عصر خودرو

تحلیل بنیادی کارخانجات تولیدی شیشه رازی

عصر بازار- - موضوع اصلی فعالیت شرکت «کارخانجات ‌تولیدی‌ شیشه‌ رازی»‌ تولید، توزیع داخلی و صادرات انواع شیشه های دارویی، بهداشتی، آزمایشگاهی و صنعتی است. شرکت سال گذشته حدود تعداد ۲۳۵ میلیون انواع بطری دارو معادل ۱۵,۶۶۸ تن به فروش رسانده که حدود ۴.۷ درصد فروش شرکت در سال گذشته از محل صادرات تامین شده است

تحلیل بنیادی کارخانجات تولیدی شیشه رازی
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۱ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار»، طرح توسعه و نوسازی کارخانجات ‌تولیدی‌ شیشه‌ رازی از تیرماه سال 1393 آغاز و تولید شرکت در آن مقطع متوقف شد. این طرح سال گذشته به پایان رسید و تولید شرکت با ماشین آلات جدید از ابتدای اردیبهشت ماه سال 94 آغاز شد. در طرح وسازی ظرفیت تولید شرکت از 50 تن به 90 تن در روز (29,700 تن درسال) ارتقا پیدا کرد. هزینه اجرای طرح فوق برای شرکت 561,261 میلیون ریال محاسبه شده است.
    برآورد سود سال جاری
    *در این تحلیل به محاسبه سود شرکت کارخانجات ‌تولیدی‌ شیشه‌رازی‌ در سال جاری و ارائه ریز محاسبات برای برآورد سود پرداخته شده است.
    1. پیش بینی
    سود شرکت شیشه رازی «کرازی» برای سال جاری با سرمایه 243,000 میلیون ریال به ازای هر سهم 1,136 ریال برآورد شده است.
    *ریز محاسبات در جدول زیر آمده است.

    2. نحوه برآورد درآمدها
    *   تولید و درآمد حاصل از فروش به شرح جداول زیر برآورد شده است.

    تولید شرکت پس از اجرای طرح توسعه رفته رفته بهبود یافته و در سه ماهه اول سال جاری شرکت موفق به تولید 6037 تن شیشه دارویی شده است. این در حالی است که، ظرفیت سالانه تولید شرکت حدود 30,000 تن در سال می¬باشد اما در این تحلیل فرض بر این است که روند تولید سه ماهه در ادامه سال تداوم داشته و تولید کل سال شرکت حدود 24,000 تن باشد که 24 درصد بیش از بودجه اعلامی شرکت است.
    افزون بر این، در زمینه مقدار فروش طبق اعلام مدیران شرکت در مجمع عادی سالیانه به دلیل این¬که تنها یک رقیب عمده در زمینه تولید شیشه های دارویی برای شرکت وجود داشت، شرکت مشکل فروش نداشته و می¬تواند شیشه های دارویی تولید شده را به فروش برساند. با این حال فرض شده است که در نه ماهه باقیمانده از سال مالی، مقدار فروش با مقدار تولید یکسان بوده و از محل موجودی چیزی به فروش نرسد.
    از سویی، جهت برآورد نرخ فروش نه ماهه باقیمانده سال جاری،  نسبت کاهش نرخ فروش در نه ماهه پایانی سال قبل نسبت به سه ماهه اول همان سال، در نرخ های فروش سه ماهه اول سال 95 ضرب شده است. به این ترتیب نرخ های درنظر گرفته شده برای نه ماهه پایانی سال حدود 6 درصد کمتر از نرخ های سه ماهه اول می¬باشد.
    3. نحوه برآورد بهای تمام شده
    *  بهای تمام شده فروش و ارایه خدمات برای سال مالی 95 به شرح زیر پیش بینی شده است.

    *ریز محاسبات مربوط به برآورد هر قلم از اقلام بهای تمام شده به شرح زیر است.
    3- الف) هزینه مواد

    افزون بر این، ضرایب مصرف برای سال جاری مشابه ضرایب مصرف سه ماهه اول 95 درنظر گرفته شده است. در سه ماهه اول سال جاری شرکت میزان استفاده از سیلیس را کاهش داده و در عوض از میزان بیشتری شیشه خرده در ترکیب تولید بهره گررفته است. این در حالی است که، استفاده از ضرایب مصرف مواد اولیه مشابه سال 94 نیز تاثیر چندانی در مبلغ کل مواد مصرفی نخواهد داشت.
    علاوه بر این، نرخ مواد مصرفی در سال گذشته مانند نرخ فروش محصول ثبات داشته است. در برآورد 95 نرخ مواد اولیه مشابه سه ماهه اول سال فرض شده است.
    3- ب) هزینه دستمزد
    هزینه دستمزد با 15%  رشد نسبت به سال قبل درنظر گرفته شده است.
    3- ج) هزینه سربار
    *هزینه سربار مطابق جدول زیر محاسبه شده است.

    مهمترین بخش هزینه سربار مربوط به استهلاک می¬باشد. همان¬طور که مشاهده می¬شود در اثر اجرای طرح نوسازی افزایش چشمگیری یافته است. از سویی، استهلاک ماشین آلات شرکت به صورت 10 ساله خط مستقیم محاسبه می¬گردد.
    4. برآورد سایر درآمدها و هزینه های عملیاتی
    هزینه های فروش، عمومی و اداری شرکت که عمدتا مربوط به هزینه حقوق و دستمزد اداری می¬باشد، نسبت به مبلغ آن در سه ماهه اول معادل 33,876 محاسبه شده که نسبت به سال گذشته افزایش 40 درصدی را تجربه کرده است.
    5. هزینه مالی
    بر این اساس، شرکت تمام تسهیلات ریالی خود را در سال 94 تسویه نموده و تنها تسهیلات ارزی شرکت که بابت اجرای طرح توسعه و نوسازی از محل صندوق توسعه ملی اخذ شده، باقیمانده است. مانده تسهیلات فوق در پایان سال 94 مبلغ 7,792,788 یورو (350,855 میلیون ریال) می¬باشد. با توجه به اینکه تسهیلات فوق با یورو 4500 تومانی که بالاتر از نرخ جاری بازار (3900 تومان) می¬باشد تسعیر گردیده است، خطر شناسایی زیان تسعیر ارز در سال جاری شرکت را تهدید نمی¬کند.  هزینه مالی شرکت برای سال جاری بر اساس مانده این تسهیلات و نرخ آن یعنی 6 درصد محاسبه شده است.
    6.  درآمد حاصل از سرمایه گذاری ها
    *جدول زیر سود حاصل از سرمایه گذاری ها در سال گذشته و در بودجه سال جاری شرکت را نشان می دهد.

    همچنین، مهمترین بخش درآمد حاصل از سرمایه گذاری ها مربوط به درآمد سود تقسیمی شرکت شیشه بسته بندی تاکستان می¬باشد که در زمینه تولید بطری های بسته بندی و شیشه های شفاف مواد غذایی  (جار) فعالیت می¬کند. از سویی، شرکت در حالی سود هر سهم و سود تقسیمی شرکت تاکستان را در بودجه سال جاری با کاهش پیش بینی نموده است که بنابر صورت¬های سه ماهه تلفیقی شرکت، عملکرد تاکستان 24% نسبت به سال گذشته افزایش داشته است. علاوه بر این، با درنظر گرفتن این مورد سود حاصل از سرمایه گذاری برآورد با درنظر گرفتن اینکه سود سال جاری تاکستان حداقل به میزان سود سال قبل این شرکت تحقق یابد، تعدیل گردیده است.
    بر این اساس، سایر درآمدها و اقلام غیر عملیاتی نیز بدون درنظر گرفتن زیان تسعیر ارز به دلیل توضیحات ارائه شده در بخش هزینه مالی، و درنظر گرفتن سایر موارد مشابه بودجه، برآورد شده است.
    6. برآورد مالیات
    برآورد مالیات با توجه به نرخ واقعی مالیات سال 94  محاسبه شده است.

    نویسنده: شرکت مشاور سرمایه گذاری هدف حافظ
    برچسب ها