات اصلی صنعت پرداخت الکترونیک در حال حاضر است، که بسیاری از شرکت ها را با مشکلات نقدینگی زیادی مواجه ساخته است. ابلاغیه شورای پول و اعتبار در سال گذشته بانک ها را مرجع پرداخت کارمزدها معرفی نموده، اما تا کنون این مبالغ تنها به صورت علی الحساب شناسایی شده اند.

    صنعت پرداخت الکترونیک در پساتحریم
    طرح موضوع توافق هسته ای و لغو تحریم ها، اخبار ورود شرکت های بین المللی ارائه دهنده خدمات پرداخت الکترونیک را بیش از پیش مطرح ساخته است و این عامل، شرکت های داخل را بر ضرورت تطابق شرایط داخلی با استاندارد های جهانی وا می دارد، اما اقداماتی که باید از سوی مسئولان در جهت انعطاف پذیری قوانین و مقررات صورت گیرد، هنوز اعمال نشده و حتی مقدماتی برای آن نیز در دست بررسی قرار نگرفته است. هر از چند گاهی شنیده هایی مبنی بر قرداد با شرکت¬هایی همچون ویزا و مستر کارت به گوش می رسد اما با تکذیبه¬ای از سوی نهاد های مسئول و یا شرکت های اصلی رو به رو می شود. به نظر می رسد پیشرفت این صنعت در داخل راهی جز همراهی با شرکت های جهانی و طراحی شرکت ها در غالب جویت ونچر ندارد، اما با توجه به عدم وجود زیرساخت مناسب و تصمیم گیری های سخت گیرانه و زمان بر در این حوزه به زودی نمی توان امید به اتصال شرکت های پرداخت الکترونیک به بازارهای جهانی را داشت.

    نویسنده: مژگان بازچی، کارشناس بازار سرمایه
    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو