عصر خودرو

صادرات نفت عراق تا چند روز آینده حدود پنج درصد افزایش می یابد

عصر بازار- خبرگزاری بلومبرگ اعلام کرد، با توافق حاصله بین دولت مرکزی و دولت اقلیم کردستان عراق درباره ازسرگیری انتقال نفت از سه میدان نفتی کرکوک، صادرات نفت خام این کشور در چند روز آینده حدود پنج درصد افزایش خواهد یافت.

صادرات نفت عراق تا چند روز آینده حدود پنج درصد افزایش می یابد
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۱ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایرنا، 'فواد حسین' از اعضای کمیته نفت و انرژی شورای شهر کرکوک روز یکشنبه در گفت وگوی تلفنی به بلومبرگ گفت، با ازسرگیری صادارات نفت از میادین بابا گورگو، جمبور و خباز، محموله های نفتی روزانه حدود 150 هزار بشکه افزایش خواهد یافت. این سه میدان نفتی تحت اداره شرکت دولتی نفت شمالی است اما، خط لوله صادرات آنها از سوی اقلیم کردستان عراق کنترل می شود.
    شرکت نفت شمال از ماه مارس صادرات از این میادین را به خاطر اختلاف بر سر پرداخت وجه با دولت اقلیم کردستان عراق متوقف کرده بود.
    'جبار اللعیبی' وزیر جدید نفت عراق هفته پیش در اولین روز کارش، از یافتن راه حل هایی برای این مناقشه سخن گفت و 'حیدر العبادی' نخست وزیر این کشور به وزارت نفت دستور داد پمپاژ نفت در این خط لوله را از سربگیرد.
    بلومبرگ نوشت، این اختلاف دولت مرکزی با دولت اقلیم کردستان عراق به روند انتقال و صادرات نفت از بخش شمالی این کشور لطمه زده است.
    طبق اعلام آژانس بین المللی انرژی، صادرات نفت عراق در ماه ژوئیه، 3.71 بشکه در روز بود.
    به گفته حسین، از پنجشنبه گذشته عملیات پمپاژ با 70 هزار بشکه در روز آغاز شد و هدف شرکت نفت شمالی افزایش این میزان به 150 هزار بشکه در روز است. این، گامی مثبت و ابتکاری مهم برای تقویت روابط بین دولت اقلیم کردستان و دولت مرکزی است.
    تا قبل از اختلاف دولت مرکزی و دولت اقلیم کردستان عراق، روزانه حدود 600 هزار بشکه نفت خام از خط لوله کرکوک- جیحان صادر می شد.
    دولت مرکزی و دولت اقلیم کردستان عراق بر سر کنترل نفت کرکوک اختلاف دارند. کردها دو میدان نفتی بای حسن و آوانا را که روزانه حدود 150 هزار بشکه نفت صادر می کنند، در این استان تحت کنترل دارند.
    عراق دومین تولید کننده بزرگ سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) و پنجمین دارنده بزرگ ترین ذخایر نفتی در جهان است.

    برچسب ها