عصر خودرو

عواملی که قیمت نفت را دستکاری کردند;

گزارش یک موسسه معتبر ایرانی از نوسان‌های اخیر نفتی

عصر بازار- موسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه‌ریزی در گزارشی به بررسی تحولات بازار جهانی نفت و فراورده‌های نفتی فصل نخست سال ۲۰۱۶ پرداخته و با مرور نوسان‌های نفتی طی این مدت، عوامل این نوسان‌ها را تشریح کرده است.

گزارش یک موسسه معتبر ایرانی از نوسان‌های اخیر نفتی
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۱ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از اقتصادنیوز، روند تغییرات قیمت نفت خام در گزارش موسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه‌ریزی بدین شکل تشریح شده است: میانگین قیمت نفت خام برنت از 43 دلار در فصل چهارم سال 2015 به 35 دلار در فصل اول سال جاری رسید. با وجود این که به دنبال مطرح شدن احتمال عدم افزایش تولید عربستان و روسیه طرح فریز نفتی، از اواسط ماه ژانویه، قیمت نفت روندی افزایشی داشت اما این افزایش نتوانست کاهش شدید قیمت را که در ابتدای ماه ژانویه رخ داده بود جبران کند؛ لذا میانگین بهای نفت در این فصل نسبت به فصل قبل هشت دلار کاهش یافت.

    در ادامه این گزارش با عنوان «بررسی تحولات بازار جهانی نفت و فراورده‌های نفتی فصل نخست سال 2016 »، آمده است: میانگین قیمت نفت خام در ماه ژانویه نسبت به ماه قبل با 18.2 درصد کاهش به 29.9 دلار رسید که در مقایسه با زمان مشابه سال قبل 40 درصد کاهش داشت. عمده‌ترین دلیل کاهش قیمت نفت در این ماه متزلزل شدن بازارهای مالی بود که در ابتدا بر انتظارات رشد اقتصاد جهانی و نهایتاً بر بازار نفت اثرگذار بود. بالا بودن سطح تولید نفت اعضای اوپک بیش از میزان هدف‌گذاری خود و عدم افزایش رشد تقاضای جهانی نفت از دیگر دلایل کاهش بهای نفت خام بوده است.

    طبق این گزارش، در ماه فوریه میانگین قیمت نفت خام نسبت به ماه قبل 3.8 درصد افزایش داشت و به 31.1 دلار در هر بشکه رسید؛ این در حالی است که در سه ماه گذشته متوسط قیمت ماهانه نفت کاهشی بوده است. بحث‌های شکل گرفته از سوی تولیدکنندگان اصلی نفت شامل روسیه، عربستان سعودی، ونزوئلا و قطر در خصوص توافق بر سر عدم افزایش تولید نسبت به ماه ژانویه 2016 تا حدی توانست قیمت نفت را افزایش دهد. اما این افزایش قیمت محدود بود زیرا همچنان عرضه‌ اعضای اوپک زیاد و رشد تقاضای نفت محدود است.

    بر این اساس، در ماه مارس میانگین قیمت نفت خام برنت نسبت به ماه قبل، 28 درصد افزایش یافت و به 39.70 دلار در هر بشکه رسید. عمده‌ترین دلیل این افزایش چشمگیر قیمت، انتظارات بازار برای نزدیک شدن به تعادل طرح فریز نفتی بود. البته این انتظارات به دلیل افزایش عملیات پالایشگاه‌ها به خصوص در آسیا، کاهش تولید کشورهای غیراوپک در آسیا و آمریکای لاتین، قطع تولید برنامه‌ریزی نشده برخی کشورها و انتظار کاهش تولید آمریکا تقویت شد.

    برچسب ها