عصر خودرو

واگذاری توسعه دو میدان نفتی به چینی ها;

سفر هیاتی از پکن به تهران برای نهایی کردن توافق

عصر بازار- معاون شرکت ملی نفت از ادامه همکاری با شرکت های سی ان پی سی و سینوپک چین به ترتیب در فاز دوم توسعه میدان آزادگان شمالی و فاز دوم توسعه میدان یادآوران خبر داد.

سفر هیاتی از پکن به تهران برای نهایی کردن توافق
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۳۱ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایرنا، قرار است در سفری هیات چینی به تهران در هفته های آینده، مذاکرات مربوط به بخش های بازرگانی، اقتصادی و فنی مرتبط با توسعه این میدان ها نهایی می شود.
    واگذاری توسعه فازهای دوم میدان های نفتی آزادگان شمالی و یادآوران به شرکت های چینی از موضوع های مهم بخش بالادستی صنعت نفت در ماه های اخیر بوده است. اکنون به نظر می رسد واگذاری این دو طرح به شرکت های چینی در حال نهایی شدن است و به زودی شاهد امضای توافقنامه نهایی خواهیم بود.
    توسعه فازهای نخست دو میدان آزادگان شمالی و یادآوران که جزو بزرگترین میدان های نفتی ایران به شمار می روند، توسط شرکت های چینی انجام شده و با توجه به متن قرارداد، برای واگذاری فاز دوم این میدان ها، آنها باید در اولویت قرار بگیرند.
    بر این اساس، باید مذاکرات اولیه با شرکت های چینی انجام و پیشنهادات آنها دریافت شود تا در صورت به توافق نرسیدن، مذاکره با سایر شرکت ها انجام شود.
    این دو میدان، جزو میدان های نفتی غرب کارون به شمار می روند که در غرب کشور در کنارمرزهای عراق قرار دارند. با توجه به سرمایه گذاری هنگفت عراقی ها با کمک شرکت های بین المللی برای بهره برداری از این میدان های مشترک، وزارت نفت، توسعه هر چه سریعتر این میدان ها را جزو اولویت های کاری خود اعلام کرده است.
    شرکت نفت چین سی.ان.پی.سی (CNPC) هم اکنون در توسعه فاز نخست میدان آزاگان شمالی مشارکت دارد که در صورت به نتیجه رسیدن، توسعه فاز دوم نیز به همین شرکت واگذار خواهد شد.
    شرکت سینوپک چین توسعه فاز نخست میدان نفتی یادآوران را بر عهده دارد و مذکرات برای واگذاری فاز دوم این میدان نیز از چندی پیش آغاز شده است.
    میدان یادآوران از میدان های نفتی مشترک ایران است، که در استان خوزستان در 70 کیلومتری جنوب غربی شهر اهواز و شمال خرمشهر قرار دارد. حجم نفت درجای این میدان نفتی 17 میلیارد بشکه برآورد می شود.
    میدان یادآوران در مجاورت میدان سنباد که یکی از میدان های نفتی عراق است قرار دارد. از این میدان دو نوع نفت سنگین و نفت سبک به ترتیب از دو لایه سروک و فهلیان تولید می شود.
    میدان آزادگان شمالی نیز از جمله میدان های مشترک نفتی ایران با کشور عراق است که میزان نفت درجای آن معادل 6.5 میلیارد بشکه برآورد شده است. طرح توسعه این میدان در دو فاز هریک با ظرفیت تولید 75 هزار بشکه نفت در روز پیش بینی شده است که با بهره برداری هر دو فاز آزادگان شمالی، تولید از این میدان در مجموع 150 هزار بشکه نفت خواهد بود.
    میدان آزادگان شمالی با مساحت حدود 460 کیلومتر مربع بخشی از میدان نفتی آزادگان است که در حدود 120 کیلومتری غرب اهواز در مرز مشترک بین ایران و عراق در جنوب غرب ایران واقع شده است.
    اواسط مردادماه امسال، علی کاردر معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی نفت در گفت وگو با ایرنا گفته بود: واگذاری توسعه فازدوم میدان نفتی یادآوران و فاز دوم آزادگان شمالی به شرکت های چینی هنوز قطعی نشده است و مذاکرات همچنان ادامه دارد.
    وی افزوده بود: شرکت های چینی که بر اساس قرارداد، در توسعه فاز دوم این میدان ها در اولویت هستند، طرح ها و پیشنهادات خود را برای توسعه این میدان ها ارایه کرده اند، اما هنوز نهایی نشده است.
    اما به نظر می رسد به تازگی این مذاکرات، شتاب بیشتری گرفته و توافق نهایی نزدیک شده است.
    وزارت نفت به نقل از معاون مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران اعلام کرد: همکاری با شرکت سی ان پی سی در فاز دوم توسعه میدان آزادگان شمالی و شرکت سینوپک در فاز دوم توسعه میدان یادآوران ادامه می یابد.
    بر این اساس، غلامرضا منوچهری معاون مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران در امور توسعه و مهندسی با تشریح دستاوردهای برگزاری کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و چین که هفته گذشته در پکن برگزار شد، گفت: در این سفر، در ملاقات هایی با وزیر بازرگانی چین، معاون نخست وزیر چین و هیات های اقتصادی عالیرتبه این کشور، طرف های چینی ضمن تاکید بر حل و فصل مسائل موجود میان دو کشور، نسبت به سرمایه گذاری در پروژه های صنعت نفت ایران در بخش های بالادست و پایین دست ابراز علاقه کردند.
    وی اضافه کرد: منابع مالی عظیم شرکت های بزرگ چینی مانند « سی ان پی سی » و «سینوپک» از یک سو و نیاز ایران به جذب سرمایه از سوی دیگر و همچنین راهبردهای توسعه همکاری های دو کشور ایجاب می کند، صنعت نفت کشورمان با رویکرد حداکثرسازی منافع ملی، از این فرصت به نحو مطلوب بهره مند شود.
    منوچهری به دیدارهای جداگانه با مدیران ارشد این دو شرکت چینی در سفر اخیر به چین اشاره کرد و افزود: بر اساس مذاکرات صورت گرفته، همکاری با شرکت سی ان پی سی در فاز دوم توسعه میدان آزادگان شمالی و شرکت سینوپک در فاز دوم توسعه میدان یادآوران ادامه می یابد و در سفری که هیات چینی هفته های آینده به تهران خواهند داشت، مذاکرات مربوط به بخش های بازرگانی، اقتصادی و فنی مرتبط با توسعه این میدان ها نهایی می شود.
    وی با بیان این که شرکت ملی نفت ایران، خواهان بازنگری چارچوب توافق های صورت گرفته پیشین برای فعالیت در فاز دوم توسعه میدان های نامبرده است، ادامه داد: زمانبندی مناسب و بکارگیری فناوری های روز دنیا از موارد مورد تاکید شرکت ملی نفت ایران در فاز دوم توسعه میدان های آزادگان شمالی و یادآوران است و همکاری با شرکت های چینی در این طرح ها در ادامه قراردادهای بیع متقابلی که فاز نخست توسعه در قالب آن انجام شد، دنبال می شود.
    معاون مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران در امور توسعه و مهندسی به اجرای فاز نخست توسعه میدان های آزادگان شمالی و یادآوران و تولید طبق برنامه از این میدان ها اشاره کرد و گفت: این دو میدان مشترک نفتی در آستانه بهره برداری رسمی قرار دارند و فرایند بازپرداخت به پیمانکاران این دو طرح از سه ماه چهارم امسال آغاز می شود.
    منوچهری از تمایل شرکت های چینی برای افزایش واردات نفت خام از ایران خبر داد و گفت: همچنین در سفر اخیر، دو طرف برای همکاری در اجرای طرح ازدیاد برداشت نفت از میدان مسجد سلیمان توافق کردند.
    وی ابراز امیدواری کرد با توجه به ابراز علاقه شرکت های چینی برای سرمایه گذاری در پروژه های صنعت نفت ایران و تمایل متقابل ما به جذب سرمایه، امکان تعامل هرچه بیشتر طرفین در طرح ها و پروژه های مختلف حوزه نفت فراهم شود.

    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو