عصر خودرو

افتخار ایران به پروژه‌ای که در زمان تحریم‌ها هم متوقف نشد

عصر بازار- ژاپن تایمز طی گزارشی از پیشرفت های ایران در پارس جنوبی در سال های تحریم نوشت: ایران به این پروژه افتخار می کند و به رغم تحریم های بین المللی غرب در سال های گذشته آن را ادامه داده است.

افتخار ایران به پروژه‌ای که در زمان تحریم‌ها هم متوقف نشد
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۱ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از تسنیم، پس از نیم ساعت رانندگی از فرودگاهی در عسلویه در ساحل خلیج فارس، شعله های نارنجی رنگ گاز در حال سوختن بر فراز یک تاسیسات پالایشگاهی پدیدار می شود. اینجا منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس است که مجتمع های پتروشیمی عظیمی نیز در آن واقع شده است.

    مراد دهداری، مدیر تور منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس به خبرنگارانی که برای بازدید از عسلویه آمده بودند گفت: «ارتفاع این برج شعله به 140 متر می رسد.»

    منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس یک پروژه بلندپروازانه برای ایران است که قصد دارد از منابع میدان گازی پارس چنوبی در خلیج فارس بهره برداری کند. این میدان که در 100 کیلومتری این منطقه واقع شده، بزرگترین میدان گازی جهان است. این پروژه هنوز به اتمام نرسیده و دارای فازهای متعددی است.

    ایران به این پروژه افتخار می کند و به رغم تحریم های بین المللی غرب در سال های گذشته آن را ادامه داده است.

    امیرحسین زمانی نیا، معاون وزیر نفت ایران در امور تجاری و بین الملل گفت، ایران در طی 8 تا 10 سال گذشته برای توسعه این منطقه بیش از 80 میلیارد دلار سرمایه گذاری کرده است.

    وی گفت: «به رغم تحریم های اقتصادی و این واقعیت که تمام شرکای خارجی، مهندسان خارجی و شرکت های خارجی کشور را ترک کرده بودند، ما توانستیم عسلویه را با سرعتی خوب و با نیروی انسانی تماما ایرانی و تکنولوژی داخلی، توسعه دهیم.»

    وی  این توسعه را «یکی از جنبه های مثبت تحریم های غرب» دانست.

    میدان پارس جنوبی در آب های سرزمینی ایران و در مجاورت میدان گنبد شمالی قرار دارد که در آب های سرزمینی قطر واقع شده است. میدان گازی پارس جنوبی/گنبد شمالی بزرگترین میدان گازی جهان با حدود 51 تریلیون متر مکعب ذخایر گازی است.

    یک منبع صنعتی ژاپنی در این باره گفت: با توجه به اینکه ذخایر نفت و گاز ایران یکی از بزرگترین ذخایر جهان است، این امکان وجود دارد که در صورت علاقمندی ژاپن برای تنوع بخشی به منابع تامین انرژی اش، ایران بتواند نقشی در این زمینه ایفا کند.»

    اما ایران نتوانسته آنگونه که باید و شاید، گاز طبیعی خود را روانه بازارهای بین المللی کند و بخش عمده ای از گاز تولیدی در داخل مصرف می شود.

    اکنون که تحریم ها برداشته شده، ایران امیدوار است بتواند تولید گاز خود را افزایش دهد و بخشی از آن را به کشورهای دیگر صادر نماید.

    به گفته معاون وزیر نفت ایران، این کشور اکنون روزانه بیش از 750 میلیون متر مکعب گاز تولید می کند اما به دلیل زیرساخت های قدیمی و نبود تکنولوژی به روز، روزانه حدود 200 میلیون متر مکعب آن هدر می رود.

    ایران قصد دارد در طی 3 سال آینده تولید گاز خود را به حدود یک تریلیون متر مکعب در روز افزایش دهد و در عین حال در طی 5 سال آینده با اجرای پروژه های افزایش بهره وری در مصرف انرژی، مصرف انرژی در داخل را کاهش دهد.

    زمانی نیا گفت: «در طی 2 تا 3 سال، ما تامین کننده اصلی گاز همسایگانمان خواهیم بود.»

    وی گفت، ایران امیدوار است در نهایت به شرق آسیا و از جمله ژاپن گاز صادر کند. «قیمت گاز در شرق آسیا جذاب تر از اروپاست.»

    زمانی نیا همچنین ابراز اطمینان کرد که پروژه ها و قراردادهای پیشنهادی با پاسخ های مثبتی از سوی خارجی ها مواجه شود. «من خیلی خوشبین هستم که کارها در طی چند ماه آینده سر و سامان پیدا کند.»

    زمانی نیا گفت، این «کاملا امکان پذیر است» که ایران و ژاپن یک شراکت درازمدت برای عرضه ال ان جی ایران به ژاپن تشکیل دهند. «ژاپن پتانسیل بالایی برای تبدیل شدن به یک شریک عمده برای ایران در توسعه صنعت گازش دارد.»

    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو