عصر خودرو

بورس کالای تهران مسافر لندن شد

اعلام زمینه‌های همکاری بورسی ایران با انگلیس

عصر بازار: در حالی از سوی وزیر خارجه انگلیس نسبت به همکاری بورس لندن با بورس تهران ابراز تمایل شده که فعالان بورس کالا به این همکاری واکنش نشان داده‌اند و این ارتباط را به معنای یکدست شدن با بازارهای مالی جهانی دانستند.

اعلام زمینه‌های همکاری بورسی ایران با انگلیس
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۲ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۴:۲۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از اقتصادنیوز، وزیر خارجه انگلیس روز گذشته به ایران آمد و طی دیدار با رئیس بانک مرکزی وعده جدیدی داده که پیام اصلی آن اعلام آمادگی بورس لندن برای همکاری با بورس تهران است. گرچه فلیپ هاموند این همکاری را در راستای همکاری‌های اقتصادی بازارهای ایران با بازارهای انگلیس عنوان کرده اما بررسی‌ها نشان می‌دهد بیشتر فعالان بورس کالا برای یکی شدن با بورس بزرگ فلزات لندن یا استارت همکاری با آن مشتاق هستند زیرا به باور آنها مرجع قیمت‌گذاری ایران در حوزه فلزات باید (LME) بزرگ‌ترین بورس فلزات باشد تا برای تقویت بازار داخلی و صادرات بتوان مطابق شرایط جهانی حرکت کرد. اما همکاری بورس تهران با بورس بزرگ انگلیس می‌تواند در چه زمینه‌هایی باشد؟

    بازارهای داخلی ایران در مقطع کنونی بر اساس نظام عرضه و تقاضا مسیر قیمت‌گذاری را طی می‌کنند در حالی که برخی اوقات نیز حتی قیمت‌گذاری‌ها به شکل دستوری و از سوی دولت به بازار احاطه می‌شود که تولیدکنندگان به اعتراض چنین دخالت‌های دستوری متوسل به نامه‌نگاری‌های متعددی می‌شوند. بیشتر فلزات پایه و گران‌بها و پرکاربرد در صنایع مختف مانند مس، آلومینیوم، مصنوعات فولادی، سنگ‌آهن، نقره، طلا و غیره این روزها دستخوش قیمت‌گذاری‌هایی هستند که در بازار داخلی صورت می‌گیرد و به میزان عرضه و تقاضا مربوط می‌شود که این فرمول در ایران به صورت مجزا از بازارهای جهانی تعریف شده است.

    تحول اساسی در قیمت‌گذاری فلزات
    محمدرضا الهی‌فرد مدیرعامل کارگزاری سی ولکس کالا در خصوص اینکه بورس تهران و بورس لندن در چه زمینه‌هایی می‌توانند همکاری کنند، می‌گوید: محور اصلی همکاری این دو می‌تواند در زمینه اوراق بهادار باشد اما از آنجایی که مرجع اصلی قیمت‌گذاری، (LME) بزرگترین بورس فلزات است، می‌تواند این همکاری برای بورس کالا مبنا و شاخص اساسی باشد.

    او در این باره می‌افزاید: در مقطع فعلی قیمت‌گذاری در بازارهای داخلی بر اساس عرضه و تقاضا صورت می‌گیرد و هماهنگ شدن با بورس لندن می‌تواند این فضا را تغییر دهد. در زمینه اوراق بهادار نیز اگر سرمایه‌گذاران خارجی به پروسه خرید سهام در بورس تهران وارد شوند، اتفاق خوبی است مخصوصا اینکه آنها در کشور خودشان با نرخ بهره پایین بانک‌‌ها فعالیت اقتصادی دارند و پرداخت 10 تا 20 درصد سود در ایران بسیار برای آنها جذاب است.

    مدیرعامل این کارگزاری همچنین می‌گوید: گرچه هنوز ابراز تمایل همکاری از سوی وزیر خارجه انگلیس در حد مذاکره است اما تجربه نشان می‌دهد بیشتر سرمایه‌گذاران خارجی حتی با نرخ بهره‌ بانکی 10 تا 15 درصد هم برای همکاری در زمینه بورس تمایل دارند اما مسلما جدی شدن همکاری در بلندمدت صورت می‌گیرد و به مرور زمینه‌های همکاری بیشتری به وجود خواهد آمد.
    بنا بر پیش‌بینی این مدیرعامل، پیام همکاری بورس تهران با بورس لندن این است که شاخص نسبت به گذشته بیشتر مثبت خواهد شد و حضور کالاهای سرمایه‌ای توسعه پیدا می‌کند.

    استفاده از تمامی ظرفیت‌های معدنی ایران
    این در حالی است که محمد عبدالهی کارشناس ارشد فلزات شرکت کارگزاری کالای خاورمیانه نیز در این باره معتقد است: با توجه به اینکه ایران ذخایر معدنی بسیاری دارد و در تمامی حوزه‌های بخش معدن ظرفیت‌هایی برخوردار است، ارتباط با بورس لندن و همکاری با آن می‌تواند بازارهای سرمایه‌ای ما را با شرایط جهانی همگام کند. اما در مقطع فعلی اولویت باید این باشد که شفافیت‌های مالی در بورس کالا و اوراق بهادار به وجود آید و قیمت‌گذاری‌ها بر اساس استانداردهای جهانی صورت گیرد.

    او با بیان اینکه در حوزه قیمت‌گذاری فلزات LME بر بازارهای جهانی بسیار تاثیرگذار است، اظهار کرد: طی هشت سال گذشته روابط اقتصادی و سیاسی‌مان با کشورهای غربی قطع شده بود و شرایط اقتصادی داخلی نیازمند این همکاری‌ها هستند اما این مشروط به این است که همکاری‌مان نسبت به گذشته هدفمندتر باشد. در این صورت بازارهای سرمایه‌ای منطبق با فضای بین‌الملل پیش می‌رود و قیمت‌گذاری از مکانیزم عرضه و تقاضا خارج و بر اساس قیمت‌های جهانی صورت می‌گیرد.

    این کارشناس ارشد فلزات با بیان اینکه چشم‌انداز همکاری بورس تهران با بورس لندن غیرقابل تصور است، گفت: در این سال‌ها به دلیل محدودیت روابط اقتصادی پس از توافق هسته‌ای و ورود سرمایه‌گذاران خارجی کمی تعاملات غیر قابل پیش‌بینی شده چرا که کمی برای فعالان اقتصادی، این فضا تازگی دارد و بیشتر به لحاظ روانی بازارهای داخلی دستخوش تغییرات می‌شود.

    شفافیت قراردادها و سهولت خرید و فروش
    علی‌اصغر بهرامی نماینده شرکت کارگزاری فلزات مفید در این باره گفت: فلزات ما از همان ابتدا بر پایه بورس فلزات لندن پایه‌گذاری شد و در حال حاضر بیشتر خرید و فروش‌های فولادی‌ و فلزات رنگی ایران‌ بر اساس قیمت‌های LME است زیرا مرجع اصلی قیمت‌گذاری این بازار است شرکت‌های بزرگی از تمام نقاط دنیا در بورس فلزات لندن انبارهایی دارند که بر مبنای آن انبارها قیمت‌گذاری اصلی صورت می‌گیرد.

    او افزود: نمی‌توان گفت ما به صورت دهکده‌ای نیستیم و مرزهای ما بسته است و هیچ نقل و انتقالی از لحاظ اطالاعاتی از سوی ایران صورت نمی‌یگرد. در حال حاضر همین همکاری‌ها به نوعی بین بورس فلزات لندن و بورس کالای ایران می‌تواند پیامد سابقه همین ارتباط‌ها باشد.

    او در مورد تاثیر همکاری و نحوه قیمت‌گذاری فلزات در بورس ایران نیز گفت: اگر الان پنج هزار دلار قیمت مس است، پنج هزار دلار مبنای بورس فلزات لندن است و این در بدنه بازار ایران نیز جریان دارد. در بورس کالای ایران همه قراردادها به صورت فیزیکی است و این رویه برعکس بورس فلزات لندن است. قراردادهای آتی که در بورس کالای ایران در حوزه مس، آلومینیوم و فولاد صورت می‌گیرد می‌تواند به صورت قراردادهای کاغذی و شفافی درآید تا بورس کالای ایران و بورس فلزات لندن با هم همسو حرکت کنند. الان تقریباً با قراردادهای گواهی سپرده کالایی در حال حرکت به این مسیر هستیم. می‌توان با انتقال استانداردهای بورس فلزات لندن به بورس تهران قدم‌های‌مان را مستحکم‌تر و بلندتر برداریم.

    این فعال بورسی حوزه فلزات گفت: قیمت‌گذاری تمامی فلزات می‌تواند از روند همکاری تاثیر پذیرد اما از آنجایی که در حال حاضر عمده فلزی که در در بورس کالای ایران، معامله می‌شود فولاد است، می‌توان چنین رویه‌ای را برای دیگر فلزات گران‌بها در پیش گرفت و از ظرفیت‌های دیگر در حوزه مس، آلومینیوم و شمش سرب و روی استفاده کرد. اگر که این قراردادها از حالت فیزیکی خارج شود و به سمت قراردادهای کاغذی برود، سرمایه‌گذاری خارجی بیشتری به سمت ایران ترغیب می‌شود. در حال حاضر فرضاً اگر شما بخواهید ورق فولادی خریداری کنید، حتماً باید تولیدکننده حضور داشته باشد و این نشان می‌دهد معاملات در یک محیط بسته‌ای در حال انجام است اما اگر این رویه تبدیل به قراردادهای کاغذی شود، تولیدکننده منابع تامین مالی بیشتری نسبت به الان خواهد داشت. با صدور و فروش این حواله‌های کاغذی، شفافیت قیمت‌ها به تولیدکننده‌های صنایع معدنی کمک بسیاری می‌شود.

    این اظهارات فعالان بورسی حوزه فلزات در حالی مطرح شده است که باید دید تا چه اندازه همکاری ایران و انگلیس در زمینه بورس قوت می‌گیرد. آیا می‌توان برای همسو شدن بازار داخلی با بازارهای جهانی زمینه‌های همکاری بورس تهران با بورس لندن را به وجود آورد؟

    برچسب ها